گزارش مشرق/

عقب‌ماندگی درآمد خانوارها از تورم در سال ۹۸ رکورد زد +نمودار

فقط در دو سال گذشته درآمد خانوارهای شهری بیش از ۲۹درصد از رقم تورم عقب‌مانده است.

سرویس اقتصادی مشرق- بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار، سال 1398 بدترین سال برای خانوارهای کشور از لحاظ فاصله درآمدی با نرخ تورم بود.

در سال 1398 نرخ تورم سالانه کشور  به 41٫2درصد رسید در حالی که متوسط درآمد خانوارهای کشور در این سال فقط 24٫4درصد افزایش پیدا کرد. بدین ترتیب فاصله رشد درآمد خانوارهای شهری با نرخ تورم به رکورد منفی 16/8 درصد رسید که بالاترین فاصله در دهه اخیر محسوب می‌شود.

پیش از این سال 1397 بدترین سال از لحاظ کاهش ارزش واقعی درآمد خانوارها بود. در سال 1397 نرخ تورم کشور 31٫2 درصد و رشد متوسط درآمد خانوارهای شهری 18٫6 درصد بود که بیانگر عقب‌ماندگی 12٫6درصدی درآمدها از تورم بود.

بر این اساس، فقط در دو سال گذشته درآمد خانوارها بیش از 29درصد از رقم تورم عقب‌مانده است.

این در حالی است که در سال 1390 که موج اول تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان اعمال شد، با اجرای سیاست‌های حمایتی دولت، میزان رشد درآمد خانوارها بیشتر از رقم تورم بود. در سال 1391 هم که اوج تحریم‌ها بود درآمد خانوارها فقط 2٫2 درصد کمتر از تورم بود.

در سال 1392 که با تغییر دولت همراه بود، به ناگاه با عقب‌ماندگی شدید درآمد خانوارها از تورم بودیم به طوری که این فاصله به12٫4 درصد افزایش یافت.

از سال 1388 تا سال 1398، مجموعاً تورم در کشور 228٫4 درصد بیشتر شده در حالی که درآمد خانوارها در این مدت 198٫7درصد بالا رفته است. به عبارتی درآمد خانوارها در یک دهه اخیر حدود 30 درصد یا یک‌سوم کاهش یافته است.

لازم به یادآوری است که ارقام مربوط به درامد خانوارها بر مبنای متوسط درآمد جامعه است و قطعا میزان افزایش درآمد دهک‌های متوسط و کم‌درآمد از ارقام مذکور هم کمتر بوده کاهش رقم واقعی درآمد آنها بیشتر از ارقام بالا است.

ناگفته نماند ریشه‌کنی فقر مطلق و افزایش درآمدهای مردم، یکی از شعارهای انتخاباتی آقای روحانی در انتخابات سال 1396 برای دولت دوازدهم بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان