رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

درباره پرونده طبری گزارش‌هایی را فرستادیم/ ویلای دختر وزیر در لواسان تخریب شد؛ مشابه آن را از بین می‌بریم

درویشیان گفت: راجع به بعضی موضوعات مرتبط با طبری گزارشاتی دادیم، اما دستگاه‌های نظارتی دیگر ورود کردند.

درباره پرونده طبری گزارش‌هایی را فرستادیم/ ویلای دختر وزیر در لواسان تخریب شد؛ مشابه آن را از بین می‌بریم

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، ضمن تبریک هفته قوه قضاییه و دهه کرامت اظهار کرد: در دوره تحول قوه قضاییه بعد از تصدی ریاست قوه قضاییه در دوره جدید با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حکم حجت الاسلام و المسلمین رئیسی اشاره شد که این دوره تحول در بستر گام دوم انقلاب اسلامی باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: بر همین اساس محور متناسب با رویکرد‌های تحولی در سازمان بازرسی بر اساس سند تحول تدوین شده در سازمان بازرسی است و هم اکنون در دوره تحول سازمان بازرسی کل کشور هستیم.

وی با اشاره به رویکرد‌های دوره جدید در سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: توجه به تمام ظرفیت‌های قانونی موجود برای اعمال نظارت در قانون اساسی مأموریت ما است.

خبرنگاران می‌توانند بازرس افتخاری سازمان بازرسی کل کشور باشند

درویشیان افزود: نظارت بر دستگاه‌های اجرایی وظیفه سازمان بازرسی کل کشور است، اما باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد و مبارزه با فساد اولویت قوه قضاییه است و حتما باید از ظرفیت نهاد‌های عمومی، اصحاب رسانه استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: خبرنگاران هر کدام می‌توانند بازرس افتخاری سازمان بازرسی باشند و باید از این ظرفیت نظارت همگانی استفاده کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به سامانه رسیدگی به شکایات گفت: بیش‌ از 80 درصد شکایت‌ها از این طریق به سازمان می‌رسد و تصمیم داریم سامانه‌ای با عنوان گزارشگران فساد را راه اندازی کنیم.

اقتصاد و معیشت در اولویت برنامه‌های سازمان بازرسی کل کشور

وی درباره مشکلات کشور گفت: حوزه اقتصاد و معیشت به عنوان یکی از اولویت‌های ما هستند.


بیشتر بخوانید


حجت الاسلام و المسلمین درویشیان بیان کرد: تمام نهاد‌های بازرسی اگر به موضوع پیشگیری و اقدامات پیشگیرانه توجه بیشتری می‌کردند، بسیاری از انحراف‌ها به وجود نمی‌آمد.

وی ادامه داد: اگر در سیل اخیر کشور اقدامات پیشگیرانه به درستی انجام می‌شد، شاهد این حجم خسارت نبودیم، بر همین اساس پیگیری ترک فعل‌ها یکی از اهداف و برنامه‌های ما است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره تحریم‌های کشور گفت: با وجود آن که کشور در تحریم بود، اما ما خود اقدامات بسیاری انجام دادیم و شرکت‌های دانش بنیان کار‌های بزرگی کردند، در روز‌های ابتدایی کرونا ما ماسک و گان نداشتیم، اما امروز بخشی از این تولیدات حتی صادر می‌شوند.

مطالبه گری از دستگاه‌ها و نظارت بر آن‌ها وظیفه سازمان بازرسی کل کشور

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان گفت: مطالبه گری از دستگاه‌ها و نظارت بر آن‌ها وظیفه ما است و یکی از اولویت‌های کاری ما پیگیری تحقق شعار سال است، زیرا موضوع معیشت و اقتصاد یکی از اولویت‌های کشور است و امسال هم بخش قابل توجهی از بازرسی‌ها در راستای جهش تولید و رفع موانع تولید است.

وی درباره برنامه‌های تولیدی سازمان بازرسی گفت: مجموع برنامه‌های ما در حوزه تولید و سرمایه گذاری و مجوز واحد‌های تولیدی است و بیش از 250 برنامه بازرسی پیش بینی شده است و جز آن برخی از موضوعات فوریت دارد و این برنامه‌ها تحت عنوان فوریت‌های بازرسی پیگیری می‌شوند، برای مثال آب شرب غیزانیه، تخریب خانه یک پیرزن در کرمانشاه و امثال این‌ها با فوریت دنبال می‌شوند و نتیجه آن‌ها به مردم گزارش داده می‌شود.

عزم جدی سازمان بازرسی کل کشور برای مقابله با فساد اداری

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: در این بیانیه مقام معظم رهبری به علم و پژوهش، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، عزت ملی و سبک زندگی توصیه کرده‌اند و ترتیب این توصیه‌ها خود نکته دارد و یکی از موضوعات جدی ما هم پیگیری بحث عدالت اداری و برخود با فساد اداری است.

وی درباره مبارزه اثر بخش با فساد گفت: قاطعیت و حساسیت در برابر فساد موضوع قابل توجهی است.


بیشتر بخوانید


ساختار‌های فساد زا و افراد فاسد باید برچیده شوند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری با دستمال آلوده نمی‌توان شیشه را پاک کرد، برای تهیه امکانات و مجوز‌ها نباید تبعیضی قائل شد، شناسایی گلوگاه‌های فساد و بر چیدن آن‌ها هم موضوع مهمی است و هم ساختار‌های فساد زا هم افراد فاسد باید برچیده شوند.

درویشیان با بیان اینکه سال گذشته 100 هزار و 20 شکایت اعلامی از سوی مردم داشتیم، گفت: 82 درصد آن‌ها از سوی سامانه مورد رسیدگی قرار گرفت و این شکایت به 10 هزار کاربر ارسال شد و نسبت به سال 97، شکایات 51 درصد رشد داشتند و این نشانگر امید مردم به قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور است.

وی ادامه داد: یکی از رویکرد‌های ما توجه به نتیجه و اثربخشی آن شکایت است و تلاش همکاران ما این است که مشکل برطرف شود و اگر وجوهی به خلاف دریافت شده مسترد شوند.

2 هزار و 600 میلیارد تومان از وجوه دولت مسترد شد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ارزش مطالباتی که با پیگیری سازمان بازرسی به دولت مسترد شد، گفت: مبلغ 2 هزار و 600 میلیارد تومان بوده است و همچنین بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان سایر وجوهی بودند که توسط دستگاه‌های اجرایی پرداخت نشده بودند و در حوزه ارزی هم بالغ بر 400 میلیون دلار و یورو جلوگیری پرداخت داشتیم و تعهدات ارزی در حال پیگیری هستند.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان افزود: در حوزه اراضی 51 میلیون متر مربع اراضی به دولت بازگشته است و نظارت بر دستگاه‌هایی که متولی زمین هستند اولیت ما است و یکی از اقدامات خوبی که مجلس برای آن بودجه تصویب کرد، موضوع کاداستر است.

وی بیان کرد: در حوزه تصرف در وجوه یا تضییع وجوه دولتی، ارتشا، اختلاس و سایر عناوین متهمان بالغ بر 5 هزار بازرسی داشتیم و آن‌ها بیش از 8 هزار گزارش داشتند، هر فردی که مرتکب جرم شود علیه او گزارش می‌شود، اما هر تخلفی جرم نیست و 3 هزار و 854 گزارش اصلی داشتیم و بیش از 10 هزار پیشنهاد ارائه شد و یک هزار و 242 گزارش به مراجع قضایی با بیش از 4 هزار نفر داشتیم و 3 هزار و 383 گزارش تخلف اداری داشتیم و 403 گزارش برای هیئت رسیدگی نهاد رئیس جمهوری ارسال شد و به طور کلی طی سه ماه اخیر 2 هزار گزارش داشتیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: فساد موضوعی است که همواره مطرح بوده و در سیاست کلی بند ششم توسعه مقام معظم رهبری ابلاغ کردند که برای مبارزه با فساد باید راهبرد ملی مبارزه با فساد تدوین و تصویب شود که به این موضوع در قانون ششم توسعه توجه نشد و در آستانه تدوین برنامه هفتم هستیم و با جدیت به دنبال تدوین راهبرد مبارزه با فساد در برنامه جدید هستیم تا یک هم افزایی و همکاری وجود داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان گفت: مبارزه با فساد بدون هم افزایی و همکاری تمام دستگاه‌ها ممکن نخواهد بود.

بافت‌های فرسوده شهر‌ها ظرفیتی برای تولید مسکن و رفع نیاز مردم

وی با اشاره به افزایش بی رویه قیمت مسکن و اجاره بها افزود: در حوزه مسکن گزارش‌های متعددی داشتیم و یکسری از تکالیف برعهده دولت بوده که آن‌ها انجام نشده‌اند و از علل نابه سامانی مسکن هستند، برای مثال سامانه ملی مسکن باید ظرف مدت 6 ماه راه اندازی می‌شد، اما به تازگی دولت در حال پیگیری آن است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که امروز توسط دولت و مجلس پیگیری می‌شود بحث خانه‌های خالی است و بر اساس اعلام دولت 2 و نیم میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد، اما اگر سامانه‌های لازم ایجاد شود در بحث کنترل بازار می‌توان موفق بود.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان با اشاره به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن بیان کرد: بسیاری از مواد این قانون مورد توجه قرار نگرفتند و اخیرا بانک اطلاعات املاک در حال ایجاد است، همچنین بافت‌های فرسوده شهر‌ها ظرفیتی برای تولید مسکن و رفع نیاز مردم هستند، اما افزایش قیمت مسکن و اجاره علل دیگری هم دارد.

دلالی و بورس بازی و قیمت بالای مصالح علت اصلی گرانی مسکن

وی افزود: مسکن مانند ارز، خودرو و سکه به عنوان یکی از کالا‌های سرمایه‌ای مورد توجه قرار گرفته است، دلالی و بورس بازی در حوزه مسکن و افزایش قیمت مصالح از جمله عوامل دیگر افزایش قیمت مسکن است.

رئیس سازمان بازرسی کشور با اشاره به سامانه تجارت گفت: برای این کار 7 مرحله پیش بینی شده است و وزارت جهاد کشاورزی، گمرگ، وزارت صمت و بسیاری دیگر از دستگاه‌ها تکلیف داشتند و تعدادی از دستگاه‌ها مثل بانک مرکزی این سامانه‌ها را فعال کردند، اما بخشی دیگر مانند وزارت بهداشت و گمرگ هنوز سامانه را تکمیل نکردند، اما این سامانه اولویت ما است.

کارت‌های بازرگانی باید جمع شوند

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان درباره کارت‌های بازرگانی گفت: این کار‌ها قصه پرغصه‌ای است، چراکه در حوزه کارت بازرگانی، مسکن و خودرو و سایر حوزه‌ها باید بستری فراهم باشد که امکان فساد نداشته باشد. اعداد فساد کارت‌های صوری و اجاره‌ای بالا است و سال گذشته قوه قضاییه بخشنامه عدم پذیرش وکالت در کارت بازرگانی را ابلاغ کرد، اما حرف ما این است که کارت‌ بازرگانی باید جمع شود و هر شخصی بسته به اعتباری که دارد باید تجارت را انجام دهد.

وی افزود: ما در این حوزه وارد شدیم و در سال 97 به سازمان امور مالیاتی و به وزیر اقتصاد گزارش‌های خود را ارائه کردیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به قیمت گذاری خودرو گفت: قیمت حاشیه بازار زمانی است که ایراد جدی در ساختار اقتصاد وجود نداشته باشد، اما در شرایط فعلی اقتصادی کشور این اتفاق درست نیست و منجر به افزایش دلالان و سودجویان می‌شود.

برگزاری دادگاه حادثه هواپیمای تهران_یاسوج در شهریور ماه

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان با اشاره به پرونده حادثه هواپیمای تهران-یاسوج تصریح کرد: بر اساس اعلام همکاران ما دادگاه برگزار شده است و جلسه بعدی آن شهریور ماه برگزار خواهد شد و رأی هم آن زمان صادر می‌شود.

وی بیان کرد: راجع به خرید هواپیما هم پرونده‌ای در دادسرای کارکنان دولت مطرح است و اگر به گزارش سازمان بازرسی کل کشور نیاز باشد در این رابطه گزارش می‌دهیم.

بحث کیفری پرونده آسیه پناهی در حال بررسی است

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان درباره پرونده آسیه پناهی بیان کرد: بحث کیفری این موصوع در دادگستری کرمانشاه در حال بررسی است و آن 2 نفری که نقش داشته اند برکنار شدند و گزارش تخلف اداری آن‌ها برای آن که بدون مجوز ملک آسیه پناهی را تخریب کرده‌اند، صادر شده است.

رئیس سازمان بازرسی کشور درباره رسیدگی به تخلفات اداری قوه قضاییه گفت: بر اساس قانون ما می‌توانیم بازرسی خود را انجام دهیم و بازرسی از دستگاه‌های قوه قضاییه از جمله برنامه‌های ما است و تخلفاتی هم دیده شده‌اند، اما نسبت به تصمیمات قضایی سازمان بازرسی صلاحیت ندارد، اگر کسی از نحوه صلاحیت و رسیدگی قاضی شکایت داشته باشد به دادگاه ویژه می‌رود، زیرا ما صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های قضایی را نداریم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به بیمه‌ها گفت: شرایط کرونا منجر به افزایش شدید بیمه بیکاری شد و تا پایان اردیبهشت 683 هزار نفر مشمول طرح بیمه بیکاری شدند و سازمان تأمین اجتماعی تا پایان فروردین 741 میلیارد تومان به حساب 510 هزار نفر واریز کرده است.

وی افزود: کسری بودجه تأمین اجتماعی مشکل بزرگی برای این سازمان است، زیرا این سازمان چندین هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان با اشاره به رقم قراردادهای فوتبال در کشور گفت: ما اداره کلی داریم که به قرارداد‌های فوتبالی رسیدگی می‌کند و مستنداتی را خواسته‌ایم که بر چه اساس این وجوه پرداخت شده است.

دستگیری اعضای سازمان بازرسی کل کشور صحت ندارد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به خبر دستگیری اعضای سازمان بازرسی بیان کرد: این خبر را تکذیب می‌کنیم، زیرا کسی هنور بازداشت نشده است و می‌گویم سازمان بازرسی پاکدست است و خیلی کمتر از آنچه اعلام می‌شود مشکل دارد، هنوز رسیدگی محکمه هم برای یکی از افراد سازمان بازرسی اعلام نشده است.

وی تصریح کرد: در حوزه فساد با هیچ کس تعارف نداریم و با کوچکترین بحثی که شائبه فساد داشته باشد برخورد می‌کنیم.

حجت الاسلام درویشیان: درباره پرونده طبری گزارش هایی را فرستادیم

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان با اشاره به پرونده طبری گفت: راجع به بعضی موضوعات مرتبط با طبری گزارشاتی دادیم، اما به این شکل که مطرح است دستگاه‌های نظارتی دیگر ورود کردند.

وی با اشاره به بازار سکه گفت: داستان سکه و ارز به عوامل مختلفی همچون صادرات و واردات باز می‌گردد. در حوزه ارزی تعهدات متعددی داریم، زیرا عده‌ای ارز دولتی گرفته‌اند و کالایی وارد نکرده‌اند و پرونده‌ها به مرجع قضایی ارجاع شده‌اند و یک نمونه آن در استان تهران پرونده‌ای است که تعدادی تعهدات ارزی داشته و به مرجع قضایی ارسال شده است، همچنین گزارشی درباره خرید تعداد زیادی سکه در یکی از بانک‌ها نداریم.

ویلای دختر وزیر در لواسان تخریب شد

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان در ارتباط با تخریب‌های اخیر لواسانات گفت: ما مخصوصا نسبت به کسانی که ارتباطاتی دارند و لابی‌هایی می‌کنند حتما با حساسیت دنبال می‌کنیم، تصرفات لواسانات را حتما پیگیری می‌کنیم و آرای کمیسیون 100 را که قطعی شده‌اند و دیوان عدالت آن‌ها را تأیید کرده باید حتما اجرا شوند و حتی دستور موقتی که از یکی از شعب دیوان گرفتند باید لغو شود، در روز‌های اخیر بنای شبنم نعمت‌زاده تخریب شد و مشابه آن هر چیزی که باشد را پیگیری می‌کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان