ساکن کاخ‌سفید از تصمیم اعزام ارتش به خیابان‌ها عقب نشست

شورش ژنرال‌ها علیه ترامپ

دنیای‌اقتصاد : در یک شکاف نادر علنی، روز پنج‌شنبه ارتش آمریکا در پاسخ به درخواست ترامپ که گفته بود ارتش برای مهار اعتراضات وارد عمل شود، پاسخ منفی داد و مارک اسپر وزیر دفاع این کشور گفت: «از تهدید دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای اعزام ارتش آمریکا برای آرام کردن خیابان‌ها حمایت نمی‌کند

این درگیری نادر بین وزیر دفاع آمریکا و رئیس‌جمهوری این کشور در شریطی رخ می‌دهد که رویترز در گزارشی فاش کرد که دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه با مدیران ارشد کارزار انتخاباتی خود دیدار داشت و مسوولان امر به وی اطلاع دادند که در نظرسنجی‌ها اوضاع وی چندان روبه‌راه نیست. درخواست ترامپ برای مهار اعتراضات با توسل به خشونت زنگ خطر را برای جمهوری‌خواهان به صدا درآورده است و حتی چند نفر از رهبران ارشد این حزب قدیمی به ترامپ بابت استفاده از این دستور هشدار دادند. جیمز متیس، وزیر دفاع سابق آمریکا نیز در اظهاراتی که روز پنج‌شنبه بیان کرد به‌شدت از مدیریت دونالد ترامپ انتقاد کرد و گفت که ترامپ در ایجاد شکاف در آمریکا نقش داشته است. وزیر دفاع پیشین ترامپ، سکوت خود را شکست و رئیس‌جمهور آمریکا را تهدید علیه قانون‌اساسی خواند.

متیس در مقاله جدید خود در این باره نوشت: دونالد ترامپ، نخستین رئیس‌جمهور در طول زندگی من است که تلاش نمی‌کند مردم آمریکا را با یکدیگر متحد کند. او حتی وانمود به انجام چنین تلاش‌هایی نمی‌کند. در عوض، وی تلاش می‌کند ما را متفرق کند. متیس در بخش دیگری از این مقاله نوشت آمریکا اکنون درحال مشاهده آن چیزی است که نتیجه تلاش‌های سه ساله ترامپ به حساب می‌آید. زیر سایه چنین فشارهایی بود که روزنامه نیویورک‌تایمز خبر داد که ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از خواسته خود مبنی بر حضور ارتش در اعتراضات عقب‌نشینی کرد اما این درگیری نشان داد چه شکافی بین پنتاگون و رئیس‌جمهوری آمریکا وجود دارد و این عقب‌نشینی به این معنی نیست که درگیری‌ها بین کاخ‌سفید و پنتاگون تمام شده است. به همین منظور روز پنج‌شنبه ترامپ موافقت کرد که ارتش همچنان در حاشیه اعتراضات قرار بگیرد و به‌طور مستقیم وارد عمل نشود. در این راستا وزیر دفاع آمریکا دستور داد که 700 تن از نیروهای هوایی ارتش به پایگاه خود بازگردند و تنها 900 تن دیگر در پایگاه‌های پلیس واشنگتن باقی بمانند.

روز پنج‌شنبه معترضان که قصد داشتند به نزدیک کاخ‌سفید بروند، متوجه شدند که واحد گارد ملی مسیر آنها را مسدود کرده است. با این حال ترامپ معترضانی که با آرامش در نزدیکی کاخ‌سفید حضور داشتند را تروریست خواند. در نامه‌ای که توسط یکی از کهنه‌کاران دادگستری برای ترامپ نوشته شده و توسط وی در توییتر و به‌منظور پاسخ به جیمز متیس به نگارش در آمده، اشاره شده است که معترضان در میدان لافایته، تروریست بوده‌اند. جان داد، یکی از وکلای ترامپ در این نامه تصریح کرده است، افرادی که در نزدیکی کاخ‌سفید حضور داشتند دنبال اعتراض آرام نبودند و اعتراض صلح‌طلبانه آنها مبتنی بر واقعیت نیست. درحالی‌که معترضان مرگ جورج فلوید به آرامی در نزدیکی کاخ‌سفید تحصن کرده بودند، ناگهان با یورش پلیس روبه‌رو شدند. بعدا مشخص شد که ترامپ قصد داشته است تا خود را به کلیسای نزدیک کاخ‌سفید برساند و این اقدام از این‌رو صورت گرفته است. با این حال اقدام ترامپ برای عکس گرفتن در کلیسا با واکنش منفی دو حزب روبه‌رو شد.

دهمین روز اعتراضات

 آمریکا پنج‌شنبه شب، دهمین شب اعتراضات خود را پشت‌سر گذاشت. به همین منظور هزاران هزار معترض روز پنج‌شنبه به خیابان‌ها آمدند و یاد و خاطره جورج فلوید که به‌دست پلیس کشته شد را گرامی داشتند. در سیاتل نیز مردم در بیرون از سیتی‌هال گرد هم آمدند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، روز پنج‌شنبه بار دیگر معترضان روانه خیابان‌ها شدند و سیاتل و پل بروکلین روز شلوغی را پشت سر گذاشت. کشیش ال شارپتون که در مدح فلوید سخنرانی می‌کرد، قسم خورد که این‌بار مرگ چنین شخصیتی موجب تغییر و تحولات در ایالات‌متحده خواهد شد.

جورج فلوید توسط یکی از نیروهای پلیس کشته و در فیلمی که منتشر شد، یکی از نیروهای پلیس نزدیک به 9 دقیقه روی گردن وی نشسته و فلوید مدام می‌گوید: نمی‌توانم نفس بکشم. در تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده از مرگ فلوید شاگرد یک فروشگاه مدعی شده است یک 20 دلاری تقلبی به وی داده شده و به همین منظور پلیس را خبر کرده است. صاحب مغازه که فلوید را می‌شناخته گفته است که در آن روز در فروشگاه نبوده است اما از فلوید به نیکی یاد کرده و گفته که دوستش بوده است. پلیس نیز پس از حضور در محل از فلوید خواسته است که تسلیم شود اما وقتی وی متوجه می‌شود که در عقب خودرو دست بسته محصور خواهد ماند، مقاومت اندکی می‌کند. او به پلیس گفته است که ترس از محیط‌های بسته دارد اما پلیس بی‌توجه به درخواست وی وارد کشمکش می‌شود و در نهایت پس از 9 دقیقه که یکی از نیروهای پلیس زانوی خود را روی گردنش گذاشته بود، جان می‌سپارد.

به همین منظور شارپتون در مراسم بزرگداشت فلوید از مردم می‌خواهد که روی زانوی خود بنشینند.  صدای معترضان اما یک هفته پس از خشم و نفرت، در روز پنج‌شنبه بیش از هر روز دیگری حزن‌انگیز به نظر می‌رسید. سیاه‌پوستان پس از مرگ فلوید خواستار اصلاحات بیشتر هستند. آنها همچنین می‌گویند باید عدالت اجرا شود و خواستار مجازات پلیس خاطی شده‌اند. شارپتون در این مراسم گفت: «وقت آن رسیده که از جا برخیزید و بگویید زانویتان را از گردنمان بردارید.» درک شووین ماموری که با فشردن زانو بر گردن جورج فلوید، مرد 46 ساله آمریکایی آفریقایی‌تبار باعث مرگ او شد ابتدا به قتل درجه سه (غیرعمد) متهم شده بود اما حالا این اتهام به قتل درجه دو (شبه عمد) تغییر کرده است.

با این حال اتهام قتل درجه سه همچنان در پرونده او می‌ماند. به همین منظور روز پنج‌شنبه سه افسر پلیسی که به‌دستیاری و مباشرت شووین متهم شده بودند برای اولین بار در دادگاه حاضر شدند. میزان وثیقه برای این افسران یک میلیون دلار تعیین شده ولی قاضی گفته اگر واجد تمام شرایط باشند و اسلحه‌های خود را تحویل دهند این میزان به 750 هزار دلار کاهش خواهد یافت. قرار است درک شووین روز دوشنبه در دادگاه حاضر شود. بخش اعظم اعتراضات در هشت روز گذشته مسالمت‌آمیز بوده اما تظاهرات در نقاطی به خشونت انجامید و در برخی شهرها مقررات منع رفت و آمد شبانه اعلام شده است. در مراسم یادبود فلوید، وکیل خانواده او گفت این همه‌گیری کرونا نبود که جان او را گرفت، بلکه همه‌گیری تبعیض و نژادپرستی بود. در کنار بستگان فلوید و صدها نفر دیگر، چهره‌های سرشناسی چون جسی جکسون از رهبران جنبش حقوق مدنی آمریکا، تیم والز فرماندار مینه‌سوتا، سناتور ایمی کلوبوچار و جیکوب فری شهردار مینیاپولیس نیز در این مراسم شرکت داشتند. فیلونیز فلوید، یکی از برادران قربانی در این مراسم تعریف کرد چطور در دوران فقر، او و جورج لباس‌های خود را در آشپزخانه می‌شستند و با اجاق خشک می‌کردند. او با اشاره به حضور جمعیت گفت برادرش در قلب بسیاری جای داشته است. ال شارپتون که از رهبران جنبش حقوق مدنی آمریکا نیز است در این مراسم خواستار اجرای عدالت شد و با اشاره به اعتراضات گسترده در ایالت‌های آمریکا گفت: «ما دست برنخواهیم داشت. آن‌قدر ادامه می‌دهیم تا کل نظام دادگستری تغییر کند.» این درحالی است که باز هم روز پنج‌شنبه دو نیروی پلیس بوفالو به‌دلیل ضرب و شتم یک معترض 75 ساله از کار خود معلق شدند. این پیرمرد 75 ساله به دلیل این ضرب و شتم روانه بیمارستان شد. برایان براون، شهردار بوفالو گفت که شرایط این مرد خطرناک اما با ثبات بوده است. یک ویدئو نشان می‌دهد که دو نیروی پلیس این پیرمرد را روی زمین می‌کشند و خون از سر وی جاری است. اندرو کومو، فرماندار نیویورک نیز در توییتر خود نسبت به این اقدام غیرانسانی نیروهای پلیس ابراز تاسف کرد و گفت که اقدام نیروهای پلیس اصلا قابل توجیه نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان