بازگشت دو نفتکش ایرانی پس از تحویل بنزین به ونزوئلا

آمار رفینیتیو آیکان نشان داد که دو نفتکش ایرانی از ناوگان پنج نفتکشی که به ونزوئلا بنزین رساندند، در مسیر بازگشت به ایران قرار دارند.

بازگشت دو نفتکش ایرانی پس از تحویل بنزین به ونزوئلا

به گزارش ایسنا، چهار نفتکش به نام‌های «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»و «پتونیا» طی روزهای گذشته با پهلوگیری در بنادر مختلف ونزوئلا در حال تخلیه محموله‌های خود بودند و نفتکش ایرانی«کلاول»که آخرین کشتی از ناوگان پنج نفتکش ایران حامل سوخت به مقصد ونزوئلا است هم روز یکشنبه وارد آبهای انحصاری اقتصادی ونزوئلا شد.

ایران برای ونزوئلا که با کمبود شدید بنزین مواجه است، 1.53 میلیون بشکه بنزین و مشتقات آن را از طریق پنج نفتکش ارسال کرده است. سابق بر این ونزوئلا ارزان‌ترین بنزین دنیا را داشت و به مدت دو دهه بنزین در این کشور با قیمت‌های یارانه‌ای عرضه می‌شد اما در نتیجه فلج شدن پالایشگاه‌های نفت ونزوئلا به دلیل تحریم‌های آمریکا و توزیع ناکافی، بازار سیاهی شکل گرفته است که در آن هر لیتر بنزین حداقل دو دلار فروخته می‌شود، در حالی که مردم برای دریافت بنزین در مقابل جایگاه‌های سوخت ساعتها منتظر می ماندند.

تحویل بنزین ایران به ونزوئلا به معنای آن است که وضعیت کمبود عرضه در این کشور تا حدودی رفع می‌شود. پس از سه ماه سهمیه بندی، مردم ونزوئلا روز شنبه برای دریافت بنزین ایرانی که از روز دوشنبه در سیستم جدید توزیع بنزین ونزوئلا فروخته می‌شود، در صف ایستادند.

سیستم جدید توزیع بنزین در ونزوئلا ترکیبی از قیمت‌های یارانه‌ای و قیمت‌های بین‌المللی است و به بیش از دو دهه برخورداری مردم این کشور از بنزین مجانی پایان می‌دهد.

دو نفتکش ایرانی که هفته گذشته محموله سوخت خود را تخلیه کردند، از بنادر شرکت نفتی دولتی PDVSA  به مقصد بندرعباس عزیمت کردند و انتظار می‌رود در ژوییه به مقصد برسند. طبق آمار آیکان، نفتکش فارست روز شنبه پیش از خاموش کردن سیگنال ماهواره‌ای خود از پالایشگاه کاردون حرکت کرد.

هر دو کشور ایران و ونزوئلا که از اعضای اوپک هستند، تحت تحریم آمریکا قرار دارند و آمریکا ضمن زیرنظر داشتن این صادرات، به دولتها، بنادر، کشتی‌داران و شرکتهای بیمه هشدار داده است در صورت کمک به این نفتکش‌ها با تحریم مواجه خواهند شد.

بر اساس گزارش رویترز، طارق ال ایسامی، وزیر نفت ونزوئلا روز یکشنبه اظهار کرد که 200 جایگاه سوخت در این کشور می‌توانند بنزین را به قیمت بین‌المللی و بدون سهمیه بفروشند. قیمت اولیه فروش در این جایگاهها 50 سنت برای هر لیتر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان