مسائل هفت تپه و غیزانیه از نگاه استاندار خوزستان/دفاع شریعتی از همسرش+فیلم

ایسنا/تهران عکس یادگاری روی پل سفید و بزرگترین رودخانه ایران، مسجد جامع خرمشهر و شب نشینی "لب کارون" از نوستالژی‌های خیلی از ایرانی‌هایی است که یا خوزستانی هستند و یا به این استان سفر کرده‌اند؛ سرزمینی ریشه دار و با اصل و نسب از ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد، معروف به سرزمین نیشکر و نفت.

مسائل هفت تپه و غیزانیه از نگاه استاندار خوزستان/دفاع شریعتی از همسرش+فیلم

استانی برخوردار از کل قابلیت‌های ایران؛ دارای تنوع آب و هوایی، خاک حاصلخیز، رودخانه‌های بزرگ و نفت و گاز به عنوان یکی از مهم‌ترین دارایی‌های جهان را با هم در خود جای داده است، اما آنچه اهالی "خوز" را در میان ایرانیان مشهور کرده خونگرمی‌شان هست و خاک دامنگیرش تا آنجا که هیچ مسافری در خوزستان احساس غریبی نمی‌کند.

حتما مانند سفیر سوئیس حداقل یکبار ساندویج فلافل لشکر آباد اهواز را امتحان کرده، در خیابان های کیان پارس پاساژگردی کرده، در بازار کاوه خیابان نادری، ماهی شوریده، سنگ سر، شاه میگو، خارک( خرمای نرسیده)، حلوا شکری، لوبیا شوشتری، سبزی "پرپین" و بامیه به عنوان سوغاتی خریده و گشتی در خیابان امیری، بازار کنزالمال و هتل کاروانسرای آبادان زده و در کنار ساحل اروند و بهمنشیر در دو قدمی عراق قدم زده‌ است.

سازه های آبی شوشتر که از آن به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده و یا زیگورات چغازنبیل به عنوان یکی از اولین پرستشگاه‌های جهان، پل سفید اهواز یا همان پل معلق به عنوان چهارمین پل معلق جهان، کاخ آپادانا در شوش به عنوان یکی از نخستین زیستگاههای جهان و به عنوان استراحتگاه زمستانی پادشاهان هخامنشی و زراس به عنوان بهشت خوزستان در ارتفاعات ایذه و تالاب هوالعظیم در دشت ازادگان و در مرز ایران و عراق از جاذبه هایی است که خوزستانی ها از دیدنش سیر نمی شوند و یادگاری ماندگاری برای مسافران به جای می گذارد.

گرچه خاکش و صمیمیت مردم خوزستان روح آنان را تسخیر کرده و علاقمند به ماندن در وطنشان هستند اما ناخواسته و دسته دسته ترک وطن کرده و دست به مهاجرت به شهرهایی همچون کرج، اصفهان و شیراز زده اند.

خیلی از خوزستانی‌ها با نفسی تنگ شده از گرد و غبار و بارانهای مسموم پاییزی و یا به دلیل محرومیت و بیکاری جوانانشان رخت سفر بسته اند و مهاجرت کرده اند یا به اقتضای شغلشان با نبود امکانات رفاهی و تفریحی ساخته‌اند و دلخوش شده‌اند به گشت و گذار در پاساژهای خیابان وهابی اهواز، گوش دادن به موزیک زنده در فودکورت های کیان پارس، گذراندن شبی در باغ‌های مرکبات شوشتر و دزفول، پهن کردن بساط شام‌شان در کنار غروب کارون و زیر پل سفید و خواندند " لب کارون چه گل بارون /تو قایق‌ها، دور از غم‌ها /می‌خونن نغمه خوش لب کارون/ هر روز و تنگ غروب تو شهر ما/صفا داره لب شط پای نخل‌ها"

خوزستان استانی است برخوردار و محروم؛ از نفت، گاز، محصولات پتروشیمی، منابع خلیج فارس، رودخانه‌های خروشان و آب شیرین جاری اش، برق و محصولات مرغوبش همچون گندم و نیشکر، همه دنیا بهره می برند اما یک سوم مردم اش در کنار چاه های نفت و گاز همچون "غیزانیه ها" و "جراحی ها" شامل 700 روستا دچار تنش آبی‌اند.

یکی از معدود نقاط دنیا در تولید نیشکر است، اما مهمترین کارخانه های قدیمی اش همچون هفت تپه با مشکلات زیادی دست به گریبان است؛ همین می شود که یا تجمع می کنند و بازداشت می شوند و یا اتفاقی مثل کارگر میدان نفتی یادآوران شاید برایشان رقم بخورد.

تلخ است اما حقیقت است؛ اولین چاه نفت جهان در مسجد سلیمان خوزستان کشف شد اما هنوز مردم اش از بیکاری، نبود امکانات اولیه زندگی و سیستم  درمانی مناسب همراه با استشمام بوی گاز در همه جای شهر گلایه مندند. خرمشهری‌ها و آبادانی ها که برای خود روزگاری برو بیایی داشتند و هیچ گاه در خط مقدم دفاع مقدس، سرزمین شان را رها نکردند و برای یکپارچگی ایران جنگیدند، اما نیازمند توجه بیشتری هستند.

اما واقعا چرا خوزستانی که شش دانگ ثروت خداوند را با هم دارد و بسیار بیشتر از دوبی می ارزد، این همه محروم است؟ چرا آبادان دیگر آبادان نیست و چرا خرمشهری که خدا آن را آزاد کرد هنوز ترکش به تن دارد؟ چرا دانشمندان اولین مرکز دانشگاهی کشور( جندی شاپور) در این استان نمی مانند؟ چرا 400 هکتار عرصه میراث جهانی شوش با کاخ‌های به جای مانده از 2500 سال قبل میلاد و مربوط به دوره عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان و یا یکی از اولین‌های معبدگاه جهان(چغازنبیل) به حال خود رها شده است؟

استاندار خوزستان معتقد است "هر که بامش بیش، برفش بیشتر"؛ هر کسی نعمت بیشتری دارد، خرج بیشتری هم برایش ایجاد می‌شود و این را به رئیس جمهور در سفرش به استان گفته که خدمات خوزستان برای کشور مثل خدمات هواپیماست و نگهداری اش هم هزینه بیشتری دارد و بنابراین نمی‌توان خدمات هواپیما را دریافت کرد اما هزینه نگهداری ماشین را پرداخت کرد.

او علت اصلی توسعه نیافتگی خوزستان را اجرای پروژه های ملی با منافع ملی و نه محلی و نیز هماهنگی ضعیف بین بخشی در اجرای طرحهای ملی و در نتیجه زیان دیدن بومیان منطقه از اجرا نشدن پروژه های منطقه ای همزمان با آن دانسته و اضافه کرده خوزستان کارهای بر زمین مانده زیادی دارد و تا دلتان بخواهد ظرفیت برای سرمایه گذاری دارد.

حال غلام رضا شریعتی، بهبهانی الاصل، جوانترین استاندار ایران در دولت روحانی، دانش آموخته دکترای ژنتیک انسانی از دانشگاه تهران که از آن به عنوان فردی زیرک، با پشتکار و مرد کارهای اجرایی یاد می شود چهار سال است در بحران حوادث خوزستان همچون سیل ویرانگر سال 98 ، خشکسالی های طاقت فرسای سال 96 و 97 و گرد و غبار نفس گیرش، قطعی های پی در پی برق در آن سالها و حال کرونا، با کت و شلوار متفاوت اش و تسبیح معروفش پای کار بوده و به جلسه های کاری نیمه صبحش معروف است.

و البته شاید بتوان گفت پرحاشیه ترین استانداری بوده که این استان زرخیر به خود دیده است؛ از درگیری لفظی با پیرمرد سیل دیده گرفته تا ذکر گفتن با تسبیح معروفش و ماجرای دریافت پول از سوی متهم فساد ارزی کشور توسط همسرش برای سفر خارجی، چالش‌های حاشیه‌ای است که او با آن در طول دوره کاریش تاکنون سوخته و ساخته است.

با همه این حرف و حدیث ها، هنوز پای کار ایستاده و هر کجا مدیری در کارش کم گذاشته وارد عمل شده و خود پا به میدان گذاشته است؛ شاهد مدعا تجمعات اخیر در غیزانیه به دلیل بی آبی بوده است که تلاش کرد گیر و گورهای پروژه آبرسانی به این منطقه را که بیش از چهارسال در گیر و دار است با هماهنگ کردن بخش های درگیر  به سرانجام برساند و فاز اول آبرسانی به مناطق شرقی غیزانیه را به بهره برداری برساند.

و اما اینکه چرا آب به منطقه محروم و نفت خیز غیزانیه و چسبیده به مرکز استان خوزستان یعنی اهواز دیر رسید، ماجرای شنیدنی و در عین حال دردناکی دارد که شریعتی با حضور در ایسنا به آن و خیلی از سوالات مردم ایران و به خصوص خوزستانی ها پاسخ داد.

او مشکل رخ داده درباره مناطقی همچون غیزانیه و دیگر مناطق حاشیه نشین اطراف اهواز را در این موضوع می داند که مسئولین در راستای اهداف توسعه ای افق دور دست را می‌بینند و گاهی ممکن است از مشاهده مسائل نزدیک به خود غافل شوند و همین عامل سبب شده است که به تعبیر اهالی غیزانیه حواسشان به این بخش به عنوان منطقه‌ای چسبیده به اهواز نباشد و توجه زیادی نشود، در صورتی که مسئولین باید جلوی چشم‌شان را نیز ببینند.

اما مشکل بی‌آبی غیزانیه از کی آغاز شد؟  

غیزانیه از بخش های بزرگ اهواز و خوزستان که طولی حدود 100 کیلومتر دارد و در کنار اهواز قرار دارد و در پی خشکسالی های اخیر خوزستان و قرار گرفتن این بخش در کانون ریزگردها، تعدادی از ساکنان این بخش به علت آسیب دیدن کشاورزی و دامپروری در این منطقه به شهرستان کارون مهاجرت کرده بودند.

به گفته شریعتی، اولین بار دی ماه 95 از غیزانیه برای بررسی مشکلاتش بازدید شد؛ این بخش در این سال با مشکلات جدی مواجه بود و از جمله آنکه با 40 تا 44 کلاس درس کانکسی، نبود روشنایی در حدود 75 روستا، نبود گاز، نبود برق در حدود 20 روستا و ناپایداری برق در سایر روستاهای بخش، دارای تنها 100 کیلومتر جاده روستایی و دارای مشکلات جدی در آبرسانی بود؛ آب تعدادی از روستاها نوبت بندی شده بود به گونه ای که گاهی روزی 2 ساعت و گاهی هفته ای دو ساعت آب داشتند و برخی اصلا آب نداشتند.

طرح آبرسانی اش از سال حدود 62 اجرا شده بود و آبرسانی متناسب با جمعیت رو به افزایش این بخش، توسعه نیافته بود. برای اجرای طرح توسعه آبرسانی به غیزانیه به 50 کیلومتر خط لوله با 50 میلیارد تومان هزینه نیاز بود که پروژه بزرگی برای آبفای روستایی خوزستان محسوب می شد اما با همه مشکلات، اجرای آن در سال 96 آغاز شد و البته با مشکلاتی همچون کندی کار آبفا، افزایش قیمت پروژه و ممانعت کارفرمای پروژه از ادامه کار و نیز وجود معارضین محلی، نفتی و نیز برق منطقه‌ای همراه بود که سبب شد تکمیل پروژه با تاخیر مواجه شود.

خیلی بعدتر، در بازدیدی که 12 اردیبهشت 1399 از غیزانیه انجام شد و در واقع خیلی پیش‌تر از تجمعات مردم این منطقه در اعتراض به نبود آب،  وعده داده شد که 45 روزه پروژه فاز اول آبرسانی تکمیل شود که در نهایت در 24 خردادماه به بهره برداری رسمی رسید.

 آبرسانی به غیزانیه از سه مسیر شهرستان شیبان، کارون به عنوان شمال و جنوب اهواز و بخشی از طریق چاه‌های رامهرمز و غرب اهواز انجام می شود.

همچنین برای کنترل ریزگرد در خوزستان، حدود 30 هزار تا 40 هزار هکتار درختکاری، رها سازی آب در تالاب های فصلی برای مرطوب سازی محیط زیست و بوته کاری در اطراف غیزانیه انجام شد.

در پی اجرای طرح ملی مبارزه با ریزگرد در استان خوزستان، از حدود  350هزار هکتار، بیش از 200 هزار هکتار احیا شد که از این سطح حدود 70 تا 80 هزار هکتار در مسیر غیزانیه و روستاهای اطراف جاده اهواز – ماهشهر بوده است.

هم اینک اما دیگر کلاس کانکسی وجود ندارد و برق رسانی به همه روستاهای این بخش انجام شده و همه 85 روستای این بخش روشنایی دارند و نیز گاز رسانی از سال 95 شروع شده است که گرچه جای کار دارد اما پروژه با کمک وزارت نفت و شرکت گاز در حال پیش‌روی است؛ غیزانیه نفت خیز است و بر این اساس وزارت نفت هم وعده داده است که در اصلاح 6 کیلومتر خط لوله فرسوده آب کمک کند.

علاوه بر آن بعد از رخ دادن تجمعات اخیر در غیزانیه تصمیم بر این گرفته شد که فاز سوم آبرسانی به غیزانیه نیز آغاز شود تا مشکل آبرسانی تمام روستاهای این بخش به طور کامل حل شود؛ بنابراین قرار است خط لوله مشترک بین رامشیر و غیزانیه جدا شود تا آب چاه‌های رامهرمز تنها به بخش شرقی غیزانیه اختصاص یابد و به این ترتیب قرار است کل خطوط لوله غیزانیه با کمک وزارت نیرو و قرارگاه خاتم نوسازی شود.

این برای اولین بار نیست که خوزستانی‌ها از آب بی کیفیت و یا کم آبی می‌نالند؛ سال 96 و همزمان با شدت گرفتن خشکسالی ها در خوزستان، در شرایطی که آب رودخانه های پُر آب در پی کاهش دبی حاصل از خشکسالی و ذخیره سازی پشت سدها، به شدت کم شده بود و از آن سو همزمان زه آب‌های کشاورزی وارد رودخانه می شد، سبب شد که آب شرب خرمشهر و آبادان شور و غیرقابل خوردن شود و در نتیجه تجمعات مردم منطقه را رقم زد.

استاندار خوزستان می‌گوید این تجمعات در حالی رخ داد که حدود یک سال در حال اجرای پروژه بزرگ آبرسانی غدیر به طول 95 کیلومتر با هزار میلیارد اعتبار بودند و در آستانه افتتاح پروژه بودند که چنین اتفاقی رخ داد.

او معتقد است که نارضایتی مردم این شهرها از بی آبی به حق است اما هستند گروه‌هایی معاند که می خواهند از محرومیت مردم استفاده کنند و حلاوت پروژه های بزرگ در دست اجرا را دقیقا در آستانه افتتاح به کام‌شان تلخ کنند.

اما چه پروژه هایی برای نجات استان طراحی و اجرا شد؟

شریعتی خاطرنشان کرد: سال 95 و در سفر رئیس جمهور به استان اعلام شد که در صورت ادامه یافتن خشکسالی، آبادان و خرمشهر با مشکل شدید کمبود آب در سال 96 مواجه خواهد شد که در نتیجه با دستور رئیس جمهور و تصویب هیات وزیران مصوبه ای برای پنج زیرساخت اصلی خوزستان شامل پایداری برق، ریزگردها، حق آبه زیست محیطی تالاب‌ها، آب و فاضلاب، طرح احیای 550 هزار هکتار امضا و اجرا شد و در نتیجه در همان سال به روش های مختلف، بر اساس تفاهمنامه منعقد شده میان سازمان مدیریت، قرارگاه خاتم و استانداری خوزستان منابع به ارزش 960 میلیارد تومان تامین شد و در نتیجه خط لوله به طول 95 کیلومتر برای اجرای طرح آبرسانی غدیر اجرا شد.

اعلام شد که 15 تیرماه سال 97 آب شرب به آبادان و خرمشهر می‌رسد که در نهایت این پروژه در آن تابستان سخت و در 13 تیر به بهره برداری رسید و این در شرایطی بود که 2 هفته پیش از افتتاح طرح آبرسانی، تجمعاتی در آبادان و خرمشهر به دلیل وجود آب شور و آبرسانی‌ها با تانکر شکل گرفت. آبرسانی به آبادان و خرمشهر در سال 96 و 97 و در جریان بحران خشکسالی خوزستان تنها ظرف 13 ماه و با 1000 میلیارد تومان اعتبار انجام شده بود.

او تصریح کرد: درست است که نارضایتی شان به حق بود اما در این میان عده ای معاندین از این نارضایتی مردم و محرومیت ها سوءاستفاده کردند و در تلاش بودند که حلاوت تلاش نظام را برای اجرای این پروژه بزرگ و در آستانه بهره برداری را به کام مردم تلخ کنند و می‌خواستند خونی در این میان ریخته شود؛ دقیقا همین اتفاق نیز در غیزانیه رخ داد. خوب است که نقص ها منعکس شود اما نباید جوی ایجاد شود که انگار هیچ کاری انجام نشده است.

او که هیچ‌گاه از مردم غیزانیه به عنوان مرزداران انقلاب ناامنی ندیده است، یادآور شد: 18 کانال ضد انقلاب در خوزستان برای تجزیه طلبی خوزستان در حال فعالیتند، چرا که می‌دانند اتصال اقتصاد خوزستان به ایران اجتناب ناپذیر است.

حدود 700 روستا در استان خوزستان تنش آبی دارند

به گفته استاندار خوزستان، حدود 30 درصد جمعیت خوزستان در روستاها قرار دارند و حدود 700 روستا در استان تنش آبی دارند بنابراین تصمیم گرفته شده که تثبیت آبرسانی به 500 روستا در سال جاری آغاز و 150 هزار نفر جمعیت متاثر شود.

وی در ادامه گفت: وضعیت برق امسال خوزستان با وجود گرمای شدید پایدار بوده و به غیر از خرمشهر که در مقطعی دچار مشکل شده باقی استان تاکنون دچار مشکل نشده است و متوسط قطعی برق از 2000 دقیقه در سال به 600 دقیقه در سال رسیده، گرچه باید تلاش شود به استاندارد 200 دقیقه در سال با توجه به شرایط طبیعی خوزستان برسیم.

 ایجاد محدودیت دوباره کرونایی در خوزستان بعید است

شریعتی، پیش‌بینی کرد کرونا، تیرماه در خوزستان آرام بگیرد و روند نزولی مبتلایان ادامه یابد و البته تصریح کرد، با وجود افزایش 8 برابری مبتلایان، تعداد بستری های کرونایی 2 برابر شده است. در حال حاضر بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت 6 شهر خوزستان قرمز است، اما بر اساس نظر دانشگاه علوم پزشکی اهواز که محتاطانه‌تر عمل می‌کند 9 شهر خوزستان قرمز است . خوزستان هم اینک در شرایط ثبات قرار دارد اما بر طبق پیش بینی اپیدمیولوژیست ها، شیب نزولی تندتر می‌شود و عارضه کاهش می‌یابد.

او تاکید کرد: پیشنهاد ایجاد محدودیت دوباره در خوزستان با توجه به پیش بینی کاهش ابتلا در تیرماه بعید است.

وی با بیان اینکه خوزستان در آغاز شیوع کرونا در کشور در رده 25 ام قرار داشت و تعداد زیادی مبتلا نشده بودند اما هم اینک خوزستان در پیک دوم کرونا قرار دارد، عنوان کرد: به علت برداشته شدن محدودیت ها، ابتلا به این بیماری افزایش یافت. استانداری در این جریان به صورت پیوسته با کمیته علمی کرونا در ارتباط بود و تمام نظرات آنها عملیاتی شد و از آن سو تخت های ویژه آماده شده بود و بیمارستان ها آماده بودند.

استاندار خوزستان ادامه داد: با شدت گرفتن ابتلا به کرونا در خوزستان در ماه رمضان به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی و کمیته علمی کرونا، محدودیت دوباره، ایجاد و استان تقریبا به مدت 2 هفته تعطیل شد و بازرسی ها همزمان با آن انجام شد.

او با تصریح بر این‌که به دلیل وجود بافت سنتی و قدیمی و قومی و قبیله‌ای، ایجاد تغییرات و اصلاح شرایط فرهنگی بسیار دشوار است، علت بخشی از آنچه که باعث شد آمار بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان به طور ناگهانی افزایش یابد را افزایش قدرت بیماریابی با افزایش تعداد آزمایشگاه ها از 1 به 8 آزمایشگاه و افزایش تعداد تست ها از 140 به 3000 در روز در استان دانست و اعلام کرد: عمده افزایش 8 برابری مبتلایان استان افرادی هستند که علامتی ندارند و سعی شد به سوی قرنطینه هدایت شوند.

ماجرای تهمت پرداخت مبلغی به همسر استاندار برای سفر خارجی چه بود؟

استانداری که علم پزشکی را به واسطه رشته اش مثل کف دست می‌شناسد دارای همسری از گروه پزشکان است که نه تنها در انتخاب کت و شلوار استاندار دستی دارد بلکه در فعالیتهای خیریه و نیز انجمن‌های مردم نهاد همکاری می کند اما آنچه اسم دکتر مریم محبی را به عنوان همسر استاندار بیشتر بر سر زبان ها انداخت، انتشار اتهامی مبنی بر پرداخت 25 هزار دلار و یا 200 هزار دلار از سوی امیر اسد بیگی، مدیرعامل سابق کشت و صنعت هفت تپه به واسطه شخصی به نام علی اکبر میرزایی به همسرش در دادگاه مفسدان اقتصادی و ارزی برای سفر خارجی است.

شریعتی که بارها به واسطه تخصص علمی‌اش، به عنوان دکتری ژنتیک انسانی، دانش آموخته دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران در کنگره های علمی خارج کشور و گاها به همراه همسرش حضور یافته، معتقد است که نیازی به دریافت پول به هر عنوانی و نیز برای سفر خارجی نداشته و اعلام کرده است که تمام اسنادش در آژانس‌های هواپیمایی موجود  است.

شریعتی به خبرنگار ایسنا تاکید کرد که او و همسرش نه فردی به نام میرزایی را می شناسند و نه از احدی پولی دریافت کرده اند.

او با اشاره به حضور همسرش در دادسرا و روبرو کردن او با این فرد که اعلام کرده بود چنین فردی را نمی شناسد، صراحتا گفت، پرونده ای و کیفرخواستی در ارتباط با همسر وی وجود ندارد. دادستانی نیز با دادن اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب کرده و اگر فردی مدرکی حقوقی، شرعی، قانونی و قضایی مبنی بر موضوع اتهام وارده به همسرش دارد، ارائه کند.

او  یادآور شد که او و همسرش در طول مدت فعالیتش در مقام استاندار از هیچ شخص و نهادی هیچ پول رایجی دریافت نکرده است و آبروی نظام را آز آبروی خودش مقدم‌تر دانسته است. او ادامه داد: کسی که شرافت دارد دست به چنین اقدامی نمی زند چه نیازمند باشد و چه نیاز نداشته باشد، چه برسد به بنده که نیازی هم نداشتم.

تمام کارگران بازداشتی کشت و صنعت هفت تپه آزاد شده اند

پس از حریف و حدیث های فراوان درباره مدیرعامل سابق کشت و صنعت هفت تپه و تجمعات پی در پی کارگران آن به دلیل پرداخت نشدن حقوق چندین ماهه شان و نیز بازداشت چند فعال کارگری، استاندار به نکات خوبی درباره علت ورشکستگی کارخانه اشاره کرد و آن هم اینکه اگر شرکتی همچون هفت تپه کار می‌کند و حقوق می‌دهد نشان دهنده رونق آن کارخانه تولیدی نیست، بلکه این کشت و صنعت همچون ایران خودرو تا پیش از این با کمک دولت سرپا بوده است.

وی افزود: پیش از واگذاری از سوی دولت نیز دارای زیان انباشته زیادی بوده است، چرا که بیش از درآمدی که از تولید حدود 20 هزار تن نیشکر با حدود 5000 نیروی انسانی در کارخانه و نیز 1500 نفر نیروی کارگری و فصلی نی بُر در مزارع کسب می کند، هزینه دارد. بنابراین فعالیت این واحد تولیدی اقتصادی نیست و بنابراین کمتر سرمایه گذاری حاضر به فعالیت در این شرکت است.

استاندار با بیان اینکه این کارخانه در سال حدود 300 میلیارد تومان هزینه دارد و در این میان تنها حدود 210 میلیارد تومان صرف پرداخت حقوق می شود و بنابراین در بهترین شرایط 150 میلیارد تومان در سال زیان می دهد، عنوان کرد: باقی شرکت های توسعه ای تولید نیشکر در خوزستان با حدود میانگین 1700 نیرو و همین میزان تولید شکر در حال فعالیتند، بنابراین در مقطع فعلی بهترین راهکار برای تثبیت شرایط فعلی کارخانه  تولید شکر هفت تپه، توسعه تولید است.

شریعتی خاطرنشان کرد: باید با مدیریت درست و با تصمیم گیری ملی، زیر بال و پر شرکت گرفته شود و بخشی از نیروهای مازادش به دیگر کارخانه های تولید نیشکر انتقال یابد، چرا که بدهی های این شرکت زیاد است.

پیشینه این شرکت هم نشان می‌دهد که به دلیل زیان انباشته اش بارها قبل از واگذاری اش به مزایده گذاشته شده بود اما سرمایه گذاری حاضر به گرفتن مسئولیت این کارخانه نشده بود چرا که اداره اش گران تمام می شود.

وی معتقد است، کارخانه هفت تپه با هزار خون دل نگه داشته شده است و در ادامه تصریح کرد: هم اینک تا آنجا که اطلاع دارم همه کارگران معترض بازداشتی با عفو مقام معظم رهبری آزاد شده‌اند و حقوق معوقه از 6 ماه به یک ماه معوقه رسیده و از سوی دیگر در سطح 2500 هکتار کشت جدید در یک سال انجام شده است.

وی ادامه داد: قرار بود امسال 4000 هکتار کشت جدید انجام شود که به نظر می رسد امسال کشت جدید انجام نشده و دلیل آن درگیری با مشکلات حقوقی عنوان شده است. گرچه فعالیت این کارخانه در حال انجام است اما آنچه که مسلم است باید برای سال های آینده این شرکت فکری جدی شود چرا که اگر فکر نشود دوباره با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

خوزستان هم نعمت زیاد و هم در کنار آن خرج زیادی دارد

شریعتی معروف است به چانی زنی برای بودجه گرفتن و معمولا بودجه های قابل توجهی برای رفع عقب ماندگی های خوزستان گرفته است.

وی در سفر رئیس جمهور به استان به او گفته که خدمات خوزستان به مانند خدمات هواپیماست و خرجش از ماشین بیشتر است و هزینه نگهداری هواپیما می‌طلبد تا حفظ شود بنابراین نمی‌توان خدمات هواپیما را با هزینه نگهداری ماشین ارائه کرد. برای آن هم مثالی می آورد؛ هر پرواز هواپیما 30 میلیون تومان درآمد دارد اما 20 میلیون تومان هزینه نگهداری دارد و در حالی که 35 میلیون تومان دریافت می شود اما می خواهند با 5 میلیون تومان اداره شود بنابراین این هواپیما پس از پنج تا 6 ماه زمین گیر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خوزستان پتانسیل و نعمت زیاد دارد اما در کنار آن برای حفظ این نعمت‌ها، باید هزینه حفظ آنها را نیز پرداخت، افرود: ما نمی توانیم بر مقیاس جمعیت و وسعت خرج کنیم بلکه باید برای مستمر ماندن این درآمد خرج کنیم تا درآمدزایی آن مستمر باقی بماند. نمونه آن در تولید نفت است چرا که اگر بخواهند تولید نفت را در حد 3 میلیون بشکه در روز حفظ کنند باید به عنوان مثال فلان مقدار در سال خرج کنند.

برای پیوست های فرهنگی و اجتماعی پروژه‌های ملی در خوزستان فکری نشده است

شریعتی اظهار کرد: طرحهای ملی زیادی و بیشتر خرج در خوزستان شده ولی این طرح های ملی منافع ملی داشته اما تبعات محلی و منطقه ای داشته است، به عنوان مثال به دلیل آنکه 30 درصد آبهای جاری کشور در خوزستان قرار دارد سدهای زیادی روی منابع آبی آن ایجاد شده و منابع آبی زیادی ذخیره شده ، اما از آن سو 60 روستا و زمین هایشان زیر آب رفته است.

وی ادامه داد: درست است که زمین های بومیان آن منطقه با قیمت کارشناسی تعیین شده اما ضمانت کننده معیشت نسل های آن در آن منطقه بوده است، درصورتی که با این اقدام بومیان از آن منطقه رفته اند و در حاشیه شهرها سکونت کرده‌اند، بنابراین نشان می دهد که برای پیوست های فرهنگی و اجتماعی پروژه های ملی در خوزستان فکری نشده است. یا به عنوان مثالی دیگر 100 هزار هکتار زمین از سوی روستاییان خریداری شده و طرح‌های مدرن توسعه نیشکر ایجاد شده است و آن سو بومیان آن روستاها به حاشیه اهواز رانده شده اند که تبعات خاص خود را داشته است.

وی ادامه داد: بسیاری در طول جنگ و در زمان راه انداری پتروشیمی ها در ماهشهر وارد شهرک های اقماری اش شده‌اند و در آنجا مانده‌اند و حاشیه نشینی به این صورت شکل گرفته است و از آن سو البته عوارض از پتروشیمی ها برای کمتر کردن مشکل حاشیه نشینی در این مناطق گرفته شده و به شهرداری ماهشهر داده شده است.

وی گفت: پتروشیمی ها ملزم به مدرسه سازی، ساخت ورزشگاه و سایر امکانات رفاهی برای حاشیه نشینان شده‌اند و البته از آن سو هم پتروشیمی ها به صورت خصوصی اداره می شوند و باید منافع سهام دارانشان را تامین کنند.

طرحهای محلی با منافع محلی در کنار طرحهای ملی در خوزستان اجرا شود

وی تنها راه حل بهبود معیشت مردم خوزستان را اجرای طرحهای محلی با منافع محلی در کنار طرحهای ملی دانسته و معتقد است با این روش تبعات اجتماعی جبران و حل شود.

او در این مصاحبه 2 ساعته در دفتر مرکزی ایسنا، بارها بر این موضوع تاکید کرد، خوزستان تا دلتان بخواهد ظرفیت برای سرمایه گذاری دارد و در ادامه بحث قبلی اش باز به ذکر مثالی درباره علت توسعه نیافتن و وجود محرومیت فراوان در کنار برخورداری اش توضیح داد: اقلیم خوزستان متفاوت است و بنابراین برخلاف استان‌های دیگر که 80 درصد آب شرب شان از طریق منابع زیر زمینی تامین می‌شود، در این استان 70 درصد منابع آب شرب از طریق آب‌های سطحی و جاری تامین می شود، چرا که منابع آب زیر زمینی استان به غیر مناطق شمال خوزستان شور است و قابل استفاده برای شرب نیست. بنابراین از 5 رودخانه پر آب خوزستان برای تامین منابع شرب و کشاورزی استفاده می‌شود تا آنجا که توسعه کشاورزی در بالادست خوزستان اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: با توسعه کشاورزی زه آب وارد رودخانه ها شده و از آن سو سدهای بزرگ ایجاد شده و درپی آن جریان آب رودخانه ها کم شده و در نتیجه این 2 اقدام سبب شده آب رودخانه ها شور وکیفیت آب شهرهای استان همچون اهواز به شدت کاهش یابد.

آب در خوزستان گران تمام می شود

وی با تصریح بر اینکه آب در خوزستان گران تمام می شود چرا که نیاز به لوله گذاری برای رساندن آب با کیفیت از فاصله ای بسیار دورتر به شهرها هستیم، مثالی زد و گفت: آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر از فاصله 200 کیلومتری و نه از رودخانه های شور اطرافش تامین می شود.

شریعتی تاکید کرد: نقصانهایی به دلیل ضعف مدیریت در استان رخ داده اما نمی توانیم بگوییم عمده مشکل خوزستان به دلیل سوءمدیریت است چرا که کارهای بزرگی در خوزستان در مدت اخیر انجام شده و از جمله می‌توان به تولید بالاترین سطح برخی محصولات کشاورزی کشور در استان و نیز احیای 300 هزار هکتار اراضی اشاره کرد.

 نبود هماهنگی بین بخشی مشکلات زیادی برای خوزستان ایجاد کرده است

وی با ذکر مثالی چگونگی ضعیف بودن هماهنگی بین بخشی در اجرای پروژه های ملی در خوزستان را شرح و توضیح داد: وزارت نیرو سدهای زیادی در خوزستان برای ذخیره سازی آب اجرا کرده و از آن سو طرحهای توسعه کشاورزی با وجود نمکزار بودن زمین ها اجرا شد، چرا که معتقد بودند که زه آب در آب های فراوان و جاری رودخانه ها ی خوزستان حل می شود در حالی که وزارت نیرو با ایجاد سدهای بیشتر از حجم آب رودخانه ها کاست.

وی ادامه داد: علاوه بر آن خشکسالی‌ها در خوزستان ادامه یافت تا آنجا که سبب تجمعات اعتراضی سال 97 در آبادان و خرمشهر به دلیل وجود آب شور شد. آنان باید در ابتدا برای زه آب ها در بلندمدت فکری می‌کردند. این امر سبب شد زه آب 100 هزار هکتار اراضی نیشکر وارد رودخانه و شور شدن منابع آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر شود.

عمده مشکلات سیل زدگان در خوزستان حل شده است

وی درباره وضعیت سیل زدگان سال 98 خبری خوش داد و افزود: خوشبختانه عمده مشکلات سیل زدگان سال گذشته حل شده و به خانه هایشان برگشته اند و دولت کمک خوبی در این زمینه داشته است.

خرمشهر آزاد شد اما کی آباد خواهد شد؟

مسافری نیست که به خوزستان رفته باشد و سری به آبادان و خرمشهر نزده باشد؛ علاوه بر آن به مناطقی همچون چذابه و خرمشهر و مسجد جامعش می روند تا از رزمندگان 8 سال دفاع مقدس یادی کنند اما چقدر آبادان و خرمشهر تغییر کرده و جنگ چه تاثیری بر زندگی مردمانش گذاشته است؟

شریعتی ، استاندار خوزستان معتقد است زیرساختهای آبادان پس از انقلاب توسعه یافته و بهتر از زمان قبل انقلاب شده و برای آن هم دلیل دارد؛ می گوید: "درست است که آن زمان که خیلی از شهرهای کشور توسعه نیافته بودند آبادان برای خودش آبادان بوده است اما این شهر به دلیل قرار گرفتن در خط مقدم جنگ نسبت به شهرهای دیگر کشور که جنگ را از نزدیک تجربه نکردند و در این دوران پیشرفت کردند، عقب ماند.

استاندار معتقد است، رفاه مردم آبادان، پیش از انقلاب برای مردم شاغل در پالایشگاه بود و فقر مردم مناطق دیگرش بیش از حال حاضر بود و عدالت هم اینک بیشتر حاکم شده است.

شریعتی ادامه داد: نکته دوم آنکه آبادان و خرمشهر پیش از انقلاب مرکز تجارت ایران بود و به دلیل تجارت در بنادرش پررونق بوده است، چرا که بنادر در آن زمان از سمت رودخانه به دلیل پیشرفت نکردن تکنولوژی پررونق بودند و شناورهای 4000 تنی در رودخانه های خرمشهر جابه جا می شدند اما هم اینک فعالیت بندرهایی همچون امام در ماهشهر و شهید رجایی به دلیل حضور کشتی های 100 هزار تنی رونق گرفته است و به همین دلیل است که رونق بندرهایی همچون خرمشهر کم شده زیرا هزینه تمام شده حمل کالا در این بندر افزایش می یابد."

وی به تلاش‌های دولت ها برای رونق گرفتن آبادان و خرمشهر از سال 82 به بعد اشاره و خاطرنشان کرد: دولت تلاش کرده این منطقه را آزاد اعلام کند و یک سری بخشودگی اعلام کرده تا باعث بیشتر شدن رونق شهرهای آبادان و خرمشهر شود و تلاش کرده زیرساختهایی را در این دو شهر ایجاد کند.

استاندار خوزستان در آخر از ایسنای خوزستان تمجید کرد و در وصف ایسنا گفت: این رسانه از ابتدای شکل گیری تاکنون مستقل عمل کرده و در جهت حفظ اخلاق رسانه‌ای با تمام وجود برای امانت داری و انعکاس واقعیت‌ها تلاش کرده است. جهت گیری خاصی از سوی ایسنا دیده نشده و بدون غرض عمل کرده و تنها بر اساس سیاست‌های ملی و بر اساس برداشت خود از واقعیت‌ها عمل می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان