به یک‌سری قهرمان پوشالیِ تو خالی دل بستیم!

حمایت از روحانی و خاتمی مایه پشیمانی باران کوثری؛ به یک‌سری قهرمان پوشالیِ تو خالی دل بستیم و بازی خوردیم.

باران کوثری گفت: نسل ما یک سرخوردگی گیجی دارد، ما بارها و بارها امیدوار شدیم فقط به این دلیل که باور نکنیم خودمان قهرمان هستیم و به یکسری قهرمان پوشالیِ تو خالی دل بستیم. برای این‌که بپذیریم که راه نجات این است، همه گول خوردیم و همه برای یک چیز جنگیدیم و بعد یکهو دیدیم که همان جای اول هستیم و حتی جای عقب‌تری هستیم، به بازی گرفته شدیم.


گروه سیاست فردا: باران کوثری در برنامه در برنامه کافه آپارات که به بهانه نقد و بررسی فیلم کشتارگاه به همراه کارگردان این فیلم یعنی عباس امینی با فریدون جیرانی گفت‌وگو می‌کرد، سخنانی بر زبان آورد که شاید به نوعی اعتراف او به حمایت از اصلاح‌طلبان محسوب شود. او که یکی از مهم‌ترین هنرمندان حامی حسن روحانی به شمار می‌رفت اکنون به شدت از وضعیت کشور انتقاد می‌کند و حتی خود و همفکرانش را فریب‌خورده می‌داند. او در این گفت‌وگو گفته است: «نسل ما یک سرخوردگی گیجی دارد، ما بارها و بارها امیدوار شدیم فقط به این دلیل که باور نکنیم خودمان قهرمان هستیم و به یکسری قهرمان پوشالیِ تو خالی دل بستیم. برای این‌که بپذیریم که راه نجات این است، همه گول خوردیم و همه برای یک چیز جنگیدیم و بعد یکهو دیدیم که همان جای اول هستیم و حتی جای عقب‌تری هستیم، به بازی گرفته شدیم بله گفتمان ما خشم است، بله ما خشم داریم و نسل خشمگینی هستیم».

کوثری در سال92 به همراه جمعی از دیگر هنرمندان با تمام توان از حسن روحانی حمایت کردند و حتی بسیاری از آنها پیشتر یعنی در سال88 از میرحسین موسوی و محمد خاتمی هم حمایت می‌کردند. کوثری درباره اینکه قهرمان‌های پوشالی خود و نسلش گفت: «بعد هم ما انگار قهرمان فاعل نمی شناسیم، یعنی جامعه ما را به انفعال دعوت می کند، جامعه ای که شما را به انفعال و ابتر بودن دعوت می کند جامعه ای که اقتصادش مریض است که شما اگر تولیدکننده هستید حتماً محکوم به فنا هستید و اگر دلال باشید ممکن است که بتوانید پولی به دست بیاورید، باید دلار بخرید و بفروشید که وضع مالی تان خوب شود، یعنی همه چیز شما را به سمتی می برد که منفعل شوید مبتذل شوید و ابتر شوید، قهرمان هایمان یا دیگر نیستند یا دروغ گو هستند یا در خانه شان هستند. ما ندیدیم، نسل من لااقل من یادم نمی آید قهرمانی».

کوثری این سخنان را در شرایطی می‌زند که بسیاری از نیروهای اصلاح‌طلب هم نقدهای جدی به دولت حسن روحانی و رویکردهای سیدمحمد خاتمی دارند. در واقع انشقاق گسترده در میان اصلاح‌طلبان تنهاد محدود به فعالان و شخصیت‌های این جبهه سیاسی بلکه همان‌طور که بسیاری از تحلیلگران سیاسی باور دارند، سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان در تمام ابعاد فروریخته است که هنرمندان تنها بخشی از این سرمایه از دست رفته‌اند.

طبقه متوسط که همواره حامی اصلی اصلاح‌طلبان بوده است، اکنون این جناح را نماینده خود نمی‌داند و حتی علیه آنها موضع‌گیری‌های سختی می‌کند. اصلاح‌طلبان در شرایطی که عرصه سیاسی را به کلی از دست داده‌اند حامیان خود را هم از دست‌رفته می‌بینند و به قول صادق زیباکلام یکی دیگر از حامیان پیشین اصلاحات؛ «عمر سیاسی اصلاح‌طلبان و رهبران آنها به سر رسیده است».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان