ماهان شبکه ایرانیان

دلیل گرانی دلار، عدم برگشت ارز صادراتی نیست/ تورم بالا بازار را ملتهب کرد

اقتصاد آنلاینفاطمه اکبرخانی؛ سیدرضی حاجی‌آقامیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به صحبت‌های اخیر رییس بانک مرکزی مبنی بر متهم کردن صادرکنندگان در افزایش قیمت دلار اظهار کرد: با بررسی میزان صادرات غیرنفتی که طی چند ماه گذشته انجام شده و ارز‌های ناشی از آن متوجه خواهیم شد که حجم آن در حدی نبوده که بتواند بر قیمت ارز آن هم در این مدت کوتاه اثرگذار باشد.

این فعال بخش خصوصی افزایش نرخ ارز را ناشی از پارامترهای دیگری غیر از عدم بازگشت ارز صادراتی دانست و گفت: در حال حاضر افزایش نرخ ارز بیش از آن که ناشی از ارزهای صادراتی باشد متاثر از تورم بالای موجود است که شاهد تاثیر آن بر قیمت دلار و سایر کالا‌ها هستیم.

حاجی‌آقامیری تخصیص ارز 4200تومانی را یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد شرایط فعلی برای بازار ارز عنوان کرد و افزود: آن زمان که دولت ارز ارزان به برخی کالاها اختصاص داد اما کالایی وارد نشد انتظار می‌رفت که شاهد چنین روزهایی برای بازار ارز باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت بازگشت ارز صادراتی تصریح کرد: در این که ارزهای حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردد شکی نیست اما به اینکه همتی صادرکنندگان را متهم به افزایش قیمت دلار کرده انتقاد دارم زیرا اگرچه بخشی از ارز صادراتی به دلیل محدودیت‌های موجود به کشور بازنگشته اما این موضوع ارتباطی به صادرکنندگان ندارد و همچنین به میزانی نیست که بتواند بازار ارز را به این میزان هیجانی کند.

حاجی‌آقامیری گفت: در این راستا درخواست ما از بانک مرکزی این است که اسامی صادرکنندگانی که ارزشان را به کشور بازنگردانده‌اند منتشر کند تا هم متخلفین و هم صادرکنندگان معتبر مشخص و از هم تفکیک شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان