نرخ اعلامی صرافی‌ها برای جلوگیری از سفته‌بازی است/ بازگشت ثبات به بازار ارز طی هفته‌های آینده

به گزارش اقتصادآنلاین، رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: در مورد بازار ارز نکاتی را به اطلاع مردم عزیز می رسانم :
1-ارزش ذاتی نرخ ارز ، با در نظر گرفتن متغیرهای اقتصادی، سیاسی و روانی،در مقایسه با نرخی که امروز در بازار خریدوفروش می شود، حتماً پایین تر است . البته نمی توان محدودیتهای ایجاد شده برای کشور را در نظر نگرفت. لیکن ، ثبات نرخ حقیقی ارز ، برای بانک مرکزی مهم است. نرخ خرید و فروش اعلامی صرافی های منتخب بازار نیز، برای جلوگیری از سفته بازی و آربیتراژ میباشد.
2-تجربه دو سال اخیر بویژه تا مهرماه 98 ،نشان داده است نرخ ارز قابل کنترل است.علیرغم التهابات آبان سال98،ورود به لیست سیاه FATF،شیوع کرونا و افت شدید قیمت نفت وفرآورده ها که هرکدام به نوعی تأثیر افزایشی درنرخ داشتند، بانک مرکزی از تمام ظرفیتهای خود برای اعاده ثبات استفاده کرد.لذا، شرایط بوجود آمده به خاطر کرونا وفشار موقت وارده به بازار ارز در فصل اول امسال،و جو روانی ناشی از قطعنامه شورای حکام آژانس،نباید موجب دریافت سیگنال اشتباه بشود. علیرغم محدودیت درآمد نفت، موازنه مبادلات خارجی کشور مناسب است.بانک مرکزی نیز ، علیرغم تداوم فشار آمریکا، ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی را تأمین خواهد کرد.
3-پیگیری آزاد سازی و دسترسی به منابع ارزی مسدودی متعلق به ایران ،بصورت ویژه ،در دستور کار بانک مرکزی و سایر دستگاهها قرار دارد.برخی را نتیجه گرفته ایم و نتایج عملی برخی دیگر نیز به تدریج مشخص خواهد شد.
4-صادرکنندگان،بایستی تتمهٔ ارز حاصل از صادرات خود در سال 98 را به روش های اعلامی بانک مرکزی، تا پایان تیرماه به چرخه اقتصاد کشور برگردانند. با توجه به حجم بالای تعهدات آنها، قطعاً در هفته های پیش رو شاهد تأثیر آن در بازار ارز خواهیم بود.

1399033017552273206229410

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان