تولید چراغ خودرو با کیفیت مشابه کشور سازنده

دنیای‌اقتصاد : یک تولید کننده قطعات خودرو در ایران گفت: ماشین آلات تولید قطعات خودرو در برخی شرکت‌های ایرانی دارای کیفیت بالایی هستند

چنگی با اشاره به اینکه تکنولوژی تولید لنت بسیار ساده‌تر از تولید چراغ است و پشتوانه‌ای نزدیک به 50 سال دارد، افزود: وقتی قطعه‌ای با این پشتوانه زمانی تولید می‌شود یعنی کشور پتانسیل انجام آن را دارد. از سوی ‌دیگر بازار این قطعه در حمل‌ونقل و خودروسازی به‌گونه‌ای است که همچنان کشش فعالیت را دارد، البته باید گفت درگذشته نه‌چندان دور بخش قابل‌توجهی از این لنت‌ها از خارج تامین می‌شد، این موضوع نشان می‌دهد بازار این قطعه همچنان ظرفیت دارد. ما تیم‌هایی شامل مهندس مکانیک، شیمی، پلیمر و فرآیند و... داریم و امیدواریم بازار عکس‌العمل خوبی داشته باشد. البته حضور ما در بازار این‌گونه نیست که سهم برندی را تصاحب کنیم. این بازار همچنان کشش دارد و این قطعه دارای ضریب مصرف بالایی است و ما سهم واردات را می‌گیریم.

مدیرعامل «گروه تولید پژوهش صنعت مدرن» بابیان اینکه تمام استانداردهای روز را اخذ کرده‌ایم، ادامه داد: تنها شرکتی هستیم که چراغ جلو پژو 405 را باقیمت 2 دلار و 90 سنت به تولیدکننده تحویل می‌دهیم. این محصول را با چنین قیمتی حتی در چین، هند یا پاکستان نیز نمی‌توان تولید کرد و باید گفت برخی چراغ‌ها که ارزبری بیشتری داشتند، با توجه به نوسان نرخ ارز افزایش قیمت را تجربه کردند که این موضوع شامل همه محصولات نمی‌شود. چنگی ادامه داد: هر چند در این‌ بین محصولاتی هستند که افزایش نرخ چندانی نداشتند. به‌عنوان‌ مثال دو عدد چراغ جلو پژو 206 باقیمت 250 هزار تومان به بازار عرضه می‌شود که اگر براساس ارز آن را حساب کنیم، 18 دلار و 50 سنت برای مشتری تمام می‌شود. درحالی‌که این چراغ را با همین کیفیت شرکت والئو تولیدکننده اصلی چراغ پژو به بازار ایران و تولیدکننده ایرانی باقیمت 80 دلار عرضه می‌کرد. چراغی که ما تولید می‌کنیم با همین قیمت و همان کیفیت و استاندارد برای مشتری 18‌دلار است.

وی همچنین تصریح کرد: درحال‌حاضر صنعت مدرن با دو کارخانه تولید خود در شهریار و شهر آشتیان توانسته همکاری مستمری با دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا داشته باشد. این شرکت با تولید 6 میلیون چراغ اصلی و آینه‌های جانبی یکی از تامین‌کننده‌های اصلی چراغ خودرو در ایران است. ازجمله تولیدات این شرکت می‌توان چراغ‌های دنا و دنا پلاس را به‌صورت انحصاری نام برد و تنها تولیدکننده چراغ جلو 206 به‌مدت 15 سال بوده است. با این پیشینه درحال‌حاضر تامین‌کننده چراغ خانواده خودرو 207 است.  صنعت مدرن طراح و سازنده انواع چراغ‌های خودرو (جلو، خطر عقب، مه شکن و چراغ‌های جانبی) و همچنین آینه‌های خودرو است و هم‌اکنون از تامین‌کنندگان اصلی خودروسازان کشور نظیر ایران‌خودرو و سایپا و همچنین بازار لوازم‌یدکی بوده و سهم قابل‌توجهی از محصولات خود را به خارج از کشور صادر می‌کند. چراغ‌های خطر عقب 206، چراغ‌های جلو، خطر عقب و مه شکن جلوی پژو 207 از جمله محصولات جدید شرکت بوده که به‌تازگی به مرحله تولید انبوه رسیده‌اند.

واردات خودرو در ایران در‌حالی ممنوع اعلام‌ شده که تا قبل از وضع این ممنوعیت سهم خودروهای وارداتی در ایران تنها 5 درصد بوده و بزرگ‌ترین خودروسازان ایران حدود 95 درصد از خودروهای کشور را تامین و تولید می‌کردند. از یکسو مصرف‌کنندگان از کیفیت پایین و قیمت‌های بالای خودروهای داخلی ناراضی هستند و از سوی دیگر خودروسازان دخالت‌های دستوری سیاست‌گذاران را مانعی بر سر راه خود می‌دانند. مدیرعامل «گروه تولید پژوهش صنعت مدرن» واردات را به ضرر اقتصاد و اشتغال کشور می‌داند و در این خصوص معتقد است: واردات راهکار جدی برای کیفی‌سازی محصولات خودرویی نیست چراکه شرکت‌های خودروسازی در ایران دارای دستگاه‌ها و فناوری‌های توسعه‌یافته است و اگر قطعات خودرو در کشور به‌درستی تولید نمی‌شد مشکل علمی و آموزشی دارد. به گفته چنگی، استفاده از دستگاه‌های مدرن و توسعه‌یافته در کنار متخصصان حرفه‌ای می‌تواند نجات‌بخش صنعت خودروی کشور باشد. مدیرعامل «گروه تولید پژوهش صنعت مدرن» بابیان اینکه به‌رغم درگیری با ویروس کرونا به‌دنبال توسعه تولید و به‌روز کردن ماشین‌آلات شرکت هستیم، گفت: از ابتدای سال‌جاری سرمایه‌گذاری‌های سنگینی برای توسعه خط تولید شرکت با ورود ماشین‌آلات مدرن به کارخانه انجام شده است.

وی بابیان اینکه تفکر افزایش و نوسازی خطوط شرکت به‌دلیل افزایش حجم تولید و پاسخ‌دهی به بازار بوده است، گفت: ویژگی سازمانی شرکت استفاده همزمان از دستگاه‌های داخلی و خارجی است تا محصول نهایی باکیفیت قابل قبولی به‌دست مصرف‌کننده برسد. به گفته چنگی درحال‌حاضر قیمت خودرو و قطعات آن در بازار کاذب است و مردم تصور می‌کنند سود حاصل از خریدوفروش خودرو به جیب قطعه‌سازی و خودروساز سرازیر می‌شود درحالی‌که برنده اصلی واسطه‌ها هستند که از تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار بهره می‌برند. این درحالی است که با وجود افزایش قیمت مواد اولیه، شرکت‌های قطعه‌سازی قربانی تورم هستند و مطالبات خود را به‌راحتی نمی‌توانند از خودروساز دریافت کنند.

مدیرعامل گروه تولید پژوهش صنعت مدرن با بیان اینکه سیاست‌های غلط کلان اقتصادی صنعت خودرو را با چالش و زیان واقعی روبه‌رو کرده است، گفت: باید مسوولان پاسخ دهند چرا باید واسطه‌گران، برنده صنعتی باشند که سختی‌های آن بر دوش خودروسازان و قطعه‌سازان است زیرا این واسطه‌ها باعث شده‌اند خودروهای ایرانی باکیفیت بسیار پایین با هزینه‌های کذایی به‌دست متقاضی برسد. وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت با ورود خودروهای دست‌دوم و قطعات استوک به کشور مخالف است، گفت: واردات خودروهای دست‌دوم موضوع حساس و پیچیده‌ای است؛ اما به‌طورکلی عمر خودرو به‌واسطه حضور کشورهای موفق در صنعت خودروسازی و به‌دلیل تولید انبوه و سهل شدن مراحل تولید از 30 سال به 5 سال کاهش‌یافته است . چنگی بابیان اینکه درحال‌حاضر در جهان تعمیرات خودرو به‌واسطه تولید ساده، ارزان و پاک درحال منسوخ شدن است، گفت: باید به مقوله واردات خودرو نگاه جامع داشت؛ به‌خصوص اینکه میزان آلودگی خودروهای مصرف‌شده از لحاظ محیط‌زیستی بسیار جدی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه باید کشور به سمت تولید خودروی باکیفیت و ارزان‌قیمت با عمر پنج ساله برود، تاکید کرد: بدون تردید کشورهای جهان‌سومی با واردات خودروهای استوک کشورهای توسعه‌یافته، برنده ماجرا نیستند چراکه آنها با این کار علاوه بر خروج ارز، اشتغال و محیط‌زیست را در کشور نابود می‌کنند. کشورهای توسعه‌یافته به‌دنبال تولید خودروهایی با مصرف سوخت 3 لیتر در 100 کیلومتر هستند، بدون تردید کشورهای دیگر ارزش این خودروها را بیشتر از جهان‌سومی‌ها می‌دانند بنابراین با تفکر جهان‌شمولی به مساله خودروی استوک نگاه می‌کنند.

مدیرعامل «گروه تولید پژوهش صنعت مدرن» بابیان اینکه عمر خودرو با بهترین کیفیت بیش از پنج سال نیست، گفت: سرمایه‌ای بودن خودرو در کشور آسیب جدی به این صنعت وارد کرده است. چنگی در خصوص جایگاه ایران در قطعه‌سازی خودرو گفت: در زمان نه‌چندان دور ما از دو شرکت آلمانی مواد پلیمری وارد می‌کردیم. در بازدید سالانه‌ای که مدیران این شرکت‌ها از شرکت ما و از ایران‌خودرو داشتند اذعان داشتند فناوری و دستگاه‌های شرکت‌های تولیدکننده خودرو و قطعات آن بسیار توسعه‌یافته است و تعجب کرده بودند چرا با این دستگاه‌ها، همواره خودروهای باکیفیت بالا تولید نمی‌شود. تحلیل این موضوع نشان می‌دهد ما سرمایه‌گذاری مطلوبی در صنعت خودرو داشتیم اما نیروی انسانی ما حرفه‌ای نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان