سخنگوی قوه قضاییه:

جمعی از متولیان در خوابند/ ۳هزار میلیاردتومان از اموال بابک زنجانی تحویل وزارت نفت شد

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به آثار دوره تحول دستگاه قضا، از اقبال گسترده مردم از عملکرد این دستگاه در سال ۹۸ در مقایسه با سال‌های گذشته خبر داد.

جمعی از متولیان در خوابند/ 3هزار میلیاردتومان از اموال بابک زنجانی تحویل وزارت نفت شد

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما، در ارتباط با آثار دوره تحول در قوه قضاییه در حوزه رضایتمندی مردم، اظهار کرد: در افکارسنجی‌هایی که انجام شد، عملکرد سال 98 در مقایسه با سنوات قبل شاهد اقبال گسترده مردم بودیم.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: آنجا که خیلی کم، آثار تحولی را ابراز کردند، گفتند، حدود 40 درصد از دوره‌های گذشته بهتر بود و تا 80 درصد بازخورد مثبت را داریم.
وی اظهار کرد: سامانه جدیدی را برای افکارسنجی از مردم راه‌اندازی کردیم.
اسماعیلی با بیان این‌که قریب به 77 درصد کسانی که در این بازه زمانی کوتاه از طریق این سامانه اظهارنظر کردند، از عملکرد و رفتارها ابراز رضایت کردند، گفت: این یکی از ابزارهای مردمی شدن قوه قضاییه است.
سخنگوی دستگاه قضا درخصوص عزم قوه قضاییه برای کمک گرفتن از مردم نیز، اظهار کرد: برای این‌که ادعای خود را اثبات کنیم اقدامات متعددی در این حوزه انجام دادیم، به‌عنوان مثال، دستورالعملی تحت عنوان دستورالعمل همکاری نهادهای مردمی با قوه قضاییه ابلاغ شد و اعلام کردیم مردم، خبرنگاران و دلسوزان هر کجا از مفسده‌ای مطلع شدند حتما به دادستان‌ها منعکس کنند.
وی افزود: سامانه شفافیت برای این‌که مردم بتوانند گزارش‌های خود را در اختیار مسئولان قضایی ذی‌ربط قرار دهند راه‌اندازی شد و در سازمان بازرسی کل کشور هم از راه‌های مختلف راهکاری تعبیه شد تا گزارش‌های مردم به این سازمان برسد و در دستور بررسی قرار داده شود.
اسماعیلی بیان کرد: دفتر ارتباطات مردمی قوه قضاییه به‌صورت جدی فعال شده است و بخش مشاوره قضایی دفتر ارتباطات مردمی از بخش شکایت و ارایه گزارش در مورد فساد به‌ویژه درون دستگاه قضا جدا شد.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: گزارش‌های مردمی حتما رسیدگی و پیگیری می‌شود و به اطلاع مردم می‌رسد که بدانند موضوع بایگانی نمی‌شود.
اسماعیلی در خصوص کوه‌خواری و ساخت ویلا در لواسانات نیز اظهار کرد: اقدامات متعددی انجام دادیم که یک بخش آن اقدامات پیشگیرانه است.
وی ادامه داد: در لواسانات و رودبار قصران فشم متوجه شدیم زمینی بالغ‌بر 2 هزار هکتار متعلق به دولت به دلیل این‌که اقدامات لازم برای اخذ سند انجام نشده است، افرادی شروع به تصرف قطعه‌قطعه این زمینه بالغ بر 2 هزار و 200 هکتاری کردند که این زمین را احیا کردیم.
سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: رسیدگی‌هایی قضایی در حوزه لواسانات انجام دادیم و به موضوع اراضی موسوم به کلاک ورود کردیم.
وی گفت: سند این اراضی به وضعیت خود بازگشت و تمامی اقدامات غیرقانونی این اراضی ابطال شد و ساخت‌وسازها تخریب می‌شود.
اسماعیلی در ارتباط با مرزبانی‌ها برای جلوگیری از تعدی به محیط زیست از جمله در مناطق شمالی کشور، بیان کرد: عامل این موضوع غفلت متولیان و قصور و تقصیر آن‌هاست.
وی افزود: جمعی از متولیان در خواب تشریف دارند، ماموریت ما این است که آن‌ها را بیدار کنیم.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: بایستی زمینه‌های بروز این‌گونه مفاسد را از بین برد و در جاهایی که این تجاوز و تعدی را انجام می‌دهند مجازات‌های عبرت‌آموز را اعمال کنیم.
وی با اشاره به این‌که، بابک زنجانی داخل زندان است و بخش زیادی از اموال وی به وزارت نفت تحویل داده شده است، اظهار کرد: نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان از اموال بابک زنجانی به وزارت نفت تحویل داده شده است.

اسماعیلی ادامه داد: ارقام قابل توجهی از اموال و دارایی‌های به تاراج رفته از بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان با پیگیری‌های دستگاه قضایی بازگردانده شده است و در همین ایام یکی از متهمان این پرونده بخش قابل‌توجهی از این پول‌ها را به بانک بازگردانده است.
وی با بیان این‌که بخشی از این پرونده هنوز درحال طی کردن فرایند قضایی است، بیان کرد: خبر آزادی برخی محکومان این پرونده خبر کذبی بود.
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: برخی از این افراد {درپی اعطای مرخصی به زندانیان در ایام شیوع کرونا} به مرخصی آمدند، اما همه لیست اعلامی در داخل زندان هستند و هیچ تقلیلی در میزان مجازات این افراد انجام نشده است.

اسماعیلی در ارتباط با آثار دوره تحول در حوزه رضایتمندی مردم، اظهار کرد: بعد از یک دوره نسبتاً قابل‌توجه از دوره تحول قوه قضاییه، با کار، تلاش، مجاهدت و زحمت قضات و کارمندان که در عرصه خدمت‌رسانی به مردم و تحقق برنامه‌های تحولی قوه قضاییه انجام دادند و با گذراندن یک هفته نسبتاً پرتلاش در هفته قوه قضاییه، امروز تبسم، انبساط خاطر و ابراز رضایت و زیارتی که به‌صورت مجازی با مقام معظم رهبری انجام شد و فرمایشات حکیمانه ایشان توأم با ابراز لطف و محبتی که به مجموعه قوه قضاییه داشتند، خستگی یک دوره کار و تلاش را از ما زدود و همکاران را برای استمرار فعالیت در دوره تحول و برای ادامه خدمت‌رسانی به مردم آماده‌تر کرد.

وی ادامه داد: امروز مقام معظم رهبری در بخش اول فرمایشات خود، تاکید توأم با تایید برنامه‌های تحولی قوه قضاییه و امر به استمرار آن همچنین امر به استقامت در مسیر تحول و به تعبیر زیبای ایشان ادامه شجاعانه برنامه‌های تحولی قوه قضاییه را، مورد تاکید قرار دادند.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: صحبت‌های مقام معظم رهبری برای ما احساس شعف در عین حال احساس مسئولیت داشت تا یک حرکت شتابنده، مقتدرانه و شجاعانه دیگری را در ادامه مسیر رقم بزنیم و خوشحالیم که بخشی از برنامه‌های ما ضمن این‌که مهر تایید مقام معظم رهبری را داشت، استمرار آن را به نحو شجاعانه از ما مطالبه کردند تا در این مسیر استقامت کنیم؛ البته در کنار بخش قابل‌توجهی که تایید و تاکید بود، باز هم رهنمودها، چراغ راه، برنامه و سیاست جدید برای آن‌که قوه قضاییه در گام دوم انقلاب و در این مسیر بسیار حساس در برهه حساس از تاریخ بتواند مسیر تحولی را ادامه دهد.
اسماعیلی تصریح کرد: ما هم از عنایت مقام معظم رهبری به دلیل فرصت و ابراز لطف و محبتشان خرسندیم و از سوی خود و همکارانم عرض می‌کنیم که آنچه که برای استقامت و ادامه شجاعانه فرمودید را، به دیده منت بالای سر می‌گذاریم و چراغ راهمان قرار خواهیم داد تا ان‌شاءالله برای مردم این مسیر را ادامه دهیم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر آثار دوره تحول در رضایتمندی مردم، گفت: مردم ما، مردم بصیر، آگاه و قدرشناسی بوده و همچنین بهترین داوران در ارتباط با عملکرد بخش‌های مختلف حاکمیتی هستند. آنچه را که از مردم مشاهده کردیم هم در سفرهای استانی، هم در ملاقات‌های مردمی و هم در نظرسنجی‌هایی که مراکز کاملاً علمی و معتبر افکارسنجی و نظرسنجی انجام دادند، این موضوع را اثبات می‌کند که مردم در دوره جدید قوه قضاییه از این حرکت و اقدامات استقبال کردند و پاسخ مثبت دادند. البته این بازخورد مثبت مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند و ما بایستی در برابر این مردم سر تعظیم فرود آوریم و برای خدمت هرچه بیشتر کمر همت ببندیم و ثابت کنیم که ما به‌دور از جناح‌ها، جریانات، مبادی زر، زور و قدرت یک ماموریت داریم و آن‌هم خدمت به مردم  برای تحقق عدالت بر بستر حق و قانون است.

اسماعیلی گفت: مردم این موضوع را از قوه قضاییه در سال 1398 ملاحظه و استقبال کردند ما هم بنا داریم از نظر مردم بیشتر استفاده کنیم.
سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: از اقداماتی که در هفته اخیر به بهره‌برداری رسید، سامانه جدیدی برای افکارسنجی از مردم بود که از سوی مرکز آمار و فناوری راه‌اندازی شد؛ این سامانه یک اپلیکیشنی است که در واحدهای قضایی ما به صورت یک‌بار مصرف در اختیار مردم قرار می‌گیرد و افراد نظر خودشان را در ارتباط با عملکرد واحدهای قضایی می‌توانند بیان کنند.
وی تصریح کرد: در همین بازه کوتاه علی‌رغم آن‌که مدت‌ها می‌گفتیم که از مراجعه به دادگستری 50 درصد ناراضی برمی‌گردند، اما خیلی برای ما ارزشمند بود که با این وضعیت قریب به ٨٠ درصد از طریق این سامانه اظهارنظر کردند و از عملکردها و رفتارها ابراز رضایت داشتند.
وی افزود: ما معتقدیم این نظارت همگانی بیانگر آن است که با تلاش همکاران قوه قضاییه در این مسیر گام‌های بلندی برداشته شده است و البته هم راه نپیموده زیادی هم داریم.
وی درباره سوالی پیرامون پرونده "اکبر طبری" گفت: این موضوع از اولین پرونده‌هایی بود که در دوره مسئولیت جدید قوه قضاییه آغاز شد و کار تحقیقات مقدماتی این پرونده بیش از یک‌سال زمان برد و با تحقیقات کاملا دقیق، فنی و همه‌جانبه، ابعاد و زوایای این پرونده در مرحله دادسرا رسیدگی شد و یافته‌های خوبی هم به دست آمد، نهایتاً بخش اصلی این پرونده که ناظر به 21 نفر از متهمان است، با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و مردم ما شاهد این هستند که چهار، پنج جلسه دادگاه تا الان برگزار شده است.

ادامه دارد...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان