در این مطلب میتوانید کلیه خبرها و تغییر و تحولات مربوط به افتتاح و بهره برداری از اتوبان تهران- شمال را مشاهده فرمایید. فرماندار ویژه شهرستان کرج به تازگی در مصاحبه با خبرگزاری ها عنوان کرد که آزادراه تهران شمال که امید می رود هرچه سریعتر افتتاح شود، در حدود 65 کیلومتر کاهش مسیر به سمت شمال کشور را با خود به همراه خواهد داشت. این آزادراه به دلیل همجواری در قسمت هایی از مسیر با سد کرج و منطقه واریان می تواند مسافران زیادی را به سمت خود جذب کند و از جاذبههای گردشگری بالایی برخوردار است.
رودخانه کرج - مناطق منتهی به جاده چالوس، سد کرج و روستای کوچک و زیبای واریان همگی از جاذبه هایی هستند که طول مسیر این آزادراه قرار گرفته و قطعا سبب رونق صنعت توریسم و افزایش اشتغالزایی در این منطقه خواهند شد.
گفته می شود که این آزادراه به طور کل به چهار قطعه تقسیم بندی شده که قطعه آخر آن در سال 94 افتتاح شده و حدفاصل بین مرزنآباد تا کمربندی چالوس را شامل می شود. این قطعه در حال حاضر زیر بار ترافیک رفته است.
سیروس شفقی توضیح داده است که یکی از اصلی ترین بخش ها در قطعه اول مربوط به قسمتی است که دهکده المپیک را به شهرستانک در شمال استان البرز متصل میکند که با توجه به اینکه کارگران زیادی در این حوزه مشغول به کاراند می توان ادعا کرد که 89 درصد پیشرفت فیزیکی در این منطقه صورت پذیرفته است.
گفته می شود که مسیر این آزادراه بهموازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد یافته و در دره سرهنگ، وارد تونلی به نام البرز به طول 6 هزار و 400 متر خواهد شد. پل زنگوله جایی است که این آزادراه از این تونل خارج میشود. ارتفاعات البرز این آزادراه به شهر چالوس رسانده و در نهایت یک تقاطع غیرهمسطح آزادراه مذکور را به کمربندی چالوس - تنکابن متصل می کند.
فرماندار کرج ضمن تاکید بر روی کاهش زمان سفر عبوری از مسیر آزادراه تهران شمال عنوان کرده است که این آزادراه که امید می رود هرچه سریعتر افتتاح شود، در حدود 65 کیلومتر کاهش مسیر به سمت شمال کشور را با خود به همراه خواهد داشت که همین موضوع افزایش ظرفیت تردد و صرفه جویی در هزینههای سوخت و بهبود ترافیک را سبب می شود.
دولت دوازدهم همواره تکمیل آزادراه تهران شمال را به عنوان یکی از اهداف خود مطرح کرده و با وجود اینکه 45 درصد مسیر این آزادراه را پل و تونل تشکیل داده است اما همواره به دنبال تکمیل کردن هرچه سریعتر آن بوده است.
افتتاح باند رفت قطعه 2 آزادراه تهران- شمال تا بهار ١٤٠٠ [به روز رسانی] - تیر 99
«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است:: «باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران- شمال تا قبل از بهار ١٤٠٠ با اعتبار ٢ هزار و ١٠٠ میلیارد تومان تکمیل میشود. تکمیل کل قطعه دوم آزادراه تهران- شمال پنج سال طول میکشد. ٥٠ درصد سرمایهگذاری ساخت این قطعه با دولت و ٥٠ درصد دیگر با بنیاد مستضعفان است.»
«محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است: «به نظر میرسد برای تکمیل قطعه دوم آزادراه تهران-شمال به بیش از 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز هست که تا کنون 900 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است. برای 2100 میلیارد باقی هم بنا شده دولت 450 میلیارد از سهم خود را ظرف دو هفته آینده به پروژه تزریق کند.»
ویژگی های فاز یک آزادراه تهران - شمال
طول فاز یک آزادراه تهران-شمال، 32کیلومتر است که مسیر فعلی غرب تهران تا شمال را به میزان 60کیلومتر کوتاهتر میکند.
ورودی مسیر اتوبان تهران شمال از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه همت آغاز میشود، پساز گذر از منطقههای کن، سولقان و امامزاده عقیل، با تونل تقریبا پنجکیلومتری تالون، منطقه کوهستانی توچال را قطع میکند و در شمال آن و پساز گذر از دره لانیز به سهراهی شهرستانک میرسد.
45 درصد از این مسیر 32کیلومتری، یعنی حدود 15.5کیلومترش، در تونل و یا از روی پل میگذرد.
ساخت فاز یک آزادراه از 23 سال پیش آغاز شده بود و البته از سال 1391 فاز چهارم و پایانی آزادراه تهران-شمال که مرزنآباد را به چالوس میرساند، راهافتاده بود و حالا دو فاز دوم و سوم آن هنوز راه نیفتاده است.
قیمت عوارضی آزادراه تهران شمال کاهش یافت [به روز رسانی] - اسفند ماه 98
در ابتدا وزارت راه و شهرسازی مبلغ عوارض آزادراه تهران شمال را 25 هزار تومان برای ایام عادی و 35 هزار تومان در ایام آخر هفته و پیک ترافیک اعلام کرد. این درحالیست که پیش از این قیمت کمتر از 50 هزار تومان برای نرخ بخش نخست آزادراه تهران شمال اعلام شده بود که حواشی متعددی را به همراه داشت.
در نهایت و در پی تماس مستقیم رئیس جمهور با وزیر راه و شهر سازی، بهای در نظر گرفته شده برای عوارضی آزادراه تهران شمال 5000 تومان کاهش یافت و رقم نهایی به 20 و 30 هزار تومان برای ایام عادی و ایام آخر هفته و پیک ترافیک رسید.
آزادراه تهران شمال بهطور رسمی افتتاح شد [به روز رسانی] - اسفند ماه 98
نرخ عوارض آزادراه تهران شمال چقدر است؟ [به روز رسانی] - بهمن ماه 98
معاون وزیر راه اخیرا در مصاحبه ای با تاکید بر کاهش 1.5 ساعته در مسیر حرکت تهران شمال و صرفه جویی 10 لیتری سوخت با افتتاح این آزاد راه، از تلاش دولت برای کاهش رقم عوارضی آزادراه تهران شمال سخن گفته است.
براساس برآوردهای اولیه، رقم پیشنهادی شرکت سرمایه گذاری پروژه در حدود 50 هزار تومان تعیین شده است اما مسئولان ذی ربط قصد دارند تا با افزایش مدت زمان بهره برداری، نرخ عوارضی قطعه یک مسیر تهران-شمال را تا حدود 40 هزار تومان کاهش دهند و به نظر می رسد که در صورت توافق طرفین رقمی بین 40 الی 50 هزار تومان به عنوان نرخ نهایی عوارض این مسیر اعلام خواهد شد.
شروع آزمایشی آزادراه تهران – شمال [به روز رسانی] - بهمن ماه 98
حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان در راهپیمایی 22 بهمن امسال دستور داد از امروز رفت و آمد آزمایشی از قطعه یک آزادراه تهران – شمال آغاز شود.
حسن روحانی به وزارت راه و شهرسازی دستور داد با توجه به تکمیل بخشی از آزادراه تهران – شمال، رفت و آمد آزمایشی در قطعه یک این آزادراه از فردا آغاز و در اوایل اسفند افتتاح شود.
وی با بیان این که طرح آزادراه تهران – شمال 10 هزار میلیارد تومان ارزش دارد، گفت: «همچنین در شش ماه دوم امسال 33 هزار میلیارد تومان طرحهای آب و برق را تا پایان سال افتتاح کرده ایم و میکنیم.»
همچنین خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است: «نرخ عوارض مشخص شده و پیشنهاد آزادراه تهران-شمال بر اساس برابر هزینهها بوده، اما با توجه به آنکه این آزادراه با هماهنگی بنیاد مستضعفان و دولت ساخته شده در تلاش هستیم نرخی برای این مسیر تعیین کنیم تا فشار چندانی به مردم و مسافران برای تردد از این آزاد راه ایجاد نشود.»
وزیر راه: آزادراه تهران - شمال نزدیک نوروز افتتاح می شود [به روز رسانی] - بهمن ماه 98
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: «قطعه یک آزادراه تهران- شمال نزدیک ایام نوروز افتتاح می شود و مبلغ جدیدی از سوی سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل باقی مانده این قطعه اختصاص خواهد یافت.»
محمد اسلامی در جلسه گزارش بهرهبرداری منطقه یک آزادراه تهران-شمال با تاکید بر این که همه دستگاهها و سازمانها باید طبق جدول زمانبندی، نسبت به تعهدات خود در پروژه آزادراه تهران-شمال پایبند باشند، گفت: «در خصوص ابلاغ تخصیص مورد نیاز، رایزنیهای لازم با رییس سازمان برنامه و بودجه انجام شده است و انتظار میرود ابلاغ اعتبار مورد نیاز در روزهای آینده انجام شود.»
وی گفت:« همچنین در گزارش به رییس جمهوری، موضوع تامین اعتبار مورد نیاز برای عملیات اجرایی منطقه دوم آزادراه به مبلغ هزار و 970 میلیارد تومان مطرح شد و امیدوارم با تامین این اعتبار مسیر رفت، منطقه دوم آزادراه را نیز تا پایان دولت به بهرهبرداری برسانیم.»
اسلامی با بیان اینکه کام مردم امسال به دلایل مختلفی تلخ شده است، عنوان کرد: «باید کاری کنیم که افتتاح این پروژه به کام مردم شیرین شود و به دل آنها بنشیند.»
اسلامی با بیان این که قطعه یک آزادراه تهران-شمال در ایام پرترافیک نزدیک به نوروز افتتاح میشود و برخی برای طی مسیر و عدهای نیز برای دیدن اتوبان به این مسیر کشیده خواهند شد، ابراز امیدواری کرد: «پس از زیربار رفتن آزمایشی منطقه یک آزادراه تا زمان افتتاح رسمی، هر هفته چند روز برای تردد مردم باز باشد.»
وزیر راه و شهرسازی خطاب به دستاندرکاران پروژه منطقه یک آزادراه تهران-شمال، تاکید کرد: «30 بهمن ماه باید زمان آخرین روز عملیات اجرایی باشد و تمام نصبیات و تستها باید تا آن روز انجام شود و هیچ مهلت دیگری نداریم. بنابراین ضروری است همه دستگاهها نسبت به تعهدات خود و زمانبندی پروژه پایبند باشند.»
وی پروژه منطقه یک آزادراه تهران-شمال را به معنای واقعی، یک مگاپروژه خواند و افزود: «درست است که این پروژه بیش از 24 سال است که در حال ساخت است اما با همتی که بنیاد مستضعفان انجام داده و همدلی با وزارت راه و شهرسازی، اساس کاری که در این پروژه انجام شده از سال 94 تاکنون بوده است و در این مدت، بهترین شرکتها و پیمانکاران کشور در این پروژه، یک کار کم نظیر انجام دادهاند. قطعه یک آزادراه تهران-شمال جزو مفاخر مهندسی و عمرانی کشور است و امیدواریم آن را به شایستگی به بهرهبرداری برسانیم و کام مردم را شیرین کنیم.»
تردد آزمایشی در آزادراه تهران - شمال [به روز رسانی] - دی ماه 98
معاون وزیر راه و شهرسازی از تردد آزمایشی در قطعه نخست آزادراه تهران-شمال 10 روز قبل از افتتاح رسمی آن خبر داد و گفت: قطعا این مرحله از تست و آزمایش آزادراه در دی ماه اتفاق نمیافتد.
آزادراه تهران-شمال نزدیک به دو دهه است در حال انجام اجرای عملیات ساخت قرار دارد و طی این بازه زمانی طولانی هر سال وعدههای مسئولان برای افتتاح و بهرهبرداری از آن به ماه و سال دیگر موکول میشد، اما این بار همه مسئولان مرتبط با پروژه ملی قول دادهاند که قطعه یک آن را در دهه فجر امسال به روی مردم باز کنند که میتواند حدود 60 کیلومتر و یک ساعت و نیم از زمان سفر مردم در این مسیر را کوتاه کند.
خیراله خادمی - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل – در این باره گفت: «در آن جلسه مقرر شد که تردد آزمایشی در قطعه یک آزادراه تهران-شمال 10 روز قبل از افتتاح رسمی به مدت سه تا پنج روز انجام شود و در این باره نیز جلسه دیگری در ابتدای بهمن ماه خواهیم داشت تا بتوانیم درباره روز تردد آزمایشی، چگونگی آن و کارهای باقیمانده این پروژه به تصمیم و نتیجهگیری نهایی برسیم.»
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه نمیتوان روز دقیقی از هم اکنون برای افتتاح رسمی و تردد آزمایشی در قطعه یک آزادراه تهران-شمال مشخص کرد، اظهار کرد: «بر خلاف برخی اظهار نظرهای صورت گرفته درباره تست و تردد آزمایشی آزادراه تهران-شمال در دی ماه میتوان گفت که قطعا این کار در دی ماه انجام نخواهد شد و هر اتفاقی در این زمینه در بهمن ماه رخ خواهد داد.»
منطقه یک آزادراه تهران - شمال دهه فجر افتتاح می شود [به روز رسانی] - آبان ماه 98
آزادراه تهران شمال متشکل از چهار منطقه از دره کن در تهران شروع شده و تا دو راهی چالوس- نوشهر در استان مازندران ادامه دارد. منطقه یک این آزادراه از دره کن تا روستای شهرستانک باعث کوتاهی مسیر نسبت به جاده موجود میشود که عملیات احداث آن از دولت یازدهم آغاز شد.
وزیر سابق راه و شهرسازی، عباس آخوندی بارها وعده داده بود که منطقه یک را تا پایان عمر کاری خود در وزارت راه به پایان میرساند، اما نتوانست این وعده را محقق کند.
آزادراه تهران شمال با مشارکت 50-50 وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان ساخته میشود و بنیاد در این پروژه شریک دولت است. منطقه 4 این آزادراه در دولت دهم به بهرهبرداری رسید.
در منطقه یک این آزادراه نیز عملیات عمرانی چندین ماه بود که تقریبا به پایان رسیده بود، اما موضوع نصب تجهیزات ایمنی و روشنایی خصوصا در تونلها موجب به طول انجامیدن عملیات تکمیل منطقه یک این آزادراه شد، اما امروز رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرد که منطقه یک آزادراه در دهه فجر امسال به بهرهبرداری میرسد.
سید پرویز فتاح در صفحه شخصیاش نوشت: «بازدیدی از آخرین وضعیت پیشرفت آزادراه تهران شمال داشتم، قطعه اول آزادراه به عنوان مهمترین بخش این پروژه ملی در دهه فجر به بهرهبرداری میرسد.»
طبق گفته فتاح، حاصل سالها تلاش متخصصان و مهندسان داخلی افتخاری ماندگار برای ایران سرافراز و انقلاب اسلامی خواهد بود.
طبق اعلام مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور منطقه دو آزادراه تهران شمال نیز حدود سه سال پس از افتتاح منطقه یک به بهرهبرداری میرسد.
آزادراه تهران شمال دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است که در شیبهای تند این پروژه دارای سه خط نیز خواهد بود.
بزرگترین تونل کشور تونلهای تالون و البرز در مناطق یک و دو آزادراه تهران شمال از ویژگیهای خاص و منحصر به فرد این پروژه آزادراهی محسوب میشود.
آزادراه مذکور به دلیل وضعیت خاص جغرافیایی محیط و سختی کار همچنین اجرای روشهای نوین ساخت آزادراهها به عنوان دانشگاه عمرانی کشور محسوب میشود.