آپاچی 200 یکی از محصولات نسبتا جدید سومین خودروساز بزرگ هندوستان یعنی کمپانی TVS است که از سال 2016 در لیست تولیدات این شرکت موتورسیکلتسازی به عنوان نسخه جدیدتر مدل RTR180 جای گرفت. آپاچی 200 یا دقیقتر بگوییم، TVS RTR 200 از اواخر سال 1396 شمسی مهمان کوچه پس کوچهها و خیابانهای شهرهای ایران شد.
این محصول که به عنوان رقیبی برای دیگر موتورسیکلت هندی بازار ایران یعنی پالس باجاج 200 در نظر گرفته شده، فروش نسبتا موفقی را در کشورمان تجربه کرده و یکی از محبوبترینها در این کلاس به شمار میآید. در ادامه مطلب قصد داریم تا نگاهی به مشخصات فنی و ظاهری این موتورسیکلت جذاب یعنی آپاچی 200 بیندازیم. لطفا با دیجیاتو همراه باشید.
طراحی و مشخصات ظاهری آپاچی 200
با نگاهی به نیمرخ موتورسیکلت آر تی آر 200 متوجه میشوید که با یک محصول از سری آپاچی شرکت تی وی اس مواجه هستیم. آپاچی 200 دارای ظاهری نسبتا مهیج و جذاب است که به اندازه کافی اندامهای عضلانی در آن به چشم میخورد.
البته ظاهر این موتورسیکلت نسبت به مدل آپاچی 180 خیلی تحولات گستردهای را تجربه نکرده است. طرح کاسهچراغ جلو به حالت تندوتیز طراحی شده و از چینش داخلی لامپهای ال ای دی به شکل بومرنگ سود میبرد. کمکهای تلسکوپی طلاییرنگ و دیسک ترمز گلبرگی نیز نمای جلو را به شیوهای نسبتا خوشایند تشکیل دادهاند.
صفحه کیلومتر آپاچی 200 از نوع دیجیتال با طراحی متقارن بوده و تا حدودی تحت تاثیر برخی مدلهای بی ام و طراحی شده است. طراحی باک آپاچی دویست ظاهری خوشتراش را برای اجزا برای این موتورسیکلت رقم زده و دیگر خبری از فلاپ های جانبی موجود در مدل 180 نیست. گنجایش باک بنزین نیز حدود 1.5 لیتر نسبت به مدل 180 کاهش یافته است.
طرح زیبای درب باک، استفاده از صندلیهای جلو و عقب دو تکه غیر همسطح و همچنین دستگیره عقب با طراحی شبیه به لوگوی بتمن، از دیگر جاذبههای بصری آپاچی 200 به حساب میآیند. طراحی منبع اگزوز نیز به صورت دوگانه و با دو خروجی انجام شده که گرچه در نوع خود جدید به نظر میرسد اما شاید در قیاس با ظاهر کلی موتورسیکلت آپاچی 200 چندان هماهنگ جلوه نکند.
درون LCD صفحه کیلومتر شاهد نمایش دادههایی همچون سرعت، دور موتور، پیمایش مسافت، ساعت، نشانگر دنده و... هستیم که از خوانایی مناسبی برخوردار هستند. اهرم پایی تعویض دنده نیز از کیفیت ساخت بالا و پرداخت آلومینیومی سود میبرد.
ناگفته نماند که رینگهای این موتورسیکلت از نوع 17 اینچی بوده و عرض تایرها جلو و عقب هم به ترتیب برابر 90 و 130 میلیمتر است که نشاندهنده بدون تغییر ماندن پهنای لاستیک جلو بوده اما حدود 20 میلیمتر افزایش پهنای تایر عقب را خاطرنشان میسازد. به طور کلی، طراحی عمومی تی وی اس آر تی آر 200 (آپاچی 200)، سبک عمومی زبان طراحی کمپانی هندی TVS را حفظ کرده و میتواند جوانترها را تحت تاثیر قرار دهد.
مشخصات فنی موتورسیکلت آپاچی 200
آپاچی آر تی آر 200 از یک پیشرانه روغنخنک چهار زمانه، 4 سوپاپ، تک سیلندر کاربراتوری یا انژکتوری و گیربکس 5 دنده نیرو میگیرد. حداکثر قدرت انجین کاربراتوری این موتورسیکلت برابر 20.3 اسب بخار در 8500 دور در دقیقه بوده و بیشینه گشتاور آن به 18.1 نیوتن متر در 7000 دور در دقیقه میرسد.
قدرت نمونه انژکتوری نیز تقریبا در همین حد بوده و حداکثر توان خروجی آن برابر 21 اسب بخار در 9000 دور در دقیقه است. بیشینه گشتاور حاصل نیز 17.5 نیوتن متر در 7000 هزار دور در دقیقه است.
کلاچ آپاچی 200 از نوع دستی بوده وزن خالص این موتورسیکلت به حدود 148 کیلوگرم میرسد. حجم مخزن سوخت آن نیز 12+2.5 لیتر خواهد بود. شتاب 0 تا 60 موتورسیکلت آپاچی200 معادل 3.9 ثانیه است و حدود 12 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت درجا به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
میزان مصرف سوخت این موتورسیکلت هندیتبار هم چیزی در حدود 2.1 لیتر در 100 کیلومتر برآورد میشود. پیرامون نوع سیستم تعلیق نیز باید عنوان کنیم که تعلیق جلو آپاچی 200 از نوع تلسکوپی روغنی بوده و در سمت عقب نیز از سیستم تعلیق تنظیم شونده 7 مرحلهای گازی بهره برده شده است.
این موتورسیکلت دارای طول برابر با 205 سانتی متر است و عرض آن به 79 سانتیمتر میرسد؛ ارتفاع موتورسیکلت آپاچی 200 نیز 110 سانتیمتر خواهد بود. همچنین ارتفاع زین این موتورسیکلت هندی نیز حدود 80 سانتیمتر بوده و فاصله بین دو محور آن 130 سانتیمتر ارزیابی شده است. حداقل فاصله کف موتورسیکلت تا زمین نیز 18 سانتی متر برآورد میشود.
امکانات و تجهیزات آپاچی
از جمله مهمترین امکانات آپاچی 200 میتوان به استارت هندلی - برقی، صفحه کیلومتر دیجیتال به همراه کیلومترشمار – مسافتسنج - نشانگر بنزین – تایمر و...، رادیاتور روغنی، جک بغل، لامپهای LED، چراغ راهنما روی آینهها، دیلایت، ترمزهای دیسکی جلو و عقب و رینگ فولادی اسپرت اشاره کرد.
تجربه سواری با آپاچی 200
پس از باز کردن سوئیچ تمامی آمپرسنجهای صفحه کیلومتر روشن شده و هشدار آمادهباش به راننده میدهند. عملکرد استارت بسیار نرم بوده و موتورسیکلت به لطف برخورداری از 4 سوپاپ به نرمی شروع به کار کردن میکند. سیستم کلاچ نیز از نوع روغنی و اهرم سیمی است که موجب عملکرد نرم مجموعه کلاچ میشود.
جعبه دنده 5 سرعته وظیفه خود را در تعویض دندهها به نرمی انجام میدهد. میزان شتاب و چالاکی آپاچی 200 در مقایسه با برادر قبلی خود یعنی آپاچی 180 بهتر شده و رضایت بیشتر کاربران را به دنبال خواهد داشت. نحوه شتاب گیری تا سرعت 60 کیلومتر بر ساعت بسیار مهیجتر صورت میپذیرد اما این فرایند تا دستیابی به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت با کندی بیشتری به سرانجام میرسد. همچنین حدود 24 تا 25 ثانیه طول میکشد تا آپاچی 200 به حداکثر سرعت خود یعنی حدود 127 تا 128 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
با توجه به پهنای بیشتر تایر عقب میتوان چسبندگی مناسبی را در سر پیچها تجربه کرد و مسیرهای منحنی شکل را با اطمینان خاطر بیشتری طی نمود. سواری آپاچی 200 نسبتا نرم بوده و هندلینگ مناسبی را در سطح شهر در اختیار کاربران خود میگذارد.
قیمت و شرایط بازار آپاچی
به طور کلی آپاچی 200 گرچه از لحاظ فنی در قیاس با رقبایی همچون پولسار ای اس 200 عملکرد فنی پایینتر و امکانات کمتری دارد اما به دلیل بهرهمندی از مزایایی همچون: دینامیک بهتر، سواری نرم، ترمز قدرتمند همراه با سیستم ABS اختیاری، تعادل بهتر، انجین کملرزشتر به ویژه در دورهای بالا و نیز بازار خرید و فروش مناسب، یکی از گزینههای معقول برای خریداران به ویژه جوانان در بازار بوده و میتواند نیازهای آنها را تا حد امکان و در حد معقول برآورده سازد. هرچند افزایش قیمت این مدل طی یکسال اخیر به حدود 70 میلیون تومان عملا انتخاب آپاچی را برای طیف وسیعی از علاقه مندان ناممکن کرده است.
نقاط قوت و ضعف موتور سیکلت آپاچی
نکات مثبت
- قدرت ترمزگیری
- طراحی ظاهری
- سطح تکنولوژی قابل قبول
- خدمات پس از فروش مناسب
- بازار خرید و فروش خوب
نکات منفی
- شتاب و حداکثر سرعت نسبتا ضعیف در مقابل رقبا
- آلیاژ ضعیف پیشرانه
- قیمت بالا
- سواری نامناسب برای رانندگی طولای مدت و برون شهری
- صدای اگزوز متوسط