رنج کشاورزان، گنج دلالان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، کردستان استانی کوهستانی است و زمین‌های زراعی در آن محدود است. همین مسأله باعث شده تا کشاورزان آن به‌سمت کشت توت فرنگی بروند که زمین کمتری می‌خواهد اما سود بیشتری نصیب کشاورز می‌کند اما نبود زیرساخت‌های لازم باعث شد تا این بازار هم نتواند زخم کهنه بیکاری را در این استان درمان کند.

نداشتن تعاونی و عدم حمایت کافی دولت از توت فرنگی کاران کردستانی دست به دست هم داده تا آنها برای فروش محصولات‌شان دست به دامن دلالان شوند. آنها نیز دسترنج کشاورزان را به کم‌ترین قیمت می‌خرند و چندین برابر به بازار عرضه می‌کنند. نبود سردخانه برای انبارکردن و عرضه تدریجی توت فرنگی به بازار از دیگر دغدغه‌های جدی در این بخش به شمار می‌رود. آنطور که کشاورزان این منطقه  می‌گویند برای تهیه ظرف‌های یک‌بارمصرف و کارتن‌های لازم برای برداشت و از آن مهمتر حمل‌ونقل این میوه مشکلات زیادی وجود دارد. آنها می گویند:«اگر در داخل استان امکانات داشتیم هیچ وقت دسترنجمان را به دلالان نمی فروختیم اما سود کم بهتر از هیچ است.»

هرسال به سطح زیر کشت توت فرنگی کردستان افزوده می‌شود

«زاهد حاج‌میرزایی»، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اعلام اینکه امسال 3 هزار و 400 هکتار از اراضی استان به کشت توت‌فرنگی اختصاص یافته است، اظهار داشت: کشاورزان کردستانی تمایل زیادی به پرورش این محصول دارند و هرساله 200 هکتار به سطح زیر کشت توت فرنگی استان افزوده می‌شود. از آنجایی که عملکرد این محصول 14 تا 16 تن در هکتاراست، پیش‌بینی می‌کنیم امسال بیش از 50 هزار تن توت فرنگی از مزارع استان برداشت شود.

وی بیشترین سطح زیر کشت را مربوط به شهرستان‌های سنندج، کامیاران و مریوان دانست و گفت: باتوجه به شرایط آب و هوایی استان سالی 2 دفعه، یک بار در بهار و یک بار در پاییز برداشت توت‌فرنگی از مزارع استان انجام می‌شود. البته حدود 4 هکتار گلخانه‌ نیز به کشت این محصول اختصاص دارد که قابلیت تولید و عرضه توت‌فرنگی خارج از فصل را نیز برای استان فراهم کرده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با تأکید بر استفاده از شیوه‌های نوین کشاورزی، افزود: برای کاهش آسیب‌های ناشی بارندگی، تگرگ، سرمای هوا و آفت و پوسیدگی، طرح «تونل‌های پلاستیکی» برای اولین بار در سال‌جاری به‌صورت پایلوت در سطح 300 مترمربع از مزارع روستای گزنه انجام شد و طبق برنامه تدوین‌شده در نظر داریم تمام مزارع استان را به سمت این طرح هدایت کنیم. بر همین اساس تمام کشاورزان را برای آشنایی با این طرح به بازدید سایت روستای گزنه برده و اعلام کرده‌ایم در صورت تمایل برای اجرای این طرح تسهیلات لازم در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

از کشاورزان برای تشکیل تعاونی‌ها حمایت می‌کنیم

«محمد فرید سپری»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در خصوص نداشتن صنایع تبدیلی در استان  گفت: با توجه به اینکه 80 درصد توت فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شود بارها برای حمایت ازسرمایه‌گذاران و پرداخت تسهیلات کم‌بهره به آنان اعلام آمادگی کرده‌ایم اما استقبالی از این موضوع نشده است. در حال حاضر تنها یک واحد تولید کنسانتره در مریوان فعال بوده که سالانه حدود 8 هزار تن محصول را از کشاورزان خریداری می‌کند؛ این در حالی است که سالانه 45 تا 50 هزار تن توت‌فرنگی در استان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به دلایل استقبال نکردن سرمایه‌گذاران، افزود: بیش از 70 درصد نیاز بازار توت‌فرنگی کشور در کردستان تأمین می‌شود و وقتی قیمت تازه‌خوری این محصول چیزی حدود 20 تا 50 هزار تومان است برای هیچ سرمایه‌گذاری خرید آن صرفه اقتصادی ندارد. تنها زمانی می‌توانیم به یک صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی برسیم که بتوانیم تولید را حداقل تا 500 هزار تن در سال افزایش دهیم که آن هم در شرایط فعلی سخت است. از طرفی زمان تولید توت فرنگی محدود است و برای هیچ سرمایه‌گذاری صرفه ندارد تنها برای چند ماه از سال یک کارخانه راه‌اندازی کند.

سپری، بهترین کار برای بالا بردن ارزش افزوده این محصول را بسته‌بندی مناسب دانست و گفت: برای فروش بموقع و فعال کردن بازار صادرات توت فرنگی باید به بحث بسته‌بندی توجه بیشتری شود. البته در این راستا اقدامات خوبی طی چند سال اخیر صورت گرفته است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به حضور دلالان اظهار داشت: کشاورز زحمت زیادی می‌کشد اما حاصل دسترنجش نصیب دلال‌ها می‌شود. برای کوتاه کردن دست دلالان باید سازمان تعاون روستایی به این حوزه ورود کند تا کشاورزان بتوانند با ایجاد تعاونی‌های کوچک محصول خود را مستقیم به بازار عرضه کنند. البته ما پیگیر این موضوع هستیم اما برای تشکیل تعاونی و تشکل‌ باید در مرحله اول خود کشاورزان پیش‌قدم شوند، چراکه ما در این زمینه تنها نقش حمایتی خواهیم داشت و همیشه از کشاورزان حمایت خواهیم کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان