رازِ نیمه تاریک ماه

تنها یک درصد از سطح ضلع تاریک توسط دریا‌های مشروط پوشانده شده است، در حالی که در سمت نورانی ماه این اجسام تا ۳۱ درصد از منطقه سطح کره ماه را اشغال می‌کنند.

رازِ نیمه تاریک ماه
 
قسمتی از ماه که تاریک است و ما نمی‌بینیم با آنچه می‌توان از زمین مشاهده کرد متفاوت است. مطالعه یک گروه بین المللی دانشمندان حاکی از ان است که راز‌هایی درباره قسمت تاریک ماه وجود دارد که ما تا کنون به ان پی نبرده بودیم.
 
پیش از این اعتقاد بر این بود که قسمت تاریک ماه تفاوت چندانی با قسمت نورانی آن ندارد، اما داده‌های جدید نشان می‌دهد که اینگونه نیست. به گفته کارشناسان، رمز و راز ماهواره طبیعی زمین توزیع نابرابر مواد KREEP بر روی سطح ماه را نشان می‌دهد.
 
دانشمندان نام اختصاری KREEP را به سنگ‌های غنی شده با پتاسیم و عناصر گروه ری (سریم، اربیوم، یوروپیوم و غیره) و فسفر نام می‌برند.

گرما بر مواد رادیواکتیو بر روی عناصر KREEP باعث می‌شود سنگ‌های جامد روی ماه ذوب شوند و همین امر باعث شده تا دهانه‌های عمیق روی سطح ماهواره ظاهر شود. این عناصر به طور یکنواخت توزیع شده اند، به همین دلیل دهانه‌ها در سمت نور ماه بیشتر هستند، در حالی که در سمت تاریک بسیار کوچکتر هستند.

به گفته کارشناسان، در قسمت تاریک ماه تقریباً هیچ بخش "دریایی" وجود ندارد، که با خصوصیات شکل گیری سطح روی ماه همراه است. تنها یک درصد از سطح ضلع تاریک توسط دریا‌های مشروط پوشانده شده است، در حالی که در سمت نورانی ماه این اجسام تا 31 درصد از منطقه سطح کره ماه را اشغال می‌کنند.

به عقیده کارشناسان در طرف روشن ماه عناصر رادیواکتیو مانند اورانیوم و توریم بیشتر وجود دارند.  این مطالعه خاطرنشان می‌سازد: "دانستن منشأ اشیاء در ماه به توضیح جزئیات شرایط زندگی در کره ماه در طی این فرآیند کمک می‌کند. "
 
منبع: اسپوتنیک
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان