چرا رئیس موساد به مصر رفت؟

خبرگزاری تسنیم: روز شنبه رسانه‌های مصری از سفر رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی، موساد، به مصر طی سفری محرمانه خبر دادند. رسانه‌های مصری اعلام کردند، یوسی کوهن، رئیس فعلی موساد در این سفر محرمانه با «عباس کامل» رئیس دستگاه امنیتی مصر و «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر دیدار کرده است. این رسانه‌ها دلیل اصلی این سفر را بررسی واکنش‌های احتمالی فلسطینیان پس از اقدام کابینه جدید رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری توصیف کردند. اما سؤال اینجا است: چرا صهیونیست‌ها برای بررسی وضعیت احتمالی فلسطین به‌سراغ مصر رفته‌اند؟

پرونده فلسطین در دست مصر

از زمانی که سازمان آزادی‌بخش فلسطین اقدام به مذاکره با رژیم صهیونیستی در دهه 1990 میلادی کرد، مصری‌ها به‌عنوان کسانی که از قریب دو دهه قبل از آن با صهیونیست‌ها سابقه مذاکره داشتند همواره مشاور و امین ساف بوده‌اند. مصری‌ها علاوه بر نقش مشورتی که برای ساف داشتند، میانجی و سرپرست نشست‌های بعدی ساف با صهیونیست‌ها نیز بوده‌اند. پس از آنکه حکومت خودگردان فلسطین در فلسطین به وجود آمد تمام آنچه در فلسطین اتفاق می‌افتاد از جانب طرف مصری به صهیونیست‌ها منتقل می‌شد و آنها نقش میانجیگری خود را حفظ کردند. از آن زمان تاکنون پرونده فلسطین در تحولات منطقه‌ای در اختیار مصر است و همواره اگر طرحی برای مذاکره ارائه شده، طرف مصری به‌عنوان سرپرست مذاکرات در جریان آن قرار داشته است و پرونده از سوی مصری‌ها پی‌گیری شده است.

اما باز در مصر، پرونده فلسطین در اختیار دستگاه امنیتی دولت مصر قرار دارد و هیچ مقام دیگری در آن قدرت تصمیم‌گیری ندارد، لذا اینکه یوسی کوهن در سفر به مصر با «عباس کامل» مسئول دستگاه امنیتی مصر دیدار می‌کند به این دلیل است که با مسئول مستقیم پرونده فلسطین دیدار کرده است.

نکته مهم در این میان میانجیگری مصر در غزه است. مصر در تمام تحولات پس از مذاکرات سازش تاکنون حتی در دوره بیداری اسلامی و تحولاتی که در مصر رخ داد میانجی مقاومت فلسطین در غزه با صهیونیست‌ها بوده است، از این حیث مصر اثرگذارترین طرفی است که می‌تواند برخی خواسته‌های صهیونیست‌ها را به مقاومت غزه منتقل کند.

جایگاه مصر در معامله قرن

سقوط دولت مرسی و روی کار آمدن «السیسی» در مصر فضای جدیدی را در مصر برای صهیونیست‌ها به وجود آورد. آمریکایی‌ها کسی را در مصر روی کار آوردند که هرآنچه را می‌خواستند اجرا می‌کرد، لذا هنگامی که صهیونیست‌ها با ترامپ برای معامله قرن برنامه‌ریزی می‌کردند مصر را به‌عنوان یکی از مهره‌های کلیدی و هم‌پیمان اصلی خود در برنامه گنجاندند.

ترامپ با این شناخت از «السیسی» بخشی از بار معامله قرن را بر دوش او گذاشت و او به‌خلاف ابومازن و پادشاه اردن، همچون «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دو نفری بودند که خواسته‌های ترامپ و صهیونیست‌ها را بدون بهانه‌جویی تأیید و اجرا کردند. «السیسی» در این مقطع نیز حاضر شد بخشی از خاک خود در سینا را در اختیار معامله قرن قرار دهد.

لذا حالا که بخشی از معامله قرن ــ که همان الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی 1948 است ــ در حال اجرا است مصر باید به میدان بیاید و بخشی از مشکلات صهیونیست‌ها را حل کند.

حرف‌شنوی «ابومازن» از مصر

نکته سومی که باید به آن توجه کرد حرف‌شنوی ابومازن از مصر است. ابومازن با وجود مخالفت‌هایی هم که تاکنون با مصر داشته اما در بیشتر مواقع به‌ویژه زمانی که پیغامی از جانب صهیونیست‌ها از طریق مصر به وی رسیده است سخن مصری‌ها را پذیرفته و به آنها عمل کرده است. صهیونیست‌ها این روزها شاهد مخالفت‌های جدی و حتی موضعگیری‌های بی‌سابقه و سخت از سوی ابومازن هستند. هرچند این اقدام ابومازن نمایشی و برای فریب افکار عمومی است اما همین رویکرد نمایشی هم برای صهیونیست‌ها یک مانع مهم به‌حساب می‌آید، لذا آنها به‌سمت مصر رفته‌اند تا به‌عنوان طرفی که ابومازن از او حرف‌شنوی دارد، خواسته‌های صهیونیست‌ها را برآورده کند.

با توجه به نکات فوق باید گفت که صهیونیست‌ها با وجود آنکه به‌دنبال اجرایی کردن الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی هستند، اما از پیامدها و واکنش‌های احتمالی فلسطینیان به‌شدت هراس دارند لذا از هم‌اکنون دست به کار شده‌اند و دستورالعمل‌هایی را به مصر و هم‌پیمانان و مزدوران خود ارائه می‌دهند تا بتوانند الحاق کرانه باختری و دره اردن را با کمترین هزینه اجرا کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان