فورد یکی از خودروسازان سنتی است که با جدیت تمام بهرهگیری از فناوری خودران و پیشرانههای الکتریکی را دنبال میکند. این شرکت آمریکایی با رونمایی از کراساوور برقی Mach-E در پاییز گذشته رسما به بازار خودروهای برقی ورود پیدا کرده و حالا با تجهیز این مدل به سیستم دستیار فعال رانندگی (Active Drive Assist) میخواهد توانمندیهای خود در زمینه فناوری خودران را به رخ رقبا بکشد.
سیستم دستیار فعال رانندگی در واقع نسخه تکاملیافته از سیستم کروز کنترل هوشمند فعال با قابلیت حفظ خودرو در بین خطوط محسوب میشود. تکمیلکننده عملکرد این سیستم دوربین پیشرفته نصب شده در مقابل راننده است که حتی در صورت استفاده از عینک آفتابی، توانایی ردیابی چشمان او را دارد.
قابلیت ردیابی چشم به خاطر تجهیز ماستنگ Mach-E به حالت رانندگی بدون دخالت دست (هندزفری/handsfree) توسعه یافته است. همانطور که از نام این حالت مشخص است با انتخاب آن رانندگان میتوانند در اتوبانهای دو طرفه و مناطقی که از قبل نقشهبرداری شدهاند، دستان خود را از روی فرمان بردارند.
به گفته فورد سیستم دستیار فعال رانندگی در بیش از 100 هزار مایل از اتوبانهای دو طرفه 50 ایالت آمریکا و کانادا قابل استفاده است. هنگام فعال بودن این سیستم، راننده باید به طور مداوم مسیر پیش رو را تحت نظر داشته باشد. چنانچه به هر دلیلی وی تمرکز یا هوشیاری خود را از دست دهد، سیستم مذکور شروع به اخطار دادن نموده و از سرعت خودرو میکاهد.
مقایسه قابلیتهای فورد ماستنگ Mach-E و تسلا مدل Y
سیستم دستیار فعال رانندگی فورد به عنوان یک آپشن از پکیج Co-Pilot360 Active 2.0 Prep برای کراساوور الکتریکی ماستنگ Mach-E قابل انتخاب خواهد بود. در حالت استاندارد این خودرو دوربینها و رادارهای لازم را در خود دارد و مشتریان قادر خواهند بود سیستم رانندگی نیمه خودکار و هندزفری را از طریق نمایندگیها سفارش داده و یا از طریق آپدیتهای از راه دور دریافت کنند.
فورد ادعا میکند سیستم دستیار فعال رانندگی در شرایط مختلف تست شده و برخلاف سایر سیستمهای مشابه، رانندگان را از حفظ اجباری دستان بر روی فرمان بینیاز خواهد کرد. قابل توجه آقای تسلا!