ماهان شبکه ایرانیان

انتقال مدیریت پس از ۶ دهه از پدربزرگ به نوه

دنیای اقتصاد : بنیان‌گذار شرکت سانریو، شرکت خالق «هلو کیتی»، در ۹۲ سالگی پس از حدود ۶ دهه ریاست بر این شرکت استعفا و اداره آن را به نوه ۳۱ ساله خود واگذار می‌کند. این نخستین تغییر رهبری در تاریخ ۶ دهه فعالیت این شرکت است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از خبرگزاری فرانسه «ای‌اف‌پی»، شرکت ژاپنی سانریو که دفتر مرکزی آن در توکیو مستقر است، در سال 1974 شخصیت پرمخاطب هلو کیتی را خلق کرد. این شرکت اعلام کرد شینتارو تسوجی از سمت ریاست این شرکت بازنشسته می‌شود و سکان هدایت امور را از تاریخ یکم جولای به توموکنی، نوه جوان خود، می‌سپارد.

به طور تصادفی، تاریخ تولد رئیس جدید این شرکت با تاریخ تولد هلو کیتی در یک روز یعنی اول نوامبر مصادف شده است؛ با این تفاوت که توموکنی 14 سال جوان‌تر از این شخصیت پرمخاطب است. وی پس از انتخاب شدن به این سمت به جوان‌ترین مدیرعامل یک شرکت حاضر در فهرست تاپیکس، شاخص قیمتی بورس توکیو، تبدیل می‌شود.

پسر شینتارو، کنی‌هیکو در سال 2013 بر اثر نارسایی قلبی درگذشت.

طبق تاریخ رسمی این شرکت، شینتارو تسوجی در سال 1960 شرکت سانریو را با نام یامانشی سیلک سنتر در توکیو تاسیس کرد. در آن زمان این شرکت در زمینه ابریشم فعالیت می‌کرد. دو سال بعد یعنی 1962 زمینه فعالیت خود را تغییر داد و به تولید صندل‌های لاستیکی پرداخت. وی در سال 1973 نام شرکت خود را به سانریو تغییر داد و یک سال بعد، یعنی در سال 1974میلادی نخستین کالاهای شخصیتی خود به نام‌های هلو کیتی و جفت دوتایی جیمی و پتی را  معرفی کرد.

نخستین حضور هلو کیتی روی یک کیف پول بود که در ژاپن در سال 1974 میلادی و در آمریکا در سال 1976 میلادی به بازار عرضه شد. از آن زمان تصویر این شخصیت روی همه چیز، از قطارهای پرسرعت ژاپن گرفته تا کیف‌های دستی، نقش بسته، حتی دو پارک موضوعی هلو کیتی نیز در ژاپن ساخته شده است که هر دو بسیار محبوبیت دارند.

هلو کیتی یک شخصیت تخیلی است که در قالب یک گربه‌ نژاد باب‌تی‌ل ژاپنی طراحی شده ‌است؛ اما در کمال تعجب طرفدارانش، سانریو در سال 2014 اعلام کرد این شخصیت الهام گرفته از گربه در واقع یک گربه نبود، بلکه یک «دختر کوچولوی خوشحال» بود. این موضوع باعث ناراحتی بسیاری از کاربران اینترنت شد.

تغییر مدیریت این شرکت در شرایط بسیار دشواری انجام می‌شود. سال‌ها است که کسب و کار این شرکت رو به افول است و شیوع همه‌گیری ویروس کرونا نیز ضربات مهلکی بر آن وارد کرده است.

براساس گزارش مالی سود خالص سالانه این شرکت در سال مالی 2020-2019 به میزان 95 درصد افت کرده است. فروش این شرکت نیز با کاهش 5/ 6 درصدی به 2/ 55 میلیارد ین معادل 514 میلیون دلار رسید.

محصولات هلو کیتی با تنوع بسیار زیاد در 130 کشور در سراسر جهان به فروش می‌رسد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان