بر اساس اطلاعات موجود در ایمیلی که از سوی وکلای لوسید موتورز ارسال شده، صندوق ثروت ملی عربستان سعودی (PIF) با سرمایهگذاری 1.3 میلیارد دلاری مالکیت بخش اعظمی از این استارتاپ کالیفرنیایی را در اختیار گرفته است.
برای اولین بار در سپتامبر 2018 و چند هفته قبل از کشته شدن جمال خاشقچی بود که عربستان سعودی سرمایهگذاری در لوسید موتورز را رسانهای کرد. اما با قتل آقای خاشقچی و جوی که علیه عربستان به وجود آمد، بسیاری از شرکتهای غربی مثل ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) و ویرجین اربیت (Virgin Orbit) روابط اقتصادی را با سعودیها به حالت تعلیق درآوردند. در آن سال تعداد زیادی از شرکتکنندگان در کنفرانس FII (معروف به داووس بیابان) نیز از حضور در آن انصراف دادند.
با وجود این و علیرغم تایید نشدن معاملات لوسید موتورز و عربستان سعودی توسط کمیته سرمایهگذاریهای خارجی ایالات متحده تا آوریل 2019، این دو کماکان به همکاریها و روابط خود ادامه داده بودند.
آقای پیتر رالینسون مدیر عامل لوسید موتورز نوامبر گذشته در اظهار نظری جالب گفته بود همکاری این شرکت با عربستان میتواند در نقش یک کاتالیزور برای حرکتی مثبت و مفید که تمام بشریت و جامعه سعودی از آن بهرهمند خواهد شد، ظاهر شود. وی لوسید را نه یک مشکل، بلکه یک راهکار توصیف کرده بود.
لوسید موتورز تنها شرکت فعال در حوزه حمل و نقل آینده نیست که عربستان سعودی ارتباطات نزدیکی با آن دارد. به عنوان بخشی از طرح آیندهنگرانه رویای محمد بن سلمان 2030 این کشور در شرکت ویرجین هایپرلوپ وان (Virgin Hyperloop One) نیز سرمایهگذاری کرده و دستاوردهای این استارتاپ نیز احتمالا در آینده برای جابجایی شهروندان سعودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
علاوهبر موارد یاد شده باید گفت عربستان سعودی صدها میلیون دلار در فرمول E سرمایهگذاری کرده تا بتواند به یکی از معدود کشورهای میزبان این مسابقات پیشرفته تبدیل شود. این کشور ثروتمند جزو سرمایهگذاران اصلی اوبر و سافتبنک نیز به شمار میرود.
بد نیست اشاره کنیم استارتاپ لوسید موتورز در سال 2007 با نام Atieva کار خود را آغاز کرد و در ابتدا قصد داشت در زمینه تامین قطعات و لوازم مورد نیاز خودروهای الکتریکی فعالیت کند. در سال 2016 این استارتاپ به لوسید موتورز تغییر هویت داده و تمام تمرکز خود را برای تولید یک سدان الکتریکی لوکس به اسم Air معطوف کرد. به منظور تسهیل اجرای این پروژه، لوسید موتورز پیتر رالینسون را از تسلا جذب نمود. آقای رالینسون همان مهندسی است که نقش رهبری پروژه تسلا مدل S را بر عهده داشت.
از سال 2016 به بعد لوسید موتورز با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم کرد و برای اینکه بتواند به حیات خود ادامه دهد مجبور به دریافت چند وام شد. این شرایط در سال 2018 لوسید موتورز را به سمت مذاکره با صندوق ثروت ملی عربستان سعودی سوق داد و یک سال بعد در نهایت قراردادهای لازم بین دو طرف منعقد شد؛ همزمان با این اتفاق آقای رالینسون نیز با جایگزینی همبنیانگذار Atieva به صندلی مدیریت لوسید موتورز تکیه زد.
در حال حاضر استارتاپ لوسید موتورز مشغول ساخت یک کارخانه 700 میلیون دلاری در آریزونا است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود تولید سدان Air در این کارخانه تا پایان سال شروع خواهد شد. نسخه نهایی این خودرو قرار است در نهم سپتامبر (19 شهریور) رونمایی شود.