ماهان شبکه ایرانیان

خط تولید قطعه‌سازان در آستانه توقف/ احتمال تولید خودروهای ناقص در خودروسازی‌ها

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین عدم تخصیص ارز به واردات قطعه را اصلی‌ترین مشکل فعالان این صنعت عنوان کرد و افزود: ارز را با هر قیمتی به ما بدهند راضی هستیم اما جدای از تغییر نرخ ارز واردات قطعه از دولتی به نیمایی، در حال حاضر مشکل اصلی عدم تخصیص است.

او ادامه داد: در این راستا چهار پیشنهاد مطرح کرده‌ایم که با یکی از انواع ارز نیمایی، آزاد، ارز حاصل از صادرات و یا از طریق ارز متقاضی که منشا آن مشخص نیست واردات انجام دهیم که در شرایط فعلی باتوجه به کمبود ذخایر ارزی بهترین راه همان استفاده از  روش واردات بدون انتقال ارزی است که منشا آن مشخص نباشد.

نجفی‌منش با اشاره به تعلل بانک مرکزی در تخصیص ارز اظهار کرد: البته دلیل بانک برای نپذیرفتن روش واردات بدون انتقال ارز با منشا نامشخص نگرانی از افزایش نرخ ارز است اما حالا که قیمت ارز نسبت به ماه‌های پیش افزایش یافته، ممانعت بانک مرکزی صرفا بهانه است اما ما به دولت هشدار داده‌ایم که اگر این کار انجام نشود به زودی شاهد توقف همه جانبه در صنعت قطعه خواهیم بود.

صرفه‌جویی 600میلیون یورویی با داخلی‌سازی قطعات

این فعال صنعت قطعه اضافه کرد: خوشبختانه داخلی‌سازی قطعات یکی از اقدامات بسیار خوبی است که در این زمینه انجام شده چرا که به طور مثال ایران‌خودرو سالانه یک میلیون و 300هزار یورو قطعه لازم دارد و هدف این است که 700میلیون یوروی آن داخلی‌سازی شود و به جای صرف این مقدار ارز برای واردات، آن را به تجهیز ماشین‌آلات اختصاص دهیم.

نجفی‌منش درباره دلیل وجود خودرو‌ در پارکینگ ایران‌خودرو نیز بیان کرد: هر خودرو از 3300 قطعه تشکیل می‌شود که هر یک از این قطعات نباشد خودرو امکان تجاری‌شدن ندارد، از طرفی برخی از این قطعات وارداتی است و ما در واردات و ترخیص آن‌ها دچار مشکل هستیم، بنابراین همانطور که گفته شده خودرو‌های دیده شده در پارکینگ ایران‌خودرو نیز مشکل کمبود قطعه دارد که بیشتر آن‌ها وارداتی است.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: البته گمرک در ترخیص قطعات کمک بسیاری کرده تا جایی‌ که واردکنندگانی که کالایشان مشکل ارزی داشته یا سایر شروط لازم برای ترخیص را ندارد، گمرک تا 80درصد بار را ترخیص می‌کند و مابقی را تا تعیین تکلیف کالا نگه‌ می‌دارد که همین موضوع باعث شده خط تولید ما تا کنون متوقف نشود.

بدهی 30هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه‌سازان

نجفی‌منش درباره وضعیت بدهی خودروسازان نیز توضیح داد: درحال حاضر خودروسازان حدود 30هزار میلیارد تومان به زنجیره تامین بدهکار هستند و از آنجا که خرید‌‌های ما به صورت نقدی انجام می‌شود، خودروسازان باید پول خود را یکماهه تسویه کنند اما این اتفاق در شرایط فعلی برایشان میسر نیست.

او با اشاره به مشکلات قطعه‌سازان بیان کرد: با توجه به مشکل نقدینگی قطعه‌سازان و نیز افزایش هزینه‌ها و رشد نرخ ارز، پیشنهاد کرده‌ایم که علی‌الحساب 35درصد به قیمت قطعات اضافه شود تا بعد از بررسی قیمت نهایی قطعات تعیین شود، ضمن اینکه هرچه سریع‌تر ارز واردات ما نیز باید تامین شود تا خط تولید متوقف نشود.

این فعال صنعت قطعه در پایان گفت: خط تولید ما در معرض توقف کامل است، لذا با این شرایط احتمال تاخیر در تحویل خودرو‌های پیش‌فروش شده و قرعه‌کشی شده نیز وجود دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان