گزارش واشنگتن پست از گروگانگیری به سبک بن سلمان: هزاران شهروند سعودی امکان خروج از این کشور را ندارند

گروه جهان اسلام فردا: به نوشته واشنگتن پست بن سلمان محدودیت هایی را برای افراد و خانواده های اشخاصی که خطر یا تهدید سیاسی به شمار می روند در نظر گرفته است.
خالد الجابری پزشک قلب که در تورنتوی کانادا سکونت دارد در این خصوص می گوید:گروگان گیری یکی از روش های حکومت در عربستان سعودی است. عمر و ساره برادر و خواهر من که در آستانه 20 سالگی هستند در سال 2017 ممنوع الخروج شدند درست مدتی بعد از آغاز سلطه بن سلمان در عربستان.
بن سلمان از این ابزار می خواست برای تحت فشار قرار دادن پدر آنها استفاده کند ، سعد الجابری مسئول سابق امنیتی در عربستان سعودی که ادعا می شد به دلیل فساد تحت تعقیب قرار گرفته اما خالد این ادعا را تکذیب می کند و می گوید بن سلمان به این وسیله قصد داشت پدرش را مجبور کند که به عربستان بازگردد.
ممنوع الخروج کردن شهروندان سعودی به مراتب گسترده تر از این است و یکی از ابزارهای اصلی آل سعود برای مقابله با تهدیدات محسوب می شود.
بر اساس این گزارش هزاران نفر از شهروندان سعودی امکان خروج از این کشور را ندارند. بسیاری از این اشخاص باور دارند ممنوع الخروج شدن آنها برای تحت فشار قراردادن بستگانی است که در خارج از عربستان حضور دارند و منتقد سیاست های بن سلمان هستند.
فهرست سعودی های ممنوع الخروج شامل بخش زیادی از خانواده ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه قبلی عربستان می شود که موجب آغاز بازی تاج و تخت در عربستان و ماجراهای اخیر ملک سلمان شد.
به گفته یکی از نزدیکان خانواده سلطنتی از سال 2017 مجموعا 27 نفر از فرزندان ملک عبدالله اجازه خروج از عربستان را پیدا نکردند همچنین 57 نفر از نوه ها و حتی 8 تن از فرزندان نوه های پادشاه قبلی عربستان هم ممنوع الخروج شدند.
بر اساس این گزارش 4 تن از فرزندان پادشاه سابق در همان زمان دستگیر شدند. متعب رئیس سابق نیروهای امنیتی ، مشعل حاکم سابق مکه ، فیصل رئیس سابق هلال احمر عربستان و ترکی امیر سابق ریاض. این 4 شاهزاده در هتل ریتز کارلتون ریاض و در پوشش مبارزه با فساد بازداشت شدند.
در حاشیه این ماجرا بن سلمان 131 شخصیت سیاسی دیگر را نیز دستگیر کرد که اعضای خانواده های این افراد نیز ممنوع الخروج شدند.
در ادامه این گزارش آمده است اعضای خانواده برخی از شهروندان در پی دستگیری ممنوع الخروج می شوند ، حق دریافت گذرنامه ندارند همچنین بسیاری از حقوق شهروندی از آنها سلب می شود.
در یکی از موارد شخصی به نام سلمان العوده از سوی دستگاههای امنیتی بازداشت شد ، برادرش خالد این خبر را منتشر کرد و به فاصله 48 ساعت او نیز دستگیر شد. هر دو برادر از سال 2017 تا کنون در زندان هستند.
از همان زمان تا امروز 17 عضو دیگر خانواده العوده ممنوع الخروج هستند در حالی که سن بعضی از آنها به 10 سال نرسیده است.
در پایان این گزارش آمده است؛ در بند کردن نزدیکان و گروگان گرفتن آنها یکی از روش های نظام های خشن و عقب مانده تاریخ است اما با پیشرفت ابزارهای سرکوب آل سعود این وسیله هم به بخشی از روش های حکومت بن سلمان مبدل شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان