نحوه کاشت گیاه برگ انجیری و شرایط نگهداری از آن

گیاه برگ انجیری از جمله گیاهان زیبا و پهن برگ آپارتمانی است که به دلیل شکل خاص خود، طرفداران زیادی دارد.

نحوه کاشت گیاه برگ انجیری و شرایط نگهداری از آن

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،گیاه برگ انجیری، یک نوع گیاه آپارتمانی است که به دلیل برگ‌های پهنش طرفداران زیادی دارد. این گیاه مقاومت بالایی دارد، بنابراین می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد مبتدی در زمینه گل و گیاه باشد.

شرایط نگهداری از گیاه برگ انجیری

زادگاه گیاه برگ انجیری در مناطق گرمسیری است و این گیاه برای رشد به محیطی گرم و مرطوب نیاز دارد و با تغییرات دمایی حساسیت زیادی از خود نشان نمی‌دهد؛ اما برای سبز ماندن به مراقبت نیاز دارد.

نور: این گیاه نور غیر مستقیم و نیمه سایه را ترجیح می‌دهد، بنابراین از قرار دادن آن در برابر نور مستقیم خورشید خودداری کنید، زیرا برگ‌هایش می‌سوزد و اگر نور کمی به آن بخورد برگ‌ها کم رنگ خواهند شد.

آبیاری: این گیاه به میزان آبیاری بسیار حساس است، هرگاه خاک گیاه خشک شد، آن را آبیاری کنید. قبل از آبیاری از خشک بودن خاک مطمئن شوید و در تابستان تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید.

دما: گیاه برگ انجیری نسبت به تغییرات دمایی حساسیتی ندارد، اما مناسب‌ترین دما برای رشد این گیاه بین 18 تا 27 درجه سانتی گراد است.

رطوبت: بهترین راه ایجاد رطوبت برای گیاه برگ انجیری ایجاد جزیره است؛ جزیره به معنی آن است که داخل زیر گلدانی را پر آب کرده و سنگ ریزه بریزید و گلدان را بر روی سنگریزه‌ها قرار دهید، اما باید گلدان با آب در تماس نباشد، به این طریق آب داخل زیر گلدانی تبخیر شده و رطوبت آن به گیاه می‌رسد.

خاک: برای اینکه گیاه شما برگ‌های بزرگ و سبز داشته باشد ماهی یکبار به خاک گلدان کود دهید.

تعویض گلدان: اگر گیاه شما پژمرده یا برگ‌های آن زرد شده باشد، باید گلدان بزرگ تری انتخاب و آن را تعویض کنید و به طور معمول هر 1 یا 2 سال یکبار گلدان این گیاه را تعویض کنید.

گیاه برگ انجیری و شرایط نگهداری آن

روش تکثیر گیاه برگ انجیری

برای تکثیر گیاه آپارتمانی برگ انجیری 3 روش:  کاشت بذر، خوابانیدن ریشه‌های هوایی و تکثیر از طریق قلمه ساقه وجود دارد.

کاشت بذر

بذر گیاه برگ انجیری را می‌توانید از گلخانه‌ها تهیه کنید و در بستر دارای کمپوست بکارید. آن را در بهترین شرایط نگهداری کنید تا زمانی که بذر‌ها جوانه دهند و پس از بزرگ شدن آن‌ها را در یک گلدان جدید و بزرگ‌تر بکارید.

 خوابانیدن ریشه‌های هوایی

گیاه برگ انجیری دارای ریشه‌های هوایی است که برای بهتر رشد کردن برگ‌ها و بزرگ شدنشان بهتر است آن‌ها را در خاک بکارید و یا به یک چوب با خزه ببندید. همچنین از این ریشه‌ها برای تکثیر گیاه نیز استفاده می‌شود. تکثیر گیاه برگ انجیری از طریق خوابانیدن ریشه به این صورت است که باید ریشه‌ها را به همان صورت که به گیاه وصل هستند، داخل خاک دیگری بکارید و آبیاری کنید و زمانی که گیاه جدیدی سبز شد، آن را از گیاه مادر جدا کنید.

 قلمه گیری ساقه در بهار

یکی از بهترین روش‌های تکثیر گیاه برگ انجیری، قلمه گیری از ساقه در فصل بهار و ریشه دار کردن آن است. برای این کار کافی است یک شاخه‌ سالم دارای 2 یا 3 برگ را انتخاب کنید و با استفاده از قیچی باغبانی و یا چاقو آن را ببرید. قلمه را در گلدانی با قطر دهانه‌ 12 دارای خاک سبک مانند کمپوست بکارید. حتما توجه داشته باشید که قلمه را در عمق کم بکارید، به صورتی که برگ‌های انتهایی از خاک بیرون بماند. برای ثابت ماندن قلمه بهتر است یک چوب یا میله‌ آهنی را در کنار قلمه در خاک فرو ببرید و ساقه را به آن ببندید تا تکیه گاه قلمه شود.

بهترین شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری، شرایط گلخانه‌ای است یعنی دمای مناسب قلمه‌ها دمای 21 تا 23 درجه باشد. برای تأمین رطوبت قلمه‌ها می‌توانید از یک کیسه پلاستیکی مانند نایلون فریزر استفاده و روی آن چند سوراخ ایجاد کنید و روی قلمه‌ها بکشید. پس از طی چند هفته و ریشه دادن قلمه کیسه را برداشته و کوددهی محلول در آب را آغاز کنید.


بیشتر بخوانید:

گیاه آپارتمانی خر دم را بیشتر بشناسید

پرطرفدارترین گیاه این روزها را بشناسید

قلمه زدن بهترین روش برای تکثیر گیاه پتوس

آیا گیاه اسطوخودوس را در خانه هم می‌توان کاشت؟


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان