نتایج مطالعه عصب‌شناس ایرانی دانشگاه آلاباما نشان داد

حضور پاتوژن‌های فرصت‌طلب در روده بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون

دکتر "هایده پیامی"(Haydeh Payami) استاد ایرانی عصب‌شناسی دانشگاه آلاباما در برمینگهام(University of Alabama at Birmingham) آمریکا در مطالعه اخیرش اظهار کرده پاتوژن‌های فرصت‌طلب بسیاری در روده بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون حضور دارند.

حضور پاتوژن‌های فرصت‌طلب در روده بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی و پیش‌رونده است که منجر به ناتوانی فرد مبتلا می‌شود. در حال حاضر نمی‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد و درمانی نیز برای آن وجود ندارد. اخیرا "هایده پیامی" و چند محقق دانشگاه آلاباما در برمینگهام اظهار کرده‌اند پاتوژن‌های فرصت طلب بسیاری در روده بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون حضور دارند.

در سال 2003 ،"هیکو براک"(Heiko Braak) اظهار کرده بود که موارد غیر ارثی بیماری پارکینسون ناشی از حضور یک عامل بیماری زا / پاتوژن‌ در روده است. وی فرض کرد که این پاتوژن می‌تواند از سد مخاط روده عبور کرده و از طریق سیستم عصبی به مغز سرایت کند. اما تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پاتوژن خاصی می‌تواند در بیماری پارکینسون نقشی داشته باشد، وجود نداشت.

اکنون دکتر هایده پیامی استاد عصب شناسی دانشگاه آلاباما در بیرمنگهام و همکارانش برای اولین بار گزارش دادند که عوامل بیماری زا فرصت‌طلب، بیش از حد و به میزان قابل توجهی در روده افراد مبتلا به پارکینسون نسبت به افراد سالم وجود دارد.

پیامی گفت: سوال هیجان انگیز این است که آیا این عوامل بیماری زا همان عوامل بیماری زایی هستند که براک مطرح کرده بود و می‌توانند در بیماری پارکینسون نقش داشته باشند یا اینکه این عوامل بیماری زا با بیماری پارکینسون مرتبط نیستند اما قادر به نفوذ به روده و رشد در آنجا هستند زیرا در بیماری پارکینسون پوشش روده به خطر می‌افتد. هویت این میکروارگانیسم‌ها ما را قادر می‌سازند تا دریابیم که چگونه آنها در بیماری پارکینسون نقش دارند.

پیامی و همکارانش در دانشگاه آلاباما در برمینگهام، دانشگاه اموری، کالج پزشکی آلبانی و دانشگاه واشنگتن طی این مطالعه توانستند این میکروارگانیسم‌ها را شناسایی کنند زیرا آنها بزرگترین مطالعه ارتباطی میکروبیوم افراد مبتلا به بیماری پارکینسون و افراد کنترل‌های انجام شده را انجام دادند. پاتوژن‌های فرصت طلب غالباً بی‌ضرر هستند، اما اگر سیستم ایمنی بدن به خطر بیفتد یا در صورت نفوذ به بدن اگر در نقاط خاصی رشد کنند می‌توانند باعث ایجاد عفونت شوند.

محققان طی این مطالعه با استفاده از یک خط لوله بیوانفورماتیک پیشرفته، مطالعه خودشان در سال 2017 را که در آن 197 فرد که 130 نفر از آنها کنترل شده بودند، مجددا تجزیه و تحلیل کردند. آنها همچنین به موازات اولین داده، یک مجموعه داده جدید و مستقل با 323 مورد مبتلا به پارکینسون و 184 فرد کنترل شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این امر به آنها قدرت بررسی تکثیر این عوامل در داخل بدن و تشخیص سیگنال‌های نادر و متداول را داد.

پیامی و همکارانش همچنین از تجزیه و تحلیل شبکه همبستگی عاری از فرضیه برای شناسایی جوامع میکروارگانیسم‌های مشترک استفاده کردند. تجزیه و تحلیل شبکه ابزاری مهم و جدید در زیست شناسی است. با استفاده از تجزیه و تحلیل شبکه، پیامی و همکارانش سه خوشه چند میکروبی را کشف کردند و دریافتند که هر خوشه دارای ویژگی‌های عملکردی متفاوتی است. اولین خوشه مربوط به عوامل بیماری زای فرصت طلب در بیماری پارکینسون بود که یک یافته جدید بود. دو خوشه دیگر تأییدکننده مطالعات قبلی بودند. در مقایسه با گروه کنترل شده، محققان در افراد مبتلا به این بیماری شاهد کاهش سطح خوشه میکروبی که اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می‌کنند، بودند. در خوشه سوم، افراد مبتلا به پارکینسون، دارای سطح بالایی از دو نوع میکروب که میکروب‌های پروبیوتیکی متابولیسم کننده کربوهیدرات هستند، بودند.

پیامی در انتها گفت: دقت این مطالعه نشان داد که میکروبیوم‌های تغییر یافته روده در افراد مبتلا به پارکینسون با جنسیت، سن، بی.ام.آی، یبوست، ناراحتی دستگاه گوارش، جغرافیا و رژیم افراد مرتبط نبودند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان