گزارش مشرق؛

اینک آخرالزمان؛ آمریکا در آتش خشم معترضان به نژادپرستی می‌سوزد +عکس و فیلم

پس از قتل یک مرد سیاه‌پوست به دست پلیس شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتای آمریکا، شهرهای مختلف این کشور شاهد اعتراضات کم‌سابقه بوده است.

سرویس جهان مشرق -  اگرچه قتل سیاهپوستان در آمریکا موضوعی تکراری است، اما جزئیات آن هر بار اندکی تفاوت دارد. این‌بار،

مردی 45 ساله و سیاه‌پوست به اسم «جورج فلوید [1] »، کنار خیابانی در محله «پاودرهورن پارک» شهر «مینیاپولیس» ایالت مینه‌سوتا، به صورت روی زمین دراز کشیده است. به دست‌هایش دست‌بند زده‌اند. ظاهراً نه می‌خواهد و نه می‌تواند مقاومتی کند. با این وجود، در تمام طول ویدیوی 7 دقیقه‌ایِ منتشرشده، «دِرِک چاوین» افسر 44 ساله و سفیدپوست پلیس، با زانو روی گردن فلوید نشسته است. هرچند مشخص نیست چاوین دقیقاً چه مدتی روی گردن فلوید نشسته، اما ویدیو از وقتی شروع می‌شود که چاوین پیشاپیش در همین وضعیت قرار گرفته است. فلوید در تمام طول ویدیو بارها به چاوین می‌گوید «لطفاً»، «نمی‌توانم نفس بکشم» و ناله و هق‌هق می‌کند.

در قسمتی از ویدیو فلوید صراحتاً می‌گوید: «دارم می‌میرم.» اما چاوین به او می‌گوید آرام باشد. در بخشی دیگر از ویدیو فلوید می‌گوید «شکمم درد می‌کند. گردنم درد می‌کند. همه جایم درد می‌کند» و درخواست می‌کند به او آب بدهند. چاوین و «توماس لین»، «آلکساندر کوئنگ» و «تو تائو» سه افسر دیگر پلیس که در صحنه حضور دارند، هیچ‌کدام به او پاسخی نمی‌دهند. فلوید دوباره التماس می‌کند: «من را نکُشید.» یکی از مردمی که نظاره‌گر ماجراست به افسران پلیس می‌گوید که از بینی فلوید خون جاری شده است. یک نفر دیگر هم می‌گوید فلوید مقاومتی نمی‌کند و نیازی به این همه خشونت نیست. با این حال، نیروهای پلیس به مردم می‌گویند فلوید «دارد حرف می‌زند، حالش خوب است.» در نهایت فلوید بی‌صدا و بی‌حرکت می‌شود؛ اما چاوین باز هم زانویش را از روی گلوی او برنمی‌دارد. اندکی بعد، فلوید جان می‌دهد [2] .

 

توضیحات و فیلم کامل لحظات آخر زندگی «جورج فلوید» (حاوی تصاویر دلخراش) [دانلود]

 

فیلم جدیدی که نشان می‌دهد چند افسر پلیس روی جورج فلوید نشسته‌اند (حاوی تصاویر دلخراش) [دانلود]

«جورج فلوید» روز دوشنبه هنگام بازداشت توسط پلیس آمریکا جان خود را از دست داد (+)

(گزارش حاوی فیلم‌ها و تصاویر دلخراش)

شورش آخرالزمانی در «شهرهای دوقلو»

قتل وحشیانه جورج فلوید، در تاریخ 25 می 2020 (دوشنبه 5 خرداد 99) یادآور اتفاق مشابهی بود که سال 2014 برای «اریک گارنر [3] » 44 ساله و سیاه‌پوست در نیویورک افتاد. گارنر هم در حالی که چندین مأمور پلیس او را دستگیر می‌کردند پیش از آن‌که جان بدهد 11 بار گفته بود «نمی‌توانم نفس بکشم». علاوه بر جزئیات خشونت پلیس در هر دو پرونده، پیامدهای این دو قتل هم هر ساعت بیش‌تر به هم شبیه می‌شود. قتل اریک گارنر، انتشار ویدیوی آن و سپس تبرئه افسران پلیسی که او را کشته بودند، منجر به شکل‌گیری تظاهرات سراسری در آمریکا علیه خشونت پلیس و به طور خاص قتل سیاه‌پوستان توسط پلیس آمریکا شد. این‌بار اگرچه چهار افسر حاضر در صحنه قتل جورج فلوید اخراج شدند، اما باز هم از خشم و شدت اعتراضات مردم آمریکا نسبت به خشونت پلیس این کشور کاسته نشده است؛ به خصوص وقتی این مردم هنوز داغ از دست رفتن «احمد آربری» جوان سیاه‌پوست آمریکایی به دست دو نژادپرست را فراموش نکرده‌اند (جزئیات بیش‌تر).

یکی از معترضان کله یک خوک را به سوی نیروهای پلیس گرفته است؛ در آمریکا تشبیه نیروهای پلیس به «خوک» تشبیه رایجی است (+)

«درک چاوین» افسر پلیس مینیاپولیس با زانو گلوی «جورج فلوید» را فشار می‌دهد، در حالی که دست‌های فلوید با دست‌بند بسته است و وی بدون آن‌که هیچ مقاومتی بکند، فقط می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم»؛ «بستن راه تنفس» (به انگلیسی chokehold) روش رایج پلیس آمریکا برای دستگیری شهروندان است (+)

«اریک گارنر» نیز سال 2014 در حالی که پلیس نیویورک او را دستگیر می‌کرد به علت ناتوانی در تنفس جان خود را از دست داد؛ گارنر نیز دست‌کم 11 بار به افسران پلیس گفته بود: «نمی‌توانم نفس بکشم» (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› قمار کرونایی ترامپ با جان آمریکایی‌ها/ «خون سیاه» در رگ‌های اقتصاد آمریکا جاری است

از آن‌جایی که چندین نفر از مردم حاضر در محل قتل فلوید با گوشی‌های همراه خود ویدیوی اقدام خشونت‌بار چاوین و سه افسر دیگر پلیس را ضبط و منتشر کردند. به سرعت اعتراضاتی علیه خشونت پلیس در شهرهای «مینیاپولیس» (پرجمعیت‌ترین شهر ایالت مینه‌سوتا) و «سنت پال» (دومین شهر پرجمعیت و پایتخت ایالت مینه‌سوتا) مشهور به «شهرهای دوقلو» شکل گرفت [4] . این اعتراضات به سرعت با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد و معترضان اقدام به آتش زدن ساختمان‌های دولتی و غیردولتی از جمله فروشگاه‌های بزرگ کردند.

«اموال [و ساختمان‌ها] را می‌شود جایگزین کرد. اما جورج را نه. #جان سیاهان مهم است» (+)

«نمی‌توانم نفس بکشم #جان سیاهان مهم است» (+)

مردم پاسگاه پلیس نزدیک محل قتل جورج فلوید را که نیروهای پلیس از آن فرار کرده‌اند به آتش می‌کشند [دانلود]

معترضان هم‌اکنون در شهرهای مختلف آمریکا با شعارهایی مانند «عدالت برای جورج»، «نمی‌توانم نفس بکشم» (شعاری که پس از قتل اریک گارنر هم سر داده می‌شد) و «جان سیاهان مهم است» شکل گرفته‌اند. در شهرهایی مانند لس‌آنجلس تظاهرات‌هایی با حضور 500 تا 1000 نفر شکل گرفته‌اند. در برخی شهرهای دیگر مانند «ممفیس» نیز معترضان با خشونت گروه‌های نژادپرست یا نیروهای پلیس مواجه شده‌اند. این در حالی است که خانواده فلوید در عین اعتراض به خشونت پلیس خواستار اعتراض غیرخشونت‌آمیز شده‌اند. نامزد فلوید در همین‌باره گفته است: «نمی‌توان با آتش به جنگ آتش رفت... این چیزی نیست که جورج [اگر زنده بود] می‌خواست.»

یکی از معترضان پس از مواجهه با گاز اشک‌آور پلیس با شیر مداوا می‌شود (+)

تصاویری از اعتراضات مردم آمریکا علیه خشونت پلیس در مینیاپولیس [دانلود]

پرچم آمریکا به شکل برعکس در دست یکی از معترضان (+)

واکنش ترامپ به اعتراضات مردمی

پس از شدت گرفت اعتراضات، شهردار مینیاپولیس مردم را به آرامش دعوت کرد و خواستار دخالت گارد ملی آمریکا شد. هم‌اکنون نیروهای ضدشورش فدرال آمریکا وارد مینیاپولیس شده‌اند. در عین حال، واکنش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به اعتراضات مردمی عجیب و غریب بود. وی در صفحه توئیتر خود (که این روزها جنجال‌آفرین هم شده است)، معترضان را به «شلیک گلوله» تهدید کرد. وی نوشت:

من نمی‌توانم بنشینم و ببینم چنین اتفاقی دارد برای مینیاپولیس، یک شهر عالی آمریکایی، رخ می‌دهد. رهبری فوق‌العاده ضعیفی [در این شهر] وجود دارد. یا «جاکوب فری» شهردار بسیار ضعیفِ چپ رادیکالی فکری بکند و شهر را تحت کنترل بگیرد، یا خودم گارد ملی را می‌فرستم و کار را درست می‌کنم. این «اراذل» دارند به یاد و خاطره جورج فلوید بی‌احترامی می‌کنند و من نخواهم گذاشت این اتفاق بیفتد. همین الآن با «تیم والتز» فرماندار [ایالت مینه‌سوتا] صحبت کردم و به او گفتم که ارتش تا آخر خط همراهش است. کوچک‌ترین مشکلی پیش بیاید، ما کنترل اوضاع را به دست می‌گیریم، اما وقتی غارت شروع شد، شلیک هم شروع می‌شود. متشکرم!

 

توئیت ترامپ در واکنش به شدت گرفتن اعتراضات مردمی و به آتش کشیده شدن ساختمان‌ها در مینیاپولیس؛ بخش دوم این توئیت در حال حاضر توسط توئیتر از صفحه ترامپ مخفی شده است (+)

تصویر هوایی از بقایای به جا مانده از تعدادی از ساختمان‌ها پس از اعتراضات شبانه در آمریکا (+)

توزیع ماسک و ماده ضدعفونی‌کننده رایگان توسط و در میان معترضان (+)

توئیتر که این روزها با ترامپ درافتاده، قسمت دوم توئیت رئیس‌جمهور آمریکا را تحت عنوان «تهدید به خشونت» خلاف قوانین خود اعلام کرده و آن را مخفی نموده است.


در ادامه، تصاویری از اعتراضات مردم آمریکا علیه خشونت پلیس آمده است. برای مشاهده هر یک از تصاویر در ابعاد بزرگتر و با کیفیت بالا، روی آن کلیک کنید.

 


[1] Death of George Floyd Link

[2] مرگ جرج فلوید لینک

[3] مرگ اریک گارنر لینک

[4] 2020 Twin Cities riots Link

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان