اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

برگزاری زودهنگام نشست اوپک‌پلاس/ درخواست برای تمدید کاهش ٩.٧میلیون بشکه‌ای

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ محمد عرقاب وزیر انرژی و معادن الجزایر که ریاست دوره ای اجلاس اوپک را برعهده دارد، پیشنهادی برای برگزاری زودهنگام نشست مجازی اوپک‌پلاس در روز چهارم ژوئن داده است. ‬پیش از این قرار بود که نشست‌های وزارتی اوپک و اوپک پلاس در نهم و دهم ماه ژوئن برگزار شود.‪ ‬

با پایان یافتن ماه ژوئن تعهد کاهش تولید ٩.٧ میلیون بشکه ای اوپک پلاس به ٧.٧ دمیلیون بشکه برای نیمه دوم سال خواهد رسید. گفتنی است کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری امضا شده در اخرین نشست اوپک پلاس اعلام کردند پس از پایان دو ماه، به‌مدت 6 ماه از یکم ژوئیه تا 31 دسامبر سال 2020 روزانه 7 میلیون و 700 هزار بشکه کاهش عرضه داشته باشند و در بازه زمانی یکم ژانویه 2021 تا 30 آوریل 2022 به‌مدت 16 ماه نیز روزانه 5 میلیون و 800 هزار بشکه تولید خود را کاهش دهند‪.‬ اما به دلیل نگرانی ها از وجود مازاد عرضه در بازار نفت به جهت تاثیرات منفی ویروس کرونا بر تقاضای انرژی در دنیا، احتمال می رود اعضای اوپک پلاس به توافقی برای تمدید کاهش ٩.٧ میلیون بشکه ای تولید روزانه نفت تا دو ماه دیگر دست یابند.

همچنین سعودی‌ها معتقدند بازار همچنان به حمایت نیاز دارد و آنها قصد دارند کاهش تولید کنونی را تا پایان سال تمدید کنند، مقامات دولتی روسیه نیز همین خواسته را دارند، اما مشکل آنها با شرکت‌های نفتی شان است‪.‬ از سویی دیگر ممکن است مانند قبل عراق و نیجریه به توافق کاهش تولید پایبند نبوده و مشکلاتی را برای این توافق بوجود آورند.

گفتنی است آمارهای جدید از تولید نفت اوپک نشان می دهد که تولید اعضای این گروه در ماه مه به کمترین مقدار خود در دو دهه اخیر رسید، زیرا عربستان و دیگر اعضای اوپک کاهش تاریخی عرضه را تجربه کردند.

از این رو رئیس دوره‌ای اوپک در این نامه تصریح کرد که تخطی اعضا و نبود پایبندی کامل به سهمیه‌های تولید ممکن است اثر منفی بر قیمت‌های جهانی نفت خام در معاملات روز دوشنبه (12 خردادماه) داشته باشد.

وزیر انرژی الجزایر تاکید کرده است: در صورت پایبندی کامل اعضا به سهمیه تولیدی پیام مثبتی به همراه خواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان