ماهان شبکه ایرانیان

مواد غذایی ضروری جهت مصرف روزانه بخش دوم

مواد غذایی نیروزا: این غذاها برای سلامتی شما بسیار خوب هستند، نه تنها انرژی و نیروی شما را بالا می برند، بلکه از بروز بیماری های مختلف نیز جلوگیری میکنند.

مواد غذایی ضروری جهت مصرف روزانه - بخش دوم

مواد غذایی نیروزا: این غذاها برای سلامتی شما بسیار خوب هستند، نه تنها انرژی و نیروی شما را بالا می برند، بلکه از بروز بیماری های مختلف نیز جلوگیری میکنند.

در قسمت اول این مقاله، 5 ماده ی غذایی که باید به صورت روزانه مصرف کنید را به شما معرفی کردیم. اما مواد غذایی عالی دیگری هم وجود دارند که شما باید حتماً آنها را نیز به برنامه ی غذایی روزانه ی خود بگنجانید. در این مقاله نیز به 5 ماده ی غذایی دیگر اشاره میکنیم که باعث سلامت و نیرومندی شما می شود.

فلفل قرمز (چیلی پِپِر)

ویتامین یا ماده ی مغذی اصلی: کپسای سین

اگر فرد فعالی هستید، دوست دارد که بدنتان بهترین فُرم و شکل را داشته باشد تا بتوانید وقتی با همه ی قوا مشغول به کار هستید، عملکردتان را به بالاترین درجه برسانید. کپسای سین ماده ی مغذی موجود در فلفل قرمز، ضد التهابی طبیعی است که به بهبودی گردش خون کمک می کند. فلفل قرمز بدن شما را از ماده ی مخاطی و سموم پاک می کند تا اکسیژن بتواند بهتر به سلول های بدن برسد.

همچنین، برخلاف عقاید عموم که گفته می شود باعث درد و بیماری های شکم میشود، فلفل قرمز با زخم معده مقابله می کند. پس اگر معده ای ضعیف و میزان زیادی استرس در زندگیتان دارید،  فلفل قرمز را به برنامه ی غذایی خود اضافه کنید، تا به درد معده دچار نشوید.

مهمتر اینکه فلفل قرمز از بروز سرطان پروستات نیز جلوگیری می کند که سرطانی شایع میان مردان است. پس برای حفظ سلامت و تندرستی خود، مصرف فلفل قرمز را فراموش نکنید.

جایگزین ها: فلفل کاینه، فلفل ژالاپنو

هویج

ویتامین یا ماده ی مغذی اصلی: بتا کاروتین و آلفا کاروتین

صدها سال است که گفته می شود هویج برای بهبودی بینایی بسیار مفید است، و محققین امروزی این گفته را به اثبات رسانده اند. هویج، به ویژه برای بهبودی بینایی در شب بسیار مفید است. این به آن خاطر است که بتا کاروتین در بدن به ویتامین A تبدیل می شود، که توسط شبکیه ی چشم جذب می شود. در آنجا به رنگدانه ای تبدیل می شود که بینایی در شب را ارتقاء می دهد. مصرف بتا کاروتین همچنین از ابتلا به آب مروارید چشم جلوگیری می کند.

هویج همچنین باعث می شود که سلول های بدن شما بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند. بتا  کاروتین ارتباط بین سلولها را مقدور می سازد که برای حفظ و اصلاح بافت ها بسیار عالی است. ارتباط بین سلولی خوب همچنین از سرطانی شدن سلولها نیز جلوگیری می کند. اما بتا کاروتین تنها ضد سرطان موجود در هویج نیست. دانشمندان کشف کرده اند که آلفا کاروتین حتی بهتر از بتا کاروتین از رشد تومر جلوگیری می کند.

هویج همچنین برای پوست شما نیز مفید است. مصرف به اندازه ی بتا کاروتین از هرگونه بیماری و ناراحتی پوستی جلوگیری می کند. برای مثال، اگر زیاد جلوی آفتاب قرار دارید، هویج برای محافظت از پوست شما در برابر اشعات مخرب UV بسیار مفید است. همچنین گر کارتان جوری است که زیاد با آفتاب سروکار ندارید، افزودن هویج به برنامه ی غذای روزانه تان باعث شاداب تر شدن پوستتان می شود.

جایگزین ها: سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی

کیوی

ویتامین یا ماده ی مغذی اصلی: ویتامین C

اگر زیاد مسافرت می کنید، مطمئناً خوابی مغشوش و پر استرس دارید. این احتمال وجود دارد که سیستم ایمنی بدن شما خوب کار نمی کند. ویتامین C برای سالم شدن عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری است، و کیوی حتی بیش از مرکبات یا سایر میوه های شناخته شده، حاوی ویتامین C است.

ویتامین C نه تنها اولین آنتی اکسیدان از بین برنده ی رادیکال های آزاد است و احتمال ابتلا به بیماری های خاص را کاهش می دهد، اما مصرف روزانه ی آن بدن را در برابر مشکلات تنفسی مثل آسم یا سرفه ی خشک محافظت می کند.

همچنین مصرف هرروزه ی کیوی احتمتال لخته شدن خون را نیز از بین برده و از سکته و حملات قلبی جلوگیری می کند. درواقع، کیوی می تواند جایگزین خوبی برای آسپیرین باید که بیماران قلبی مجبور به مصرف آن هستند.

جایگزین ها: مرکبات، عنبه

حبوبات

ویتامین یا ماده ی مغذی اصلی: فیبر و پروتئین

حبوبات حاوی میزان زیادی فیبر هستند، که در زمینه های مختلفی مفید هستند. فیبر برای سلامت سیستم گوارشی بدن بسیار مفید است. به راحتی و به سرعت در دستگاه گوارش می چرخد، آنرا تمیز میکند، و باعث کارکرد بهتر آن می شود. میزان کافی فیبر در برنامه ی غذایی روزانه، از بیماری های گوارشی، مثل سندرم روده و سرطان روده جلوگیری می کند.

فیبر موجود در حبوبات همچنین به کاهش وزن کمک می کند. این به آن دلیل است که غذاهای حاوی فیبر، گلیسمی کمی دارند، و سطح قند خون پس از مصرف آنها به سرعت بالا نمی رود. حبوبات مواد غذایی کم کالری هستند که به شما احساس سیری می دهد و از خوردن زیاد جلوگیری می کند. همچنین باعث ثابت ماندن سطح قند خون نیز می شود.

حبوبات همچنین حاوی میزان زیادی پروتئین هستند، که سازنده ی بافت پوست، مو، استخوان، ناخن، ماهیچه، و خون است. حبوبات برای تامین پروتئین مورد نیاز روزانه ی شما انتخاب بسیار خوبی است، چون برخلاف گوشت، حبوبات این پروتئین را بدون چربی و کلسترول تامین می کند.

جایگزین ها: توفو، نخود فرنگی، عدس   

توت های سیاه

ویتامین یا ماده ی مغذی اصلی: آنتی اکسیدان

یکی از فواید خوردن توت های سیاه مثل، ذغال اخته، کران بری، شاه توت، و تمشک، این است که آنها با کاهش سموم و آلاینده ها، بدن را پاک نگاه می دارند. رنگدانه های سیاه موجود در این میوه ها، حایو میزان زیادی آنتی اکسیدان است.

آنتی اکسیدان موجود در مواد غذایی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارند که یکی از آنها کاهش روند بالا رفتن سن است. رنگی که از پوست این میوه ها گرفته می شود، مغذی ترین قسمت آن است چون بیشترین آنتی اکسیدان را در خود دارد.

علاوه بر زیبا و جوان نگاه داشتن شما، آنتی اکسیدان ها از بیماری ها و ناراحتی هایی که با بالا رفتن سن سراغتان می آید نیز جلوگیری می کند. برای مثال، میزان کلسترول بد را در بدن کاهش می دهند. همچنین از بیماری ها و مشکلات مربوط به حافظه مثل آلزایمر نیز که با بالا رفتن سن افراد دچار آن می شوند جلوگیری میکند.

پس اگر می خواهید سالم و جوان بمانید، اگر می خواهید به مشکلات حافظه دچار نشوید، و از ابتلا به سرطان ها و ویروس ها نیز در امان باشید، این ماده ی غذای را در برنامه ی غذایی روزانه خود بگنجانید.

جایگزین ها: آلو، گیلاس

هر روز بخورید، سالم باشید!

مواد غذایی که در این مقاله عنوان شد، به اضافه ی آنها که در قسمت اول این مقاله به شما معرفی شد، مواد غذایی نیروزای هستند که باید به برنامه ی غذایی هر روز شما اضافه شوند. اگر توصیه های من را در رابطه با این مواد غذایی اجرا کنید، سالم تر، جوان تر و زیباتر خواهید ماند و میزان نیرو و انرژیتان نیز افزایش خواهد یافت. حالا دیگر لیستی از پروتئین ها، فیبرها، ویتامین ها، ضدسرطان ها، و آنتی اکسیدان ها پیش روی شماست و دیگر می دانید که چه باید بخورید. پس بخورید و لذت ببرید .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان