حرف‌های عجیب سردار علایی: گاهی مذاکره برای گرفتن بهانه از دشمن است/ مذاکره زیرکانه هیچ موقع ضرری ندارد

به گزارش سایت فردا: در حالی آمریکا بارها بدعهدی خود را ثابت کرده و با خروج از برجام در دوره ترامپ امکان به ثمر رسیدن مذاکرات صورت گرفته را از بین برده، حسین علایی یکی از فرماندهان ارشد سپاه در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح طلب «اعتماد» از مذاکره می‌گوید! نکته اینجا است که موضع رسمی ایران در خصوص مذاکره روشن است و مسئولان امر نیز بارها بر آن تاکید کرده‌اند.

علایی در این مصاحبه گفت: در حال حاضر با کارهایی که دولت ترامپ انجام داده است، ایران دیگر با مذاکره موافق نیست. اما دیدگاه شخصی من این است که تعریف مذاکره الزاما برای رسیدن به هدف مدنظر یکی از طرف‌های مذاکره نیست. ساده‌تر بگویم الزاما مذاکره برای رسیدن به توافق نیست. گاهی مذاکره برای گرفتن بهانه از دشمن و به هم زدن برنامه‌ها و توطئه‌های اوست.

وی افزود: دیدگاه شخصی من این است که به محض آنکه دونالد ترامپ حرف زدن درباره خروج از برجام را شروع کرد و درخواست مذاکره کرد، ایران می‌توانست دستور کاری برای مذاکرات با امریکا تعیین کند تا این حربه را از دست او بگیرد. برای مثال موضوع اول این دستور کار می‌توانست این باشد که دولت ترامپ چه ضمانتی برای دوام توافق جدید در دولت‌های بعد از خود می‌دهد؟ سوالی که طرف ایرانی باید روی میز مذاکره می‌گذاشت این بود که اگر با شما به توافق رسیدیم چه ضمانتی وجود دارد که رییس‌جمهور بعدی امریکا رفتار شما را با توافقنامه‌ای که با شما امضا می‌کنیم تکرار نکند و از آن خارج نشود؟

وی ادامه داد: ایران باید ابتکار درخواست مذاکره را از دست دونالد ترامپ می‌گرفت و اجازه نمی‌داد که او پرچم مذاکره را در دست بگیرد و همزمان فشارهای تحریم‌های شدید را بر ایران شروع کند. همان طور که صدام حسین در زمان جنگ تحمیلی با ایران می‌جنگید و او بود که به کشور ما تجاوز کرده بود اما پرچم صلح و درخواست برای مذاکره را هم او در دست گرفته بود. ما مظلومانه دفاع می‌کردیم اما شعار ما «جنگ، جنگ تا پیروزی بود»، البته که آن، شعار درستی بود اما در فضای بین‌المللی و افکار عمومی جهانی، کسی که در حال دفاع از کشور خود است باید پرچم صلح را هم در دست بگیرد تا مظلوم واقع نشود.

علایی در این گفت‌وگو تاکید کرد: تجربه نشان داده است که در بدترین شرایط هم، گفت‌وگوی هوشمندانه و مذاکره زیرکانه هیچ ‌موقع ضرری به کشور نمی‌رساند. گر چه الان چنین فضایی وجود ندارد و امریکا همه پل‌ها را به ویژه با افزایش تحریم‌ها و ترور سردار سلیمانی تخریب کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فکر می‌کنم به دلیل اینکه ایران در صحنه‌های بین‌المللی به اندازه نیاز حضور فعال ندارد مهارت مذاکره و گفت‌وگو را نیز به حد کافی در خود پرورش نداده‌ است. به هر حال ایران برای حل مسائل خود با امریکا باید بدون توجه به آنکه مذاکره می‌کند یا نه طرح‌های مختلفی را آماده داشته ‌باشد. فرض کنیم فردا کشور به این نتیجه رسید که وقت مذاکره است، آن زمان برای آماده شدن دیر است، بلکه از هم‌اکنون باید با درنظر گرفتن طرح‌های مختلف در سایه سناریوهای متفاوت، دست‌های خود را پر کنیم. اگر برجام توافقی 140 صفحه‌ای است، امروز که تجربه آن را داریم باید متن توافقی 500 صفحه‌ای را آماده کنیم تا در وقت مدنظر به جای آنکه امریکایی‌ها متن خود را رو کنند ایران متن پیشنهادی خود را روی میز بگذارد و براساس آن مذاکره کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر