پاسخ مدیرعامل مترو به پاسخ اقتصاد آنلاین/ رد شائبه ایجاد انحصار در مناقصه‌ها شرکت مترو

اقتصادآنلاین- فائزه مومنی؛ علی امام، مدیر عامل شرکت مترو تهران در نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات این شرکت در سال 99 برگزار شد گفت: سال 98 از یک جهت سال ارزنده ای برای شرکت مترو بود چرا که خط 6 متروی تهران 9 کیلومتر جنوبی با 3 ایستگاه افتتاح شد. در ادامه نیز 2 ایستگاه دیگر اضافه شد. در مهرماه ایستگاه امام حسین و در انتهای بهمن ماه سال گذشته ایستگاه کیانشهر افتتاح شد و در انتهای سال 98، 10 کیلومتر در سه نوبت افتتاح شد.

امام با اشاره به افتتاح چند ایستگاه در خط 7 گفت: در خط 7، 8 و نیم کیلومتر شرقی حدفاصل ایستگاه بسیج تا مهدیه وارد مدار بهره برداری شد و سه ایستگاه افتتاح شد.

امام ادامه داد: برنامه ریزی مبنی بر این بود که به طور متوسط ماهی یک ایستگاه در 6 ماه دوم افتتاح شود اما به دلیل مشکلات به سه ایستگاه محدود شد.

مدیرعامل متروی تهران درباره برنامه سال جاری شرکت مترو گفت: اولویت نخست ما تکمیل خطوط نیمه تمام است. خط 6 و 7 نزدیک به 64 کیلومتر است که هنوز کامل نشده و به نرخ امروز حدود 50 هزار میلیاد تومان سرمایه شهر زیر خا‌ک خوابیده و منطق حکم می کند آنرا تکمیل کنیم.

امام با بیان اینکه اولویت ما در این افتتاح ها در دوخط 6 و 7 مترمرکز خواهد بود تصریح کرد: در خط 6، افتتاح 6 ایستگاه با 7 کیلومتر مسیر حداقل برنامه است که حدفاصل دانشگاه تربیت مدرس تا شهید ستاری را شامل می شود. همچنین 5 ایستگاه در خط 7 و یک ایستگاه اقدسیه در خط سه در برنامه های افتتاح قرار دارند.

امام اعلام کرد که؛ این 12 ایستگاه برنامه حداقلی است که در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره قطارهای جدید گفت: در تیرماه دو رام باقی مانده وارد شبکه می شود و پرونده 70 واگن بسته خواهد شد.

او افزود: سه پست برق را نیز در برنامه امسال داریم که پست برق قلعه مرغی، پست برق شرقی خط 7 و پست برق خط 6 را در دستور کار اجرایی داریم.

مدیرعامل مترو تهران درباره سرانجام اوراق مشارکت سال 97 مترو تهران گفت: اوراق مشارکت مترو تهران1300 میلیارد تومان بود و دو بانک عامل داشتیم که بانک آینده 910 میلیارد و 390 میلیارد تومان برعهده بانک صنعت و معدن بود که در اواخر مهر ماه 390 میلیارد بانک صنعت و معدن به حساب شهرداری واریز شد.

او ادامه داد: اما 910 میلیارد واریز نشد چرا که شهرداری وثیقه ملکی ارائه داد و برای آن بیش از 100 ملک معرفی شد که اغلب آن مورد تایید بانک آینده قرار نگرفت.

امام گفت: نزدیک به 20 میلیارد تومان در وثیقه بانک قرار گرفت و 14 میلیارد و 800 میلیارد تومان واریز شد.

شهرداری به این نتیجه رسید که این فرایند نتیجه قابل قبولی نخواهد داشت و با همراهی بانک مرکزی مجوز ضمانت نامه بین بانکی در وجه بانک آینده دریافت شد و امیدواریم تا اول هفته آینده صادر و تا آخر هفته آینده بتوانیم پول را آزاد کنیم.

 او در پاسخ به سوالی درباره اینکه اخیراً رئیس شورای شهر اعلام کرده است طی سه سال گذشته حتی یک کیلومتر مترو ساخته نشده است، گفت: صحبت‌های ایشان بد تعبیر شده است. شاید منظورشان یک کیلومتر در خط جدید بوده چرا که خطوط قبلی طی سال‌های اخیر تکمیل و حفاری تونل‌ها نیز انجام شده است.

امام ادامه داد: حق با آقای هاشمی است پروژه در خطوط جدید نداشته‌ایم چرا که منابع مالی محدود بوده و آن را طبق تأکید مدیران شورا و شهرداری برای تکمیل خطوط 6 و 7 گذاشته‌ایم. در سال پایانی این دوره از شهرداری محسن هاشمی توقع دارد که خط جدیدی افتتاح شود که البته توقع بجایی است و باید آن را جدی بگیریم.

امام با بیان اینکه اما این موضوع در شهرداری جدی گرفته شده است تصریح کرد: اما پیش از این طرح جامع مصوب ریلی برای افتتاح خط جدید در تهران نداشتیم که روزهای پایانی دی سال 98 این طرح تصویب شد و خوشبختانه توفیق برای راه‌اندازی خط جدید حاصل شده است.

امام با بیان اینکه تا 21 سال دیگر بر اساس طرح جامع مصوب ریلی در تهران باید 4 خط جدید راه‌اندازی کنیم اضافه کرد: با توجه به کیلومتر هر خط حدود 10 تا 20 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که البته این هزینه بر اساس نرخ ارز در سال 98 در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران در پاسخ به این سوال که توسعه کدام خط اولیت بیشتری دارد گفت: خط 10با 40 کیلومتر طول از جهات مختلف در اولویت ساخت است، و در صورتی که دولت بدهی‌های خود را به شهرداری پرداخت کند، اقدامات مؤثری جهت توسعه خطوط مترو صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: مترو حدود 24 هزار میلیارد تومان مترو بدهی به سیستم بانکی با سود و جریمه طی 30 سال گذشته تا کنون داشته است و اگر تعهدات قانونی دولت احصا شود نه تنها این مبلغ بلکه بیشتر از آن نیز حاصل خواهد شد ولی متأسفانه قانون حمایت از توسعه حمل و نقل عمومی توسط دولت مورد توجه نبوده است.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه در مناقصات شرکت مترو شفافیت وجود ندارد و شاهد ایجاد انحصار برخی شرکت‌ها هستیم،گفت: تاکید ما بر این بوده که همه قرارداد‌های جدید بر مبنای مناقصه عمومی باشد و ترک تشریفات به صفر میل کند.

امام گفت:سعی کردیم رقابت درست و عادلانه اتفاق بیفتد و تامین تجهیزات را به سازندگان داخلی بسپاریم.

او همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه چرا شرکت مترو بنا دارد شرکت واگن سازی دانش بنیانی به زیر مجموعه خود اضافه کند در حالی که بنا بر چابک سازی بود و درعین حال این شرکت می‌تواند زیر مجموعه شرکت واگن سازی تهران باشد به جای مترو،گفت: بخشی از واگن سازی تهران سهام مدیریتی اش برای مترو تهران و 49درصد آن متعلق به شرکت چینی است، این شرکت قطعا منافع خودش را در نظر می‌گیرد و زیربار ایجاد شرکتی که واگن صدرصد تولید داخل،تولید می‌کند،نمی‌رود.

مدیرعامل مترو در پایان گفت: ما ازاینکه این شرکت تاسیس شود تا انحصار شرکت چینی را بشکند را استقبال می‌کنیم.در حال حاضر سهم داخلی سازی فقط 30درصد بوده است.

او البته گفت که؛ الحاق این شرکت هنوز سیر قانونی‌اش رو طی نکرده است.

 او در پاسخ به این سوال که نخستین افتتاح ایستگاه جدید چه زمانی خواهد بود گفت: امیدواریم ایستگاه برج میلاد در خط 7 در شهریور افتتاح شود.

او ادامه داد: ایستگاه شهید نواب صفوی در خط 7،ورودی مستقل در خط 7، ایستگاه شهید محلاتی، آهنگ از دیگر ایستگاه های مورد بهره برداری در سال جاری هستند. همچنین ایستگاه اقدسیه در خط سه در آبان ماه افتتاح خواهد شد.

 او در پاسخ یه سوالی درخصوص وضعیت مترو پرند گفت: این مسیر 50 کیلومتر است و 31 کیلومتر آن افتتاح و به بهره برداری رسید. اگر 19 کیلومتر باقی مانده که 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد افتتاح شود اتفاق خوبی برای مردم پرند رخ می دهد.

امام درخصوص هزینه تکمیل مترو پرند گفت: تکمیل آن نیازمند ورود جدی دولت است و باید بودجه های مناسبی برای تکمیل این خط اختصاص داده شود و با این بودجه های 50 یا 60 میلیارد تومانی نمی توان شاهد تکمیل مترو پرند بود چرا که برای تکمیل صدرصدی این 50 کیلومتر از تهران تا فرودگاه امام به 300 میلارد تومان و 700 میلیارد تومان نیز از فرودگاه تا شهر جدید پرند به بودجه نیاز است‌.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان