ماهان شبکه ایرانیان

تکنولوژی تشخیص چهره در اختیار پلیس ایران: جریمه در انتظار عابرین پیاده

جهان آکنده از هوش‌مصنوعی در انتظار ماست و اگرچه ما در ایران معمولا از مزیت های تکنولوژی باکمی تاخیر بهره مند می شویم یا حتی بعضا بهره مند نمی‌شویم، اما عیوب تکنولوژی را شاید حتی زودتر از سایر کشورها تجربه می‌کنیم و حالا نیز با پیشرفت هوش مصنوعی و فراگیر شدن دوربین‌های مجهز به تکنولوژی تشخیص چهره در کشورهای شرقی و غربی، شاهد مطرح شدن ایده استفاده ا ...

تکنولوژی تشخیص چهره در اختیار پلیس ایران: جریمه در انتظار عابرین پیاده

جهان آکنده از هوش‌مصنوعی در انتظار ماست و اگرچه ما در ایران معمولا از مزیت های تکنولوژی باکمی تاخیر بهره مند می شویم یا حتی بعضا بهره مند نمی‌شویم، اما عیوب تکنولوژی را شاید حتی زودتر از سایر کشورها تجربه می‌کنیم و حالا نیز با پیشرفت هوش مصنوعی و فراگیر شدن دوربین‌های مجهز به تکنولوژی تشخیص چهره در کشورهای شرقی و غربی، شاهد مطرح شدن ایده استفاده از این دوربین ها در ایران نیز هستیم.

به گفته "سردار کمال هادیانفر" رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، «تکنولوژی مربوط به تشخیص چهره و انطباق با کد ملی افراد هم اکنون اماده است و از این تکنولوژی می‌توان در راستای جریمه کردن عابرین پیاده متخلف استفاده‌کرد.»

احتمال اجرایی شدن استفاده از این تکنولوژی به صورت پایلوت با همکاری شهرداری تهران نیز مطرح شده است، اما طبیعتا جزییات این طرح هنوز مشخص نیست.

جالب است بدانید که مجموعه تکنولوژی های تشخیص چهره در طی ماه های اخیر در سطح جهان بسیار خبرساز بوده اند و به تازگی حتی امکان تشخیص چهره و یافتن افراد خاطی از پشت سر نیز به قابلیت های این تکنولوژی مخوف اضافه شده است.

تشخیص چهره

البته باید اذعان کرد که در شرایط نبود فرهنگ ترافیکی مناسب و در شهر شلوغی مانند تهران که عابرین پیاده در بسیاری موارد به حقوق رانندگان خودروها توجهی ندارند، استفاده از روشی برای فرهنگ سازی در این خصوص می تواند مثبت تلقی شود، البته امید است که پلیس راهی برای ساماندهی تردد موتورسیکلت های فاقد پلاک نیز پیدا کند که همزمان حقوق عابرین پیاده و رانندگان خودروها را نقض می کنند و معمولا توجه چندانی نیز به قوانین راهنمایی و رانندگی ندارند.

از سوی دیگر به نظر می رسد هنوز تعداد دوربین های کنترل سرعت در سطح شهرهای و جاده های کشور کافی نیست و شمار بالای تصادفات رانندگی ناشی از تخطی از سرعت غیر مجاز و وجود هزاران سرعت گیر در خیابان های درون شهری (در راستای کنترل سرعت حرکت خودروها) نیز شاهدی بر این مدعاست، از این رو شاید بهتر باشد که براساس اولیت سنجی، در گام نخست نسبت به تامین دوربین های کنترلی برای خودروها و موتورسیکلت ها اقدام شود و در مراحل بعدی نوبت به صدور جریمه برای عابرین پیاده برسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان