ماهان شبکه ایرانیان

نماد مطلق قانون شکنی؛ معرفی فراری بدون حد و مرز P۸۰/C

قانون و بند و تبصره سرتاسر دنیای خودرو از خودروهای شهری تا خودروهای مسابقه‌ای را فراگرفته است. حتی بخش پروژه‌های اختصاصی شرکت فراری که به مشتریان ثروتمند و خاص این شرکت اختصاص دارد نیز شامل قوانین و مقررات دنیای خودرو می شود

نماد مطلق قانون شکنی؛ معرفی فراری بدون حد و مرز P80/C

قانون و بند و تبصره سرتاسر دنیای خودرو از خودروهای شهری تا خودروهای مسابقه‌ای را فراگرفته است. حتی بخش پروژه‌های اختصاصی شرکت فراری که به مشتریان ثروتمند و خاص این شرکت اختصاص دارد نیز شامل قوانین و مقررات دنیای خودرو می شود. این بخش کمک می‌کند تا مشتریان مذکور محصول تک و مخصوص به خود را در اختیار داشته باشند و محصولات تولیدی آن حاصل همکاری بخش های مهندسی، طراحی و مارکتینگ شرکت فراری است. محصولات اختصاصی این بخش برای تولید به زمانی بیش از 4 سال نیاز دارند.

فراری

شاخص ترین محصول بدون نمونه مشابه ساخته شده توسط این دپارتمان شرکت فراری در سالیان گذشته را باید فراری  P80/C دانست. مالک هنگ کنگی این خودرو در کنار مهندسین و طراحان فراری خودرویی را تولید کرده که نه اجازه حضور در خیابان را به عنوان یک خودروی شهری دارد و نه مجوز شرکت در مسابقات اتومبیل رانی به آن اختصاص می یابد. در واقع ما با خودرویی طرف هستیم که از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند و اگر قرار باشد فراری یک وسیله نقلیه بدون تبعیت از قانون بسازد P80/C همان وسیله خواهد بود.

P80/C مدل تغییر یافته فراری 488  GT3 به حساب می‌آید که در مسابقات لمانز و بسیاری از مسابقات دیگر شرکت می‌کند. وزن خشک آن تنها برابر با 1260 کیلوگرم است. این محصول نیروی خود را از موتور 3.9 لیتری دو توربو V-8 دریافت می‌کند. قدرت دقیق آن به طور رسمی منتشر نشده است اما به احتمال زیاد با همان موتور فراری 488 Pista طرف هستیم که توانایی تولید 710 اسب بخار قدرت را دارد. رانندگی با P80/C می‌تواند تجربه‌ای تهدید آمیز به حساب بیاید.

نه به خاطر این که با یک خودروی چندین میلیون دلاری طرف هستیم که تنها یک عدد از آن ساخته شده است. بلکه اگر اتفاق ناگواری در حین رانندگی با آن پیش بیاید درب آن به قدری کوچک است که شما را به یاد داستان سیندرلا می‌اندازد.

سقف این خودرو بسیار کوتاه است به طوری که حداکثر ارتفاع آن با پوشیدن یک کلاه ایمنی سایز کوچک پر می شود و شاهد برخورد کردن کلاه با سقف خواهید بود. پدال های گاز و ترمز آن بسیار نزدیک به یکدیگر بوده و موتور V-8 مجهز به میل لنگ تخت مسابقه‌ای این خودرو که به قدری لرزش ایجاد می‌کند که می‌تواند دید شما را مختل کند.

فراری در رنگ آمیزی این مدل مخصوص نیز مبتکرانه عمل کرده است به گونه‌ای که جدای از رنگ قرمز بدنه، سایر قطعات آیرودینامیکی را به رنگ سیاه درآورده است. فراری P80/C ترکیبی از خطوط و طراحی فراری‌های کلاسیک و طرح‌های تهاجمی محصولات امروزی فراری همچون 488 Pista است.

بدنه تمام فیبرکربنی آن نیز با الهام از مهم ترین خودروهای مسابقه‌ای فراری همچون P3/P4 330 و دینو 206 S طراحی شده است.

ferrari-p80-c (18)

در طراحی فراری P80/C به طور ویژه از 330 P3/P4 و Dino 206 S الگوبرداری شده است

پدال‌های کلاچ پشت فرمان این خودرو بسیار سنگین اند. با این که موتور به گونه‌ای دور می‌گیرد که گویا خبری از فلایول در آن نیست اما کلاچ به گونه ای درگیر می‌شود که خودرو به راحتی از حالت ایستاده شروع به حرکت کرده و حالت تهاجمی می‌گیرد. با افزایش ارتعاشات موتور، کل کابین در فرکانس های مختلف شروع به رزونانس و لرزش می‌کند.

اگر در این خودرو پدال کلاچ سمت راست را نگه دارید ضربات کاری جعبه دنده و دنده سگی (Dog Clutch) را در پی تعویض دنده در کسری از ثانیه حس خواهید کرد. این جعبه دنده از نوع سکوئنشال است و عملکردی را ارائه می دهد که هر جعبه دنده دو کلاچه ای در آرزوی آن است.

با فشردن پدال گاز توربوشارژرها به تدریج بوست مورد نیاز برای تولید قدرت فراهم می‌شود که این موضوع حکایت از خطی بودن تولید بوست بیشتر از هر یک از محصولات شهری فراری دارد. موتور قابل تنظیم این خودرو توسط میکلوتو مهندس چیره دست فراری توسعه یافته است. مهندسی که برای دهه‌ها در آماده سازی محصولات مسابقه‌ای فراری دست داشته و تبحر بالایی در این زمینه دارد. بنابراین P80/C به اندازه سریع‌ترین محصولات امروزی فراری همچون 488 Pista سریع است.

به طور متوسط P80/C توانایی تحمل فشار جانبی معادل 1.9 g را دارد. شاید عدد چندان بزرگی برای یک خودروی بدون مرز نباشد اما خودرو بشدت عملکرد پایداری دارد و به راحتی می توان آن را کنترل کرد. گرچه با قرار دادن این خودرو در دستان یک راننده حرفه ای به احتمال زیاد شاهد لغزش آن برای رسیدن به حداکثر توانایی‌ها آن باشید.

ferrari-p80-c (7)

به دلیل طراحی مخصوص پیست، خبری از چراغ های رایج در این خودرو نیست

فرمان این شاهکار قرمز و مشکی رنگ دقیقا همان کاری را انجام می‌دهد که چرخ های جلو در حال انجام آن است این یعنی ارتباط 100 درصدی بین فرمان و چرخ‌های جلو و به همین دلیل P80/C به اندازه یک لکسوس با لاستیک های زمستانی قابل کنترل است و این موضوع قدرت مهندسی شرکتی همچون فراری را نشان می‌دهد که با تجربه بیش از 70 ساله در ساخت خودروهای مسابقه‌ای به آن دست پیدا کرده است. چیزی که احتمالا هیچ شرکت دیگری توانایی رسیدن به آن را ندارد.

P80/C تمامی حواس شما را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. آیا این اولین قانون برای ساخت یک فراری معرکه نیست؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان