ذخیره ۹۳۹میلیون مترمکعب آب در سد سفیدرود گیلان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، وحید خرمی با بیان اینکه تاکنون معادل یک میلیارد و 150 میلیون مترمکعب آب تحویل شبکه آبیاری و زهکشی گیلان شده است اظهار داشت: ذخیره مخزن سد سفیدرود تا 26 خرداد 939 میلیون متر مکعب آب بود و هر گونه نوبت‌بندی آب قبل از اجرا به کشاورزان گیلانی اطلاع داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون نوبت‌بندی آب اجرا شده است یا خیر عنوان کرد: تاکنون نوبت‌بندی آب کشاورزی در سال زراعی فعلی اجرا نشده و فقط در 25 خرداد با درخواست شرکت آب و فاضلاب مبنی بر عملیات عمرانی خط انتقال آب شرب به شرق گیلان 48 ساعت آب کشاورزی کانال چپ سنگر قطع شد. 

خرمی با تأکید بر اینکه پس از تمام شدن روند انجام تعمیرات، آبگذاری کانال چپ سنگر مجدداً و در اسرع وقت انجام می‌شود تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق از تاریخ یکم تا 7 تیر از عموم کشاورزان و مصرف‌کنندگان آب زراعی در گیلان انتظار داریم اقدامات لازم را برای مصرف بهینه آب اتخاذ کنند.

وی هزینه‌کرد آب بهای مصوب دریافتی از اراضی کشاورزی برای طرح‌های توسعه‌ای و نگهداری از تأسیسات آبی در گیلان را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: اگر برنامه‌ای برای نوبت‌بندی آب کشاورزی طبق تصمیم کمیته منابع و مصارف آب انجام شود مراتب آن قبل از اجرای برنامه به اطلاع کشاورزان استان گیلان می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان پرهیز از توقف، ورود و یا شنا در رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری توسط حاشیه‌نشینان و گردشگرانی که گیلان را مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند را لازم خواند و اظهار داشت: امیدواریم مردم و مسافران به توصیه‌ها و هشدارهای صادر شده توجه کافی داشته باشند تا شاهد وقوع حوادث تلخ نباشیم.

خرمی نقش مهم آب‌بندان‌ها در گیلان و وابستگی اراضی کشاورزی استان جهت آبیاری به آن‌ها را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در سالیان نه چندان دور آب‌بندان‌ها نقشی بسیار مهمی در سطح استان‌های شمالی کشور از جمله گیلان داشتند و آب مورد نیاز بخش اعظمی از فعالیت‌های کشاورزی از طریق آن‌ها تأمین می‌شد.

وی ایجاد طرح‌های اقتصادی از جمله پروژه‌های گردشگری در سطح آب‌بندان‌های استان گیلان را موقعیتی بسیار مناسب برای استفاده چندوجهی و بهره‌گرفتن از تمام ظرفیت موجود در آن‌ها دانست و گفت: علاوه بر طرح‌های اقتصادی مقداری از آب‌بندان‌ها نیز برای اجرای طرح‌های گردشگری در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

خرمی قرار داشتن برخی از نقاط استان گیلان در محدوده خارج از سدسفیدرود در کنار لزوم احداث سدهای لاستیکی و بزرگ در این استان را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: علاوه بر احداث چنین سازه‌هایی با ساماندهی کردن آب‌بندان‌ها در سطح استان نیز می‌توان قدمی مهم برای تأمین آب مورد نیاز فعالیت‌های کشاورزی برداشت.

وی مهم‌ترین مزیت‌های وجود آب‌بندان‌ها و لایروبی کردن‌ آن‌ها را برشمرد و در تشریح بیشتر این موضوع ابراز داشت: فراهم شدن امکان انجام فعالیت‌های آبزی‌پروری، مهار آبهای سطحی در مواقع بروز سیلاب و یا استفاده‌های گردشگری را می‌توان از جمله مهم‌ترین مزایای دیگر آب بندان‌های موجود در استان گیلان قلمداد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به برخی از اقدامات انجام شده این شرکت در سال جهش تولید اشاره کرد و افزود: لایروبی 600 کیلومتر از انهار درجه یک و دو استان به ویژه شبکه آبیاری سفیدرود در مدت 2 ماه قبل از شروع آبگذاری کانال‌ها به‌‌منظور افزایش سرعت انتقال آب به مزارع از جمله این اقدامات محسوب می‌شود.

خرمی از تجهیز و تکمیل 432 ایستگاه پمپاژ و آماده‌سازی تعداد 900 دستگاه پمپ دیزلی و برقی توسط شرکت آب منطقه‌ای گیلان خبر داد و تصریح کرد: تجهیز 288 حلقه چاه‌های عمیق از دیگر اقدامات آب منطقه‌ای گیلان برای خدمت‌رسانی به مردم، پیشگیری از بحران و بستر‌سازی برای تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی گیلان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان