وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس:

کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌های متنوع و متعددی را در حوزه فرهنگ و به ویژه در حوزه نهاد کتابخانه‌ها در دستور داشته و گفت: امروز کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اند.

کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اند

به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بررسی مسائل حوزه فرهنگی ضمن ارائه‌ گزارش به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: ابتدا از شما متشکرم که این فرصت را در اختیار من قرار دادید تا گزارشی به مجلس ارائه کرده و زمینه‌ تعامل و همکاری بیشتر نمایندگان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراهم شود.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چندین حوزه در حال فعالیت است. حوزه اول موضوع فرهنگ است که می‌توان به فعالیت نهاد کتابخانه‌ها اشاره کرد. این نهاد فعالیت‌های متنوع و متعددی را در سه سال گذشته داشته است و 345 کتابخانه ساخته شده که پنج کتابخانه نیز مرکزی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: امروز کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است. در سال گذشته بیش از 100 نشست کتابخوانی برگزار شده و طرح کتابخوانی رضوی با بیش از یک میلیون شرکت‌کننده در رتبه نخست قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 35 پروژه ناتمام در دست دارد که 33 پروژه بالای 65 درصد پیشرفت دارند. کمک مجلس شورای اسلامی در سرعت بخشیدن به اتمام این پروژه‌ها می‌تواند موثر باشد. امروز نهاد کتابخانه‌ها با بیش از 7400 پرسنل تقریبا سالانه به بیش از 400 میلیارد تومان بودجه برای پرداخت حقوق نیاز دارد که اکنون بودجه تخصیص یافته تکافی حقوق پرسنل را نمی‌کند. دولت پیگیر این مساله بوده و با کمک مجلس شورای اسلامی می‌تواند اطمینان امنیت معیشتی به پرسنل نهاد کتابخانه‌ها دهد. ان‌شاءالله تعامل مثبتی بین مجلس شورای اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته تا گام‌های بلندتری برداشته شود.

صالحی بیان کرد: در حوزه گسترش کتابخوانی معاونت فرهنگی وزارتخانه فعالیت‌های جدی را پیش گرفته است که بیش از 30 هزار باشگاه کتابخوانی شکل گرفته و در کنار آن شکل‌گیری نمایشگاه‌های کتاب در اقتصاد نشر نیز موثر بوده است. هم سازمان اوقاف و هم سازمان حج و هم کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد در حوزه دین فعالیت‌های جدی را پیش گرفته‌اند. حدود 55 جشنواره ملی قرآنی و 600 نمایشگاه استانی در حوزه قرآن و عترت شکل گرفته است و بیش از 2400 موسسه قرآنی در کشور فعال هستند. کانون فرهنگی و هنری مساجد نیز با بیش از 25 هزار کانون در سطح کشور و دو میلیون و 300 هزار عضو همواره فعالیت‌های موثری را دنبال کردند. در حوزه‌های مختلف فرهنگی و دینی دو میلیون و 300 هزار عضو مسجدی در حوزه‌های مختلف فعالیت‌ داشته‌اند و فرصت قابل توجهی از سوی کانون مساجد ایجاد شده تا به ستاد قرارگاهی برای فعالیت‌های فرهنگی تبدیل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های سازمان اوقاف بیان کرد: این سازمان توانسته با بخش دانش‌بنیان ارتباط فعالی را در حوزه احیای اوقاف و مصارف آنها داشته باشد و امور خیریه نیز جایگاه ویژه‌ای را در این بخش پیدا کرده است. در سازمان حج و زیارت نیز در چند سال گذشته شاهد برگزاری عزتمندانه و سلامت حج بوده‌ایم و این حاصل تلاش‌های این سازمان است. در خصوص اربعین نیز بیش از دو میلیون تا حدود سه میلیون نفر در سامانه سما ثبت نام کردند و این سازمان تلاش‌های خوبی داشته است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه هنر بیان کرد: هم معاونت هنری وزارتخانه و هم سازمان سینمایی به طور جدی در این حوزه فعال بوده و نتیجه آن در رویدادها نیز قابل توجه است. از لحاظ کیفیت و تعداد آثار هنری نیز می‌توان به تلاش‌های این سازمان پی برد. در شبکه شهرهای خلاق 260 شهر ثبت‌نام کردند و هر شهر می‌تواند جایگاه خود را در یک یا چند رشته به نمایش گذاشته و سبقه و برند هنری خود را پیدا کنند. در حوزه سینما نیز شاهد تحولی در اقتصاد سینما بوده‌ایم. در بخش بین‌الملل با 205 جایزه بین‌المللی در سال گذشته دستاورد خوبی داشته‌ایم. ساخت سینمای امید در مناطق محروم با نگاه گسترش و دسترسی به محصولات هنری دنبال می‌شود.

صالحی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های این وزارتخانه در حوزه رسانه و مطبوعات بیان کرد: ما شاهد اتفاقات خوبی در یک سال اخیر در این حوزه بوده‌ایم. در ایام کرونا رسانه‌ها به عنوان مکمل امنیت و سلامت جامعه پا به عرصه گذاشتند. ما 14 کارگروه در معاونت مطبوعاتی داریم که هر هفته جلسات خود را تشکیل می‌دهند. در اطلاع‌رسانی کرونا نیز در کنار خدمات اصحاب سلامت شاهد تلاش اصحاب رسانه در کنار آنان بودیم تا شرایط آرامی را در کشور فراهم کنیم. سازمان خبرگزاری ایرنا نیز که یک سازمان وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است فعالیت‌های متنوعی را در حوزه زیرساختی و چند رسانه‌ای داشته است که ان‌شاء‌الله این تلاش ادامه خواهد یافت.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های این وزارتخانه در حوزه فضای مجازی خاطرنشان کرد: ما نخستین وزارتخانه‌ای بودیم که اقدامات خود را در حوزه فضای مجازی به مرکز ملی فضای مجازی تقدیم کردیم که 72 اقدام در آنجا مورد تایید قرار گرفت. هم در فضای زیرساختی و هم در حوزه محتوایی تلاش‌های مختلفی در حال انجام است. در حوزه بین‌الملل نیز سازمان فرهنگ و ارتباطات رایزنی‌های فعالی را داشته است و 37 برنامه فرهنگی با کشورها امضاء شده است که 26 سند در دست اقدام است که فرصت ارتباط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را فراهم می‌کند. بیش از 80 گفت‌وگوی دینی در ایران و سایر کشورها در سال گذشته انجام شده است و مبلغان و قاریان و گروه‌های فرهنگی از ایران به نقاط مختلف اعزام شدند تا فرهنگ دینی را گسترش دهند. پژوهش‌های جدی در حوزه فرهنگ و هنر در حال انجام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به سه رویکرد اساسی این وزارتخانه بیان کرد: رویکرد اول توجه به استان‌ها بوده است؛ ایران فقط تهران نیست ما از ابتدا 20 درصد بودجه را به استان‌ها تخصیص داده و سال به سال آن را افزایش داده‌ایم. در سال 1398 فعالیت‌های مختلفی در حوزه فرهنگی و هنری و دینی در استان‌ها انجام شد. دومین رویکردی که مورد توجه ما بوده است بحث شفافیت در بودجه‌ریزی در وزارتخانه است.

وی اضافه کرد: در خصوص حمایت‌های مالی چه در خصوص رویدادها و جشنواره‌ها و چه در حوزه نمایشگاه‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شفافیت را در اولویت قرار داده است تا با شیشه‌ای کردن هزینه‌ها و خدمات در این زمینه پیشتاز باشد. سومین رویکردی که ما دنبال می‌کنیم بحث هوشمندسازی است. ما در تلاش هستیم تا خدمات‌رسانی را در قالب دولت الکترونیک و به صورت غیرحضوری انجام دهیم . ان‌شاء‌الله از اول مهرماه خدمات‌رسانی وزارت فرهنگ بدون مراجعه و تقریبا به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد تا ان‌شاء‌الله خدمات سرعت بیشتری گرفته و شفاف‌تر شود. در ابتدا 130 مجوز در وزارت فرهنگ وجود داشت که به 36 مجوز تقلیل یافته و ان‌شاء‌الله با تکمیل آن گزارش 36 خدمت در فضای سامانه‌های الکترونیکی در خدمت  قرار خواهد گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان