روش‌های مدیریتی خانم کریستیانسن

دنیای‌اقتصاد : در اواخر ماه آوریل، دانمارک یکی از نخستین کشورهای اروپایی بود که در آن به‌دلیل شیوع کووید-۱۹ کسب‌وکارها به سمت تعطیلی رفت، اما اکنون به تدریج شرکت‌ها شروع به فعالیت کرده‌اند

شرکت دانسک کامودیتیز در زمینه تجارت بین‌المللی کالاهای وابسته به انرژی از قبیل برق، گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی در 39 کشور دنیا فعالیت می‌کند. هل استرگارد کریستیانسن، مدیرعامل شرکت دانسک کامودیتیز، در مورد «کار از خانه» می‌گوید: «از روز نخست، مطابق معمول من اصرارم روی کار بود.» وی با اشاره به اینکه توانایی‌های دیجیتال در شرکت دانسک کامودیتیز «قدرت فوق‌العاده ویژه ما» است، می‌گوید: «کارمندان ظرف دو روز، کار از خانه را شروع کردند.» به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از فوربس، کریستیانسن افزود: «ما به سرعت میزهای تجاری را در خانه‌های معامله‌گران خود راه‌اندازی کردیم تا ضمن اطمینان از سلامتی همکارانمان، تامین انرژی را متعادل، ثابت و پایدار نگه داریم.» وی گفت: «نمی‌خواستم بپذیرم فردا قادر به انجام کاری نیستیم که تا دیروز به راحتی انجام می‌دادیم.» برای همین تعداد معاملات روزانه را پیگیری می‌کردم، تا با نظارت بر سطح فعالیت، از روند کارها آگاه شوم. در واقع در این ایام فعالیت‌ها نه‌تنها کاهش نیافت بلکه افزایش هم داشت.

کریستیانسن می‌گوید: «شغلم را بسیار جدی می‌گیرم اما خودم را نه، زیرا در غیر این‌صورت در زندگی بیش از حد محدود و مقید می‌شوم.» او که در سال 2010 در شرکت دانسک کامودیتیز استخدام شد، نقش مهمی در شکل‌‌دهی شرکت داشته است، با توجه به سوابق بانکی خود بخش ریسک و انطباق شرکت را تاسیس کرد و طی چهار سال، به سمت مدیر ارشد مالی شرکت ارتقا پیدا کرد. هنریک لیند، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت دانسک کامودیتیز، در سال 2018 از کریستیانسن خواست عهده‌دار فروش شرکت شود. او با خنده می‌گوید: «من تا به حال هرگز شرکتی را نفروخته بودم!» پس از 12 ماه سفر مداوم، معرفی آن به سرمایه‌گذاران و با دقت و احتیاط کافی، این شرکت به قیمت 400 میلیون یورو به شرکت اکوینور فروخته شد. کریستیانسن خاطرنشان می‌کند: «در شروع به‌کار به‌عنوان کارمند یک شرکت نسبتا کوچک را تحویل گرفتم و برای تبدیل آن به یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان در تجارت انرژی در اروپا و استرالیا و آمریکا تلاش‌های بسیار انجام دادم، در ضمن من برای رشد و ارتقای خودم هم کارهای بسیاری انجام داده‌ام. من یک دوره برنامه مدیریت اجرایی در مدرسه عالی کسب‌وکار «این‌سی‌اد» را گرفتم و به تعدادی از گروه‌های حرفه‌ای به‌خصوص در زمینه فناوری اطلاعات پیوستم تا دانش لازمه را وارد شرکت کنم.»

از زمان ارتقا به سمت مدیرعاملی، کریستیانسن دید روشنی در مورد چگونگی اجرای سبک رهبری خود داشت. او می‌گوید: «من نام «گروه مدیریت ارشد» را به «رهبری ارشد» تغییر دادم. این موضوع فقط در حرف نبود. به این دلیل است که من کسانی را می‌خواهم که بتوانند رهبر باشند؛ من مدیر نمی‌خواهم. ما استعدادهای جوان زیادی داریم، من رهبرانی می‌خواستم که بتوانند الهام‌بخش جوانان باشند، آنها را پرورش دهند و رهبری کنند، به آنها مسوولیت بدهند و از آنها در زندگی حرفه‌ای و همچنین شخصی پشتیبانی کنند.»

تحت رهبری وی، دانسک کامودیتیز با انجام چندین ابتکار برای دستیابی به این هدف، از تغییرات «نسبتا کوچک» شروع کرد. ازجمله می‌توان به تغییر نام سمت‌های شغلی در آگهی‌های استخدامی یا فرهنگ‌سازی و ایجاد محیط کاری اشاره کرد که از تنوع جنسیتی استقبال می‌کند و باعث شکوفایی استعدادها می‌شود. علاوه بر این می‌توان به ارائه برنامه‌های تحصیلات تکمیلی و همچنین ارائه برنامه‌های آماده‌سازی مدیران آینده قبل از مدیریت، که در آن به شرکت‌کنندگان یک مربی اختصاصی داده می‌شود اشاره کرد. کریستیانسن که دارای مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت بازرگانی و حسابرسی است، خودش یک برنامه مربیگری را برای جوانان اجرا می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند که شرکت دانسک کامودیتیز نه‌تنها یک بسته جذاب برای دوران زایمان، بلکه مرخصی زایمان چهارماهه به‌کارمندان خانم این شرکت را نیز ارائه می‌کند. در شرکتی با میانگین سنی 33 سال و نیروی کاری که 75 درصد آن را مردها تشکیل می‌دهند، این کار آسان و ارزانی نیست، اما وقتی در مقابل مدیرهای من، آقا و خانم برای استخدام حضور دارند، من دلم نمی‌خواهد آنها آقایان را استخدام کنند به‌خاطر اینکه از رفتن خانم‌ها به مرخصی زایمان واهمه دارند. ایجاد قوی‌ترین نیروی کار ممکن، یک مزیت رقابتی برای آینده یک شرکت با برنامه‌های بلندپروازانه است. در ایالات‌متحده، تجارت انرژی بسیار مبتنی بر داده‌ها و مدل‌های کمی است. این واقعیت که افراد به‌دنبال گسترش تجارت خود در بازارهای جدید باشند ریشه در دی‌ان‌ای(DNA) افراد دارد. اکوینور به‌دنبال بازار آمریکاست، دانسک کامودیتیز می‌تواند این خواسته اکوینور را از طریق انرژی‌های سبز و تجدیدپذیر محقق کند زیرا ما در این زمینه در اروپا بسیار قوی هستیم و حال که بازار آمریکا تشنه آن است می‌توانیم از این تجربیات در بازار ایالات‌متحده استفاده کنیم.

کریستیانسن با درنظر گرفتن و نگاه به یک سال نخست مدیرعاملی خود، با صراحت می‌گوید: «شما همیشه احساس خاصی دارید وقتی شرکتی به بزرگی اکوینور علاقه‌مند به خرید شرکت شما می‌شود، اما ما موفق شده‌ایم خودمان را در شرایطی قرار دهیم که کارمندان ما صادقانه اعتقاد داشته باشند که به‌عنوان عضوی از خانواده اکوینور بودن برای دانسک کامودیتیز یک مزیت است. ما توانسته‌ایم بین دو شرکت تشریک مساعی ایجاد کنیم و در عین حال چابکی و استقلال را هم از دست ندهیم. در واقع اکوینور و دانسک کامودیتیز هم‌افزایی انجام دادند، بنابراین ما در موقعیت بسیار قوی‌تری نسبت به سال گذشته قرار داریم.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان