ارتباط سالم زوجین در گرو رشد عاطفی

یک روانشناس در رابطه با داشتن ارتباط سالم میان زوجین توضیحاتی داد.

ارتباط سالم زوجین در گرو رشد عاطفی

مهرداد ثابت، روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص رابطه عاطفی سالم اظهار کرد: بهزیستی ذهنی دارای دو مؤلفه شناختی و عاطفی است که بعد شناختی به معنای ارزیابی افراد از میزان رضایت از زندگی و بعد عاطفی بهزیستی به معنای  برخورداری از حداکثر عاطفه مثبت و حداقل عاطفه منفی است.

وی بیان کرد:  برای ارتقای بهزیستی ذهنی به عواطف مثبت و منفی نیاز است و افرادی که از بهزیستی ذهنی برخوردارند معمولاً دارای ویژگی‌هایی مانند رشد هیجانی و کارکرد مثبت روانشناختی هستند و در مقابل چالش‌های زندگی به لحاظ ذهنی از کیفیت بیشتری برخوردارند وپوشش دهنده سرزندگی و علاقه به خود و محیط زندگی خویش هستند. از این رو, افرادی که عاطفه مثبت دارند دارای سازگاری هیجانی وسلامت روان شناختی بیشتری هستند.

این روان شناس با اشاره به رابطه سالم زوجین در قبل و بعد از ازدواج تصریح کرد: زوجینی که فاقد رشد عاطفی هستند از میزان پختگی کافی برخوردار نیستند و برای حل تعارض های خود از شیوه های خصمانه استفاده می کنند و رفتارهای ضد اجتماعی از خود نشان می دهند معمولا دارای ثبات عاطفی لازم هم نیستند.

ثابت گفت: هرگاه  در روابط عاطفی اختلالی به وجود آید، بالطبع امنیت عاطفی هم مختل می‌شود که آثار آن در رفتار و ارتباط زوجین منعکس می‌شود. به طور مثال؛ وقایع ترسناک و دردناک و حوادث ناگوار خانوادگی غالباً از اختلالات عاطفی و هیجانی ناشی می‌شوند.

این روانشناس تاکید کرد:  زوجین باید با شناخت از روحیات یکدیگر, تلاش کنند تا به رشد عاطفی مطلوب و درک درست دست پیدا کرده تا در زندگی ارتباط سالمی داشته باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان