کود‌ک آنلاین

«علائم بیماری کرونا در کودکان تقریباً مشابه بالغین است، اما به صورت خفیف‌تر تظاهر می‌کند. علائم شایع در کودکان شامل تب، سرفه خشک و خستگی است.

کود‌ک آنلاین

تحریریه زندگی آنلاین – بازی‌های شلخته، پیشنهادی برای قرنطینه کودکان:

مهرنوش خالقی؛ روانشناس عمومی و مربی کودکان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کودکان صفر تا سه سال نیاز به فعالیت‌هایی دارند تا حواس پنج‌گانه‌شان تحریک و تقویت شود، گفت: «اگر پدر و مادری نسبت به تمیز ماندن خانه حساس هستند، باید شرایط خانه را طوری فراهم کنند که اختلاف و درگیری بین والدین و کودکان به حداقل ممکن برسد. اگر فرزند خردسال شما عادت دارد که دیوار را خط خطی کند یا نقاشی بکشد، بهتر است روی دیوار کاغذ، مقوا یا نایلون بچسبانید. یا برای برخی بازی‌ها بهتر است یک سفره یا پارچه‌ای پهن شود تا کودک روی آن به راحتی بازی کند. بازی‌های شلخته مثل کف‌بازی، رنگ‌بازی، خاک‌بازی، گِل‌بازی و شن‌بازی حواس بچه‌ها را تحریک می‌کند، حتی بعضی کودکان دوست دارند با غذاهایی مثل ماکارونی بازی کنند. والدینی که نگران خوردن خمیرهای بازی توسط کودک هستند، می‌توانند خودشان با آرد و رنگ‌های خوراکی، خمیر درست کنند. برای بازی‌های شلخته، می‌توان از بالکن،‌ حمام، حیاط یا پارکینگ استفاده کرد، البته همه این فضاهای پیشنهادی، باید کاملاً تمیز و ایمن باشند. برای مثال باید از نبود اشیا و لبه‌های تیز در اطراف کودک مطمئن شوید».

 بیشتر بخوانید:

خطر قرنطینه برای کودکان

 

چگونه با کودک حساس و زودرنجم رفتار کنم؟

هانیه لواف روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «اگر کودک به دلیل کمبود اعتماد به نفس حساس و زودرنج شده است، باید کارهای کوچک را بر عهده آنها قرار بدهیم تا انجام بدهند، چراکه والدین می‌توانند از این راه کودکان را تشویق کنند که به توانایی خودشان پی ببرند.

کودک را از روی اجبار در محیط ناخوشایندش نگه نداریم، چراکه با این کار نمی‌توانیم حساسیت کودک را از بین ببریم و آستانه تحملش بالا برود.

از طریق صحبت کردن می‌توان زودرنجی و حساس بودن کودک را کم کرد تا کودک بتواند این مسئله را مدیریت کند در واقع با این کار تلاش می‌کنیم که کودک احساسات خود را بروز دهد.

والدین باید حساس بودن کودکان را بپذیرند، چراکه والدین با پذیرش این مسئله می‌توانند راه‌حل بهتری در مقابل کودک داشته باشند تا اینکه بخواهند در مقابل زودرنجی و حساسیت کودک گارد بگیرند».

 

کودکان را به انجام ورزش‌های سنگین وادار نکنید!

دکتر لاله سامع؛ رئیس کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: «وقتی والدین از مربی می‌خواهند کودک را حرفه‌ای تربیت کنند، او برای همیشه ورزش را کنار می‌گذارد. بعد از کنار گذاشتن ورزش دیگر جایگزینی ندارند، چون زمان را از دست داده‌اند. مثلاً در درس پیشرفتی نکرده‌اند و در دوستیابی دچار مشکل می‌شوند. در نتیجه منزوی و افسرده می‌شوند».

 بیشتر بخوانید:

5راهکار برای کاهش اضطراب کودکان در برابر کرونا

چند راهکار مهم برای کاهش اضطراب ناشی از قرنطینه کودکان

شهریار برقعی روانشناس، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «این روز‌ها کودکان هم به ناچار مانند بزرگسالان در جریان اخبار و اتفاقاتی که رخ داده قرار می‌گیرند. این مطلع شدن لحظه‌به‌لحظه از اخبار بیرون، حساسیت والدین در رعایت نکات بهداشتی و وسواس زیاد بر بهداشت می‌تواند از عوامل اضطراب جبران‌ناپذیر برای کودکان و نوجوانان باشد که این یک بخش از قضیه است. یکی از بزرگترین اشتباهات والدین سرکوب کردن احساسات فرزندان است، مانند استفاده از جملاتی مثل مرد که گریه نمی‌کنه، باید قوی باشی، برای فلان موضوع ناراحت نباش و ... . در حال حاضر با شرایط کنونی مهم‌ترین کاری که والدین می‌توانند انجام بدهند این است که از فرزند خود علت ناراحتی یا حتی عصبانیت او را جویا شوند، البته این موضوع مستلزم این است که خود پدر و مادر نیز از نظر روحی در شرایط خوبی قرار داشته باشند. باید با احساسات کودکان و نوجوانان به درستی برخورد شود و یک نزدیکی عاطفی به وجود بیاید، البته این به این معنا نیست که هر چه تقاضا کردند والدین در اختیارشان قرار دهند. بهترین راه حل کمک گرفتن از خود کودکان است و والدین با نزدیکی به فرزندان خود و صحبت با آن‌ها می‌توانند متوجه نیاز‌های فرزند خود و عواملی که حال او را خوب می‌کند، شوند. این قرنطینه و رو به رو شدن کودکان و نوجوانان با چنین شرایطی یک تجربه بزرگ برای آن‌ها شد که در آینده به کمک آن‌ها خواهد آمد».

 

 

نکات مهم برای مقابله زنان باردار با ویروس کرونا

پریچهر پورانصاری متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مهر گفت: «زنان باردار باید تمام مراقبت‌های بهداشتی ضروری را همچون تمامی افراد جامعه انجام دهند و به شستشوی دست‌ها با استفاده از آب و صابون و یا اسپری‌های ضدعفونی کننده توجه کنند و رفت و آمد در سطح شهر و مراجعه به مراکز درمانی را به حداقل برسانند. زنان باردار می‌توانند با تهیه یک دستگاه فشار خون و ترازو، وزن و فشار خون خود را در منزل کنترل کنند. در خانه ماندن زنان باردار به معنای استراحت مطلق نیست، زیرا احتمال لخته شدن خون در زنان باردار بیش از سایر افراد است و باید در منزل تحرک داشته باشند. مصرف مایعات گرم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا و پیشگیری از لخته شدن خون به زنان باردار توصیه می‌شود. زنان باردار در صورت مشاهده علائمی مانند افزایش بیش از حد وزن و یا تورم دست و صورت باید با مرکز درمان تماس بگیرند. افزایش وزن بیش از یک کیلوگرم در هفته برای زنان باردار غیر طبیعی است. مادران باردار باید جلوی وسوسه خرید سیسمونی را بگیرند و در محیط‌های بسته و پرتجمع رفت و آمد نکنند. مادران باردار در صورت تمیز و مناسب بودن هوا می‌توانند به مدت کوتاه و محدود و به شرط رعایت نکات بهداشتی در هوای آفتابی حضور داشته باشند. زنان باردار باید خود را از پیام‌های استرس‌زا دور نگه دارند و اطلاعات و اخبار درست را از رسانه‌های معتبر پیگیری کنند. با توجه به شیوع بیماری در اغلب نقاط کشور و همچنین کمبود دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی در طول سفر زنان باردار نباید سفر کنند».

 

بیشتر بخوانید:

8توصیه برای کاهش استرس کودکان

مقایسه فرزندان در هر سنی با دیگران ممنوع :

الهام پورمولایی؛ کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «هر فردی در زمینه خاصی، توانایی و استعداد دارد و نمی‌توان انتظار داشت که دو نفر مثل هم باشند، اما این مسأله در دوران کودکی نتیجه زیان‌باری به همراه دارد. کار والدین این است که شرایطی را فراهم کنند که استعداد‌های خدادادی کودکان، شکوفا شود و امکان پرورش آن نیز به وجود آید، به طور مثال فرزندی در رشته‌های ورزشی قوی‌تر است، دیگری در ریاضی و ... . والدین زمانی که فرزندانشان را با دیگران مقایسه می‌کنند، انواع آسیب‌های جسمی و فردی را به او وارد می‌کنند که نمونه‌ای از این آسیب‌ها، اختلال در عملکرد و سلامت کودکان، کور شدن استعدادهایشان، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان، تقویت عصبانیت، خشم و حسادت در کودکان، دروغگو شدن کودکان و خودکم‌بینی و سرخوردگی و کبر، غرور و خودخواهی او است. والدین باید مبنای ذهنی‌شان را این بگذارند که فرزندشان، بهترین فرزندی است که می‌توانستند داشته باشند، بنابراین تا می‌توانند در تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس فرزندشان بکوشند».

 

 

روان درمانی؛ راه‌حلی برای غلبه بر ترس شدید از حیوانات :

مهرداد ثابت، روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: «علائم در کودکان ممکن است با گریه کردن، قشقرق راه انداختن، میخکوب شدن و یا چسبیدن به والدین خود همراه باشد. ترس‌های شدید (فوبیاها) معمولاً یک تا دو سال دوام دارند و اگر درمان نشوند، موجب ناراحتی و اختلال‌های قابل ملاحظه دیگری نیز می‌شوند، امّا نکته شایان ذکر این است که اگرچه اغلب فوبیا‌های دوران کودکی، تا بزرگسالی افراد ادامه پیدا نمی‌کند، اما اگر درمان نشود می‌تواند در سنین بزرگسالی به صورت مشکلات اضطرابی، خلقی و جسمانی درآید. در روش «روان درمانی»، روان درمانگر ابتدا راه‌های فراگیری فوبیا را در گفتگو با مراجع کشف می‌کند، سپس مراجع و روان درمانگر در مورد دلایل اولیه و ریشه‌ای این ترس غیر منطقی و شدید در فرد مبتلا صحبت می‌کنند، همچنین روان درمانگران ممکن است از رفتار درمانی شناختی به ویژه برای کودکان و نوجوانان استفاده کنند».

  بیشتر بخوانید:

با کوچولو‌های لجباز چه کنیم؟

کرونا در کودکان  چه نشانه‌هایی دارد؟

دکتر حمید سلطان علیان؛ فوق‌تخصص نوزادان به ایسنا گفت: «علائم بیماری کرونا در کودکان تقریباً مشابه بالغین است، اما به صورت خفیف‌تر تظاهر می‌کند. علائم شایع در کودکان شامل تب، سرفه خشک و خستگی است. تعدادی از کودکان علائمی همچون آبریزش بینی و گرفتگی بینی داشته و در درصد کمتری از آنها علائم گوارشی مانند اسهال، استفراغ و درد شکم نیز دیده شده است».

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان