هزینه ۱۲میلیارد دلاری جنگ قیمت نفت برای عربستان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عربستان سعودی پس از شکست مذاکرات اوپک پلاس در اوایل مارس، وعده داد نفت زیادی به بازار عرضه کند و با صادرات 10.237 میلیون بشکه در روز در آوریل که در مقایسه با 7.391 میلیون بشکه در روز در مارس رشد چشمگیری داشت، به وعده خود عمل کرد.

 آمار رسمی عربستان سعودی نشان داد که مجموع صادرات این کشور شامل صادرات کالاهای غیرنفتی مانند شیمیایی و پلاستیک در آوریل نسبت به مارس 23.5 درصد معادل سه میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

طبق گزارش سازمان کل آمار عربستان سعودی، ارزش صادرات نفت عربستان سعودی در بحبوحه کاهش تقاضا و سقوط 60 درصدی قیمت نفت، در سه ماهه اول سال 2020 به میزان 21.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرد و به 40 میلیارد دلار رسید.

 تحت توافق جدید اوپک پلاس که در آوریل تصویب شد، صادرات عربستان سعودی در ماههای مه، ژوئن و ژوییه 8.5 میلیون بشکه در روز است و این کشور صادرات به برخی از مشتریانش در آسیا را کاهش داده و صادراتش به آمریکا را نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. با وجود این که قیمتهای نفت اکنون نسبت به آوریل بهبود قابل توجهی نشان می دهند اما صادرات کمتر روی درآمدهای نفتی عربستان سعودی تاثیر گذاشته و درآمد بودجه این کشور را کمتر می کند.

بر اساس گزارش رویترز، صندوق بین المللی پول هفته جاری پیش بینی کرد اقتصاد عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، امسال 6.8 درصد رشد منفی خواهد داشت در حالی که پیشتر رشد منفی 2.3 درصد را برای این کشور پیش بینی کرده بود. شیوع پاندمی ویروس کرونا و درآمدهای کمتر از محل صادرات نفت پس از کاهش چشمگیر قیمت سوخت اقتصاد عربستان سعودی و همچنین روسیه که شریک این کشور در اوپک پلاس است را دچار رکود شدیدی خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان