گزارش/

تبعیض در رفع سد معبر/ اجناس دستفروشان توقیف می‌شود، سرمایه داران پیاده رو خواری می‌کنند

شهرداری تهران بارها طرح برخورد با سد معبر توسط دستفروشان را به اجرا گذاشته است، در حالی که در مقابل پیاده رو خواری اصناف اقدامی نمی‌کند.

تبعیض در رفع سد معبر/ اجناس دستفروشان توقیف می‌شود، سرمایه داران پیاده رو خواری می‌کنند

تبعیض در رفع سد معبر/ اجناس دستفروشان توقیف می‌شود، سرمایه داران پیاده رو خواری می‌کنندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مسئله سد معبر سال‌هاست که به غلط تنها با دستفروشی همسان سازی شده و در حالی که مصادیق مختلفی از سد معبر وجود دارد، تنها برخورد با دستفروشان در کانون برخورد قرار گرفته است.

بساط گستری از شایع‌ترین مدل‌های سد معبر است که عموما توسط فروشندگان کالا صورت می‌گیرد و لزوما هم همیشه این افراد دستفروش نیستند.

سد معبر توسط اصناف و مغازه دارانی که در راسته‌های تجاری هستند و بر خلاف دستفروشان اوضاع مالی خوبی هم دارند، از مسائلی است که کمتر به آن توجه شده و یا اصلا توجهی نمی‌شود.

متأسفانه هرگاه که عملیاتی در راستای رفع سد معبر در نقاط پرتردد شهر صورت گرفته، صرفا با دستفروشان و اقشار ضعیف برخورد شده است و اصناف و کسبه و گردن کلفت‌ها با برخورداری از حاشیه امن از این برخورد‌ها در امان بوده‌اند.

از جمله راسته‌های تجاری پرتردد در سطح شهر تهران، حدفاصل خیابان جمهوری تا انقلاب در خیابان ولیعصر(عج)، بازار دوم نازی آباد، خیابان پانزده خرداد، عبدل آباد، امامزاده حسن(ع) و محدوده امامزاده صالح(ع) تجریش است که همواره درگیر سد معبر است. اقدامات موثری هم برای برخورد با دستفروشان این راسته صورت گرفته است، اما دریغ از یک اقدام موثر برای برخورد با سد معبر توسط مغازه داران!

تبعیض در رفع سد معبر/ اجناس دستفروشان توقیف می شود، سرمایه داران پیاده رو خواری می کنند

طاهری شهردار ناحیه یک منطقه 11 شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با تأکید بر اینکه سد معبر توسط دستفروشان و مغازه داران رخ می‌دهد، اظهار کرد: بخشی از مغازه داران به خاطر اینکه دستفروشان در مقابل مغازه‌شان فروشندگی نکنند، اقدام به قرار دادن اجناس خود می‌کنند که از نظرما هیچ کدام نباید شکل گیرد.

شهردار ناحیه یک منطقه 11 شهرداری تهران با بیان اینکه برای 12 واحد صنفی این محدوده تشکیل پرونده داده‌ایم تا در قالب بند 20 قانون شهرداری‌ها با آن‌ها برخورد شود، گفت: طبق بند 20 قانون شهرداری‌ها اصناف متخلف موقتا تعطیل و یا پلمب می‌شوند، اما جریمه‌ای در کار نیست و به محض اینکه رأی کمیسیون بند 20 صادر شود، آن‌ها را پلمب خواهیم کرد.

او خاطرنشان کرد: در برخورد با سد معبر، دستفروش‌ها و مغازه داران برای ما برابر هستند و این تخلف از طرف هر شخص که رخ دهد ما موظف به رفع سد معبر هستیم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی دستفروشان می‌گویند که بابت حق دستفروشی در این راسته به شهرداری پول می‌دهند و میزان این پول چقدر است؟ تصریح کرد: من این موضوع را نه تأیید و نه رد می‌کنم و چنین اقدامی هم خلاف مقررات است.

فقدان بازدارندگی در قوانین رفع سد معبر

پلمب و تعطیلی موقت تنها ابزار مدیریت شهری برای جلوگیری از سد معبر است و قانون هیچ ابزار بازدارنده قوی تری مانند جریمه را در نظر نگرفته است، همین مسئله سبب شده که اصناف و مغازه داران متخلف بدون نگرانی از برخورد سخت، تعطیلی چند روزه را فرصتی برای هواخوری برشمارند و بعد از رفع پلمب به کار خود ادامه دهند.

تبعیض در اجرای قانون و به خصوص قانون رفع سد معبر موضوعی است که شهر تهران سال‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

مصادیق دیگر سد معبر در حاشیه امن

از جمله موارد دیگر سد معبر که همواره مورد چشم پوشی شهرداری تهران قرار گرفته، ساختمان‌های در حال ساخت در سطح معابر هستند.

تبعیض در رفع سد معبر/ اجناس دستفروشان توقیف می شود، سرمایه داران پیاده رو خواری می کنند

سازندگان املاک مسکونی طبق قانون حق ندارند که به بهانه ساخت و ساز فضای پیاه رو یا خیابان را اشغال کنند، اما به مراتب دیده می‌شود که با برخی از سازندگان بنا که به ناچار به حریم پیاده رو تجاوز کرده‌اند و مصالح ریخته‌اند، برخورد می‌شود و برخی دیگر از این برخورد در امان هستند و این استاندارد دوگانه پیام خوبی ندارد.

تبعیض در رفع سد معبر/ اجناس دستفروشان توقیف می شود، سرمایه داران پیاده رو خواری می کنند

اعضای شورای شهر تهران در جایگاه نمایندگان مردم، باید قوانینی در مورد رفع سد معبر وضع کنند که روح تبعیض نداشته باشد و اگر با متخلفی برخورد می‌شود که چند عدد لباس در گوشه خیابان حراج کرده، آن متخلف احساس نکند که اگر سرمایه دار بود، می‌توانست هر گوشه‌ای از خیابان یا پیاده رو را اشغال کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان