اختلاف آمریکا و اروپا بر سر تحریم ایران

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در یک مصاحبه مجازی مدعی شد که کارزار فشار حداکثری علیه ایران موفق بوده است.

پامپئو به به اختلافات ادعایی آمریکا با اروپا بر سر ایران اشاره کرد و گفت: «تردیدی وجود ندارد که کارزار فشار حداکثری علیه ایران موفقیت‌آمیز بوده است.»

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از 2 سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

مایک پامپئو در مصاحبه روز پنجشنبه ایران را به نقض تعهداتش در برجام متهم کرد. او گفت: «ایرانی‌ها انتخاب کرده‌اند که تعهداتشان در برجام را نقض کنند.»

پامپئو شب گذشته با نقل اظهاراتی از رئیس‌جمهور پیشین این کشور گفت که هیچ کشوری نمی‌تواند مانع بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شود.

پامپئو این جمله را از «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نقل کرد: «اگر در هر زمانی ایالات متحده معتقد باشد که ایران به تعهداتش پایبند نبوده است، هیچ کشور دیگری نمی‌تواند این توانایی را از ما برای بازگرداندن خودکار تحریم‌های چندجانبه [سازمان ملل علیه ایران] سلب کند.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه به تلاش کشورش در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران اشاره کرد.

او گفت: «ما به همه کشورهای عضو شورای امنیت تأکید کرده‌ایم که تحریم‌های تسلیحاتی ایران باید تمدید شوند. این مسئله فقط به امنیت آمریکا مربوط نیست، بلکه به امنیت اروپا هم مربوط می‌شود.»

منابع دیپلماتیک به مجله «فارین‌ پالیسی» گفته‌اند این قطعنامه از شانس اندکی برای تصویب در میان 15 عضو شورای امنیت برخوردار است. 

یک دیپلمات غربی به این نشریه گفت که این قطعنامه ممکن است حتی در کسب 9 رأی لازم برای وادار کردن روسیه یا چین به استفاده از حق وتو هم ناکام بماند. 

قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار منع فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط از سوی ایران است. این قطعنامه همچنین کشورها را از فروش، عرضه، یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران، مگر در صورت موافقت کمیته‌ای در شورای امنیت منع می‌کند. 

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیازمند موافقت دست‌کم 9 عضو، بدون وتو از سوی هر یک از 5 عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان