ضرورت مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های عمرانی/ معافیت‌های آزاردهنده مالیاتی باید لغو شوند

به گزارش اقتصادآنلاین، نماینده مردم شیراز در پاسخ به این پرسش با اشاره به اینکه دولت چاره‌ای ندارد جز اینکه از یک طرف هزینه‌های جاری خود را کاهش دهد و از سوی دیگر منابع تازه‌ای برای درآمدزایی تدارک ببیند، گفت: در این شرایط دولت می‌تواند از ظرفیت‌های قانونی برای استفاده از پایه‌های جدید مالیاتی و لغو معافیت‌های غیرضروری به عنوان یک فرصت درآمدزایی استفاده کند تا بتواند بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند. 

جعفر قادری در جریان گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی‌های اصولی برای مدیریت هزینه‌ها و درآمدها در دولت گفت: دولت با کسری بودجه بیش از 158 هزار میلیارد تومانی روبه‌روست و راهی ندارد جز اینکه از یک طرف هزینه‌های جاری خود را کاهش دهد و از سوی دیگر تلاش کند تا منابع جدید برای درآمدزایی ایجاد کند. برای هزینه‌های عمرانی هم به جای اینکه دولت تکیه‌اش بر روی بودجه باشد، باید به سمت طرح‌های مشارکتی با بخش خصوصی حرکت کند تا چرخ پروژه‌های عمرانی در کشور از حرکت باز نایستد، چرا که شرایط بودجه به گونه‌ای است که احتمال تخصیص بودجه‌های عمرانی بسیار ضعیف است و زمانی که طرح‌های عمرانی از حرکت بایستد تبعات آن در بخش هایی چون رشد بیکاری و... نمایان خواهد شد.

قادری در خصوص راهکارهای جایگزین برای حل مشکل کسری بودجه گفت: در بخش درآمدها هم باید به دنبال توسعه پایه‌های مالیاتی باشیم و تلاش کنیم تا معافیت‌های مالیاتی که همواره در بودجه حضور آزاردهنده‌ای داشته‌اند را کاهش دهیم تا پایه‌های درآمدی دولت تقویت شوند. تجمیع این معافیت‌های مالیاتی بر روی هم رقم قابل توجهی را برای دولت ایجاد می‌کند که برای جبران بخشی از کسری بودجه مفید است.

او در ادامه درباره سایر روش‌های درآمدزایی گفت: ظرفیت دیگر واگذاری بخشی از سهام بنگاه‌های دولتی به نهادهای غیردولتی است که چند مزیت دارد. ما معتقدیم که این واگذاری‌ها می‌تواند هم ظرفیت بخش‌های غیردولتی را فعال کند، هم اشتغال و رونق ایجاد بکند و هم اینکه می‌تواند امکان کسب درآمدهای مالیاتی را برای دولت بیشتر کند، یعنی دولت به جای هزینه بر روی بنگاه‌های زیان‌ده از طریق واگذاری حتی درآمد هم کسب می‌کند. از سوی دیگر این اقدام رشد در بخش‌های غیر دولتی را افزایش می‌دهد. 

قادری در پایان تاکید کرد: استفاده از ظرفیت‌هایی چون مالیات بر خانه‌های‌خالی، مالیات بر عایدی بازار سرمایه و حتی مالیات بر اقلامی چون خودروهای لوکس می‌تواند برای حل مشکل کسری بودجه مورد بررسی قرار بگیرد. مجلس یازدهم تلاش می‌کند تا زمینه محقق ساختن این ظرفیت‌های جدید درآمدی را برای دولت فراهم کند. البته این مستلزم این است که دولت برنامه‌هایش را بر اساس رویکردهای کارشناسی تدارک ببیند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان