سه شرکت بزرگ‌تر از کل صنعت نفت و گاز آمریکا

صنعت نفت و گاز آمریکایی زمانی مجموعا سه تریلیون دلار ارزش داشت اما اکنون سه شرکت هستند که ارزش‌شان بالاتر از مجموع این صنعت است.

سه شرکت بزرگ‌تر از کل صنعت نفت و گاز آمریکا

به گزارش ایسنا، صنعت نفت و گاز برای دوره‌های رونق و رکود معروف است با این حال دوره رکود فعلی ممکن است سرآغاز دورانی با معیارهای جدید باشد. سهام نفت و گاز به حدی سقوط کرده که از سال 1979 بی‌سابقه بوده است.

زنگ خطر سال گذشته پس از این که شرکت صاحبنام اکسون موبیل برای نخستین بار در 9 دهه گذشته از رده 10 شرکت برتر "اس اند پی" خارج شد، به صدا درآمد. ارزش سهام انرژی از ابتدای سال 2020 تاکنون 34.6 درصد کاهش پیدا کرده و به نظر می‌رسد این عملکرد ضعیف ادامه پیدا خواهد کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، صنعت نفت و گاز آمریکایی زمانی مجموعا سه تریلیون دلار ارزش داشت اما اکنون سه شرکت هستند که ارزششان بالاتر از کل این صنعت است. جالب است که این سه شرکت غولهای فناوری هستند. این شرکتها همچنین سرمایه گذاریهای قابل توجهی در انرژی پاک دارند و سود سهام عظیمی که شرکتهای انرژی می‌دهند را پرداخت نمی‌کنند. با این حال ارزش سهام آنها حتی در دوران شیوع کووید 19 روند صعودی داشته است.

1- اپل

سرمایه بازار: 1.56 تریلیون دلار

ارزش شرکت: 1.57 تریلیون دلار

بازدهی از ابتدای سال تاکنون: 22.2 درصد

اپل با سرمایه بازار حدود 1.6 تریلیون دلار، دومین شرکت ارزشمند جهان پس از غول نفتی آرامکوی سعودی است که ارزش آن 1.76 تریلیون دلار است. اپل تعهدات بلندمدتی برای انرژی پاک داشته است  و در سال 2018 اعلام کرد که تاسیسات جهانی دیتاسنترها، فروشگاهها و دفاتر این شرکت با 100 درصد انرژی پاک فعالیت می‌کنند. مقر جدید این شرکت در کوپرتینو از 100 درصد انرژی تجدیدپذیر شامل تاسیسات خورشیدی سقفی به ظرفیت 17 مگاوات بهره مند است.

اپل به همراه شرکایش از جمله شرکتهای نیرو در حال ساخت پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان است. اپل در حال حاضر 25 پروژه انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان با مجموع ظرفیت تولید 626 مگاوات نیرو دارد. این سازنده تلفن هوشمند بیش از 485 مگاوات پروژه خورشیدی و بادی در چین که محل مونتاژ گوشیهای آیفون است، سفارش داده است.

این شرکت همچنین به تامین کنندگان خود کمک می‌کند تا از انرژی تجدیدپذیر به صورت 100 درصدی استفاده کنند. این شرکت به همراه 10 شرکت تامین کننده چینی متعهد شده است 300 میلیون دلار برای ساخت نیروگاههای تجدیدپذیر در سه سال آینده هزینه کند تا یک گیگاوات انرژی پاک تولید کند.

2- مایکروسافت

سرمایه بازار: 1.52 تریلیون دلار

ارزش شرکت: 1.45 تریلیون دلار

بازدهی از ابتدای سال تاکنون: 27.2 درصد

مایکروسافت مالک دومین فضای ابری عمومی بزرگ جهان به نام ازور است. دیتاسنترها یکی از تاسیسات پرمصرف هستند که حدود دو درصد از برق جهان را مصرف می‌کنند و این آمار با توسعه سریع اینترنت، رو به افزایش است.

مایکروسافت با شراکت با شرکتهای انرژی پاک، در تکاپوی ساخت زیرساخت دوستدار محیط زیست است. به عنوان مثال این شرکت با شرکت "فرست سولار" پیمان شراکت بسته تا از نیروگاه خورشیدی "سان استریمز 2" به ظرفیت 150 مگاوات برای تامین برق دیتاسنترهای جدید خود در میراژ و گودیر در آریزونا استفاده کند. این غول نرم افزاری اعلام کرده که منابع تجدیدپذیر اکنون نیمی از برق مورد نیاز دیتاسنترهای این شرکت را تامین می‌کنند و افزایش سهم آنها به 70 درصد تا سال 2023 را هدف‌گذاری کرده است. مایکروسافت اخیرا مالیات کربن داخلی خود را دو برابر کرده و یکی از 75 شرکت آمریکایی است که در کنگره برای معرفی مالیات کربن ملی لابی می‌کند.

3- آمازون

سرمایه بازار: 1.35 تریلیون دلار

ارزش شرکت: 1.33 تریلیون دلار

بازدهی از ابتدای سال تاکنون: 46.8 درصد

آمازون یک غول اینترنتی واقعی است که سومین بازار آنلاین بزرگ جهان را اداره می کند و همچنین بزرگترین فعالیت ابری را دارد. این شرکت ناوگان حمل و نقل عظیمی شامل 30 هزار خودروی تحویل کالا با برند آمازون بعلاوه 20 هزار خرده فروشی دارد. با چنین حجم فعالیتی، سهم قابل توجهی در تسریع روند تغییرات جوی داشته است. به عنوان مثال در سال 2018 برآورد شد که آمازون 44.4 میلیون تن دی اکسید کربن منتشر کرده که بالاتر از سهم سوییس در انتشار آلایندگی بود.

شاید چنین آماری بود که باعث شد جف بزوس، مدیرعامل آمازون متعهد شود 10 میلیارد دلار از ثروت شخصی خود را برای مقابله با تغییرات جوی هزینه کند. بزوس سال گذشته اعلام کرد که شرکتش 100 هزار ون برقی از شرکت استارت آبی ریویان خریداری خواهد کرد.

آمازون در مارس اعلام کرد که در راستای هدف خود برای صفر کردن انتشار کربن تا سال 2040، در چهار پروژه جدید خورشیدی و بادی سرمایه گذاری خواهد کرد. این شرکت چند روز پیش از برنامه‌های خود برای راه اندازی صندوث سرمایه دو میلیارد دلار خبر داد که روی سرمایه گذاری در فناوری مقابله با تغییرات جوی و حمایت از توسعه پایدار متمرکز خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان