خدمات پزشکی آنلاین مسیر همواری برای تاکسی آنلاین است؟

لباس پزشکی بر تن اسنپ

هانیه تقی‌زاده : دوران کرونا فرصت خوبی برای رشد برخی کسب‌وکارها بود که یکی از مهم‌ترین آنها خدمات پزشکی آنلاین بوده است جایی که به دلیل شیوع بیماری واگیردار ترجیح مردم نزدیک شدن به مراکز درمانی ومطب‌ها نیست.

شاید همین رویکرد به خدمات پزشکی از راه دور، اسنپ را به فکر اضافه کردن خدمات پزشکی به مجموعه خدمات فعلی این اپلیکیشن انداخته است. اسنپ بر خلاف حوزه تاکسی اینترنتی در این عرصه پیشگام نبوده و همین الان هم استارت‌آ‌پ‌های فعالی در حوزه خدمات پزشکی آنلاین هستند که نفوذ خوبی هم بین جامعه هدف خود پیدا کرده‌اند. اسنپ حالا باید در بازاری رقابت کند که بلوغ رقابتی نسبی در آن وجود دارد و از این جهت کار این شرکت ساده نخواهد بود.

آنچه اسنپ در این زمینه راه‌اندازی کرده یک سرویس عمومی پزشکی از راه دور است. در این سرویس جدید، کاربران می‌توانند با انتخاب پزشک موردنظر و پرداخت هزینه آنلاین، به‌صورت تلفنی یا ویدئویی در زمینه‌های پزشکی و روان‌شناسی، مشاوره دریافت کنند.

از زمان اجرای استراتژی سوپراپلیکیشن اسنپ، خدمات متفاوتی از جمله سفارش غذا و خرده‌فروشی آنلاین به مجموعه خدمات پیشین اسنپ اضافه شد. اما ورود اسنپ به حوزه پزشکی و سلامت کمی دور از انتظار بود. آیا بیزینس مدل اسنپ با این حوزه تخصصی تناسبی دارد؟ میثم ملاشریفی، مدیر ارشد بازاریابی اسنپ در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در پاسخ به این پرسش می‌گوید: سوپراپلیکیشن اسنپ به‌طور کلی نگاهی مشتری‌محور دارد و استراتژی آن سنجش نیاز کاربران و فراهم کردن خدماتی است که به‌صورت روزانه در بستر آنلاین به آن نیاز دارند تا بتوانند بدون نیاز به رفت‌وآمدهای غیرضروری به خدمات موردنیازشان دسترسی داشته باشند. در واقع هدف اصلی خلق سوپراپلیکیشن اسنپ از همان روز ابتدایی، تلاش برای ارائه خدمات مختلف و متنوع بوده و مدیران ارشد مجموعه اسنپ همواره به دنبال این هستند که با بررسی نیازهای روز مردم، سرویس‌های تازه‌ای فراهم کنند. 

اما اسنپ در حوزه جدید، چه جایگاهی را برای خود متصور است؟ آیا این ورود به دلیل شرایط ناشی از بحران کرونا اتفاق افتاد یا برنامه قبلی برای چنین طرحی در شرکت مدنظر بود؟ ملاشریفی می‌گوید: با آنکه پیش‌تر افزودن چنین خدماتی را در برنامه داشتیم، اما شیوع ویروس کرونا جرقه ابتدایی راه‌اندازی این سرویس را فراهم کرد و باعث شد در اجرای این طرح تسریع شود، چرا که با توجه به توصیه‌های مکرر به عدم حضور در مراکز بهداشتی، مردم به سرویسی اینچنینی نیاز داشتند.

اما اسنپ که هنوز بین مردم با تاکسی‌های اینترنتی‌اش شناخته می‌شود چقدر می‌تواند از نظر پزشکی که نیاز به تخصص و توانایی‌های علمی خاصی است اعتماد کاربران را جلب کند؟ به نظر می‌رسد راهکار مدیران اسنپ برای حداقل کردن این چالش‌ها، استفاده از تجربه یکی از بازیگران پیشین این حوزه یعنی «هاسپیتل» بوده است. در واقع اسنپ با بهره‌گرفتن از تجربه «هاسپیتل» این خدمات جدید را به سوپراپلیکیشن خود اضافه کرده است و کاربران بدون نیاز به نصب برنامه جدید می‌توانند از خدمات تخصصی سامانه هاسپیتل در قالب سرویس «پزشک و مشاور» استفاده کنند.

نحوه آغاز همکاری پزشکان و مشاوران روانشناس با این سرویس به این صورت است که متخصصان حوزه سلامت با کارشناسان مربوطه در سرویس «پزشک و مشاور» تماس می‌گیرند و مدارک لازم را به منظور همکاری با این سرویس در اختیار کارشناسان قرار می‌دهند و پس از طی مراحل تایید هویت و ارائه و تایید مدارک حرفه‌ای لازم و همچنین مصاحبه و آموزش، به عضویت این سامانه درمی‌آیند. در حال حاضر بیش از 600پزشک و مشاور روانشناس با این سرویس همکاری می‌کنند و اسنپ می‌گوید این تعداد هر روز در حال افزایش است.

تمامی پزشکان و متخصصان درج شده در اپلیکیشن، تایید صلاحیت شده‌اند و پروفایلی از سوابق و تخصص‌های هر پزشک برای کاربران قابل دسترس است. با این وجود در صورتی که کاربر به هر دلیلی از خدمات دریافتی راضی نباشد، هزینه اخذ شده به‌طور کامل بازگردانده می‌شود. ضمنا تمامی اطلاعات و سوابق پزشکی کاربران اپلیکیشن کاملا محرمانه خواهد ماند.

خدمات مشاوره‌ای اسنپ 24 ساعته است و کاربران می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به مراکز درمانی، در بخش‌های پزشکی با متخصصان زنان، مغز و اعصاب، روانپزشکی، داخلی، ریه،پوست،گوارش، عفونی، اورولوژی، کودکان،گوش و حلق و بینی، طب فیزیکی و... مشورت و از طریق امکان ارسال عکس در این اپلیکیشن، مدارک پزشکی و تصویر آزمایش‌های خود را برای تفسیر به پزشک ارسال کنند. همچنین با کمک مشاوره خانواده و روانشناسی تلفنی در اسنپ، امکان دریافت مشاوره و صحبت با متخصصان در زمینه‌های خانواده، ازدواج، کودک، شخصیت، تحصیلی و... فراهم است.

از آن‎‌جا‌که نرخ مصوبی برای مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی وجود ندارد، اسنپ ادعا دارد که «پزشک و مشاور» بر ارائه خدمات با کیفیت بالا و در عین حال قیمتی پایین‌تر از مشاوره حضوری تاکید دارد. در حال حاضر هزینه مشاوره کاربران با پزشک‌های فوق تخصص 35هزار تومان، پزشک متخصص 30هزار تومان، پزشک عمومی 25هزار تومان و کارشناس مامایی و تغذیه 20هزار تومان تعیین شده است. همچنین در مورد مشاوره با پزشکان روان‌شناس، هزینه برای هر جلسه مشاوره با مدت زمان 45دقیقه‌، 70هزار تومان در نظر گرفته شده است. 

با توجه به این که پلت‌فرم‌های پزشکی از راه دور به جز نیروی انسانی متخصص نیازمند ویژگی‌های فنی و روال کاری مشخصی هستند و از طرفی موضوع ویزیت فقط بخشی از پروسه درمان است باید دید خدمات جدید اسنپ تا چه حد قادر به جلب اعتماد کاربران خواهد بود.

نکات مهم: 

   در این سرویس جدید، کاربران می‌توانند با انتخاب پزشک موردنظر و پرداخت هزینه آنلاین، به‌صورت تلفنی یا ویدئویی در زمینه‌های پزشکی و روان‌شناسی، مشاوره دریافت کنند.

 در واقع اسنپ با بهره‌گرفتن از تجربه «هاسپیتل» این خدمات جدید را به سوپراپلیکیشن خود اضافه کرده است و کاربران بدون نیاز به نصب برنامه جدید می‌توانند از خدمات تخصصی سامانه هاسپیتل در قالب سرویس «پزشک و مشاور» استفاده کنند.

 در حال حاضر بیش از 600پزشک و مشاور روانشناس با این سرویس همکاری‌می‌کنند و اسنپ می‌گوید این تعداد هر روز در حال افزایش است.

 خدمات مشاوره‌ای اسنپ 24 ساعته است و کاربران می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به مراکز درمانی و از طریق امکان ارسال عکس در این اپلیکیشن، مدارک پزشکی و تصویر آزمایش‌های خود را برای تفسیر به پزشک ارسال کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان