انویدیا و مرسدس بنز از همکاری مشترک جهت ساخت «سیستم محاسباتی انقلابی درون خودرو» برای نسل بعد اتومبیلهای لوکس سال 2024 خبر دادند.
انویدیا این سیستم نرم افزاری را «پیچیده ترین و پیشرفته ترین معماری محاسباتی بکار گرفته شده در اتومبیل» توصیف کرده که رانندگی خودران سطح 2 و 3 و همچنین پارک خودران سطح 4 را امکان پذیر میکند؛ یعنی خودرو بدون هیچ گونه کمکی از سوی راننده قادر به پارک شدن خواهد بود. البته راننده همچنان باید هوشیار باشد تا اگر اتفاقی افتاد کنترل ماشین را در دست گیرد، اما در شرایط عادی احتیاجی به دخالت او نیست.
رانندگی خودران سطح 2 به وجود سیستمهای کروز کنترل تطبیقی و تغییر خطوط و برخی دیگر از عملکردها به شکل خودکار اشاره میکند. در رانندگی خودران سطح 3 نیز همانند آنچه در خودروهای تسلا دیده میشود، اتومبیل با نظارت و هوشیاری راننده به شکل خودکار هدایت میشود.
سیستم مورد بحث بر مبنای پلتفرم خودران «انویدیا درایو» (NVIDIA DRIVE) توسعه داده شده و به گفته انویدیا توانایی «رانندگی خودران در مسیرهای معمولی از یک آدرس به آدرس دیگر» را دارد. یکی از جالب ترین ویژگیهای این سیستم، توانایی دریافت به روزرسانیهای نرم افزاری است.
کاربران میتوانند قابلیتهای جدید ایمنی و رفاهی، اپلیکیشنها و سرویسهای اشتراکی را خریداری و نصب کنند. این ویژگی تا حدودی مشابه بروزرسانیهایی است که تسلا برای سیستم Enhanced Autopilot به مالکان خودرو فروشد.
«جن-سون هوانگ» (Jensen Huang)، موسس و مدیرعامل انویدیا با اشاره به اینکه این شرکت از همکاری با مرسدس بنز هیجان زده است، گفت: «ما با همکاری با یکدیگر تجربه مالکیت خودرو را به طور اساسی تغییر خواهیم کرد. ما سیستم نرم افزاری خودرو را قابل برنامه ریزی و با قابلیت دریافت به روزرسانی بیسیم توسعه خواهیم داد.»
«هوانگ» افزود خودروهای آینده مرسدس بنز که به سیستم انویدیا درایو مجهز میشوند، توسط تیمی از مهندسان نرم افزاری و متخصصان هوش مصنوعی پشتیبانی خواهند شد و آنها به طور پیوسته با توسعه به روزرسانیها و اصلاحات نرم افزاری خودرو را بهبود خواهند داد.