«دنیای اقتصاد» از بازار کنترل تلویزیون در «پشت شهرداری» گزارش می‌دهد

تفاوت حیرت‌انگیز دستگاه کنترل اصل با چینی

دنیای اقتصاد : ابتدای خیابان فردوسی، نبش میدان توپخانه، بازار وسایل الکترونیک است. از باند و سی‌دی و دستگاه‌های بازی مثل ps۴ و xbox گرفته تا چیزی که کمتر در مورد مدل و قیمتش می‌دانیم یعنی انواع کنترل

 عرضه کنترل 2 میلیونی به قیمت 800 هزار تومان

در حالی که نمایندگی رسمی تلویزیون ال‌جی قیمت یک نوع کنترل هوشمند تلویزیون ال‌جی را 2 میلیون و 400 هزار تومان اعلام کرده، همین قیمت بالا انگیزه‌ای شد برای اینکه بازار انواع کنترل را بررسی کنم. از این فروشنده در مورد گران‌ترین کنترل‌های بازار می‌پرسم. می‌گوید کنترل‌های هوشمند تلویزیون‌های ال‌جی، سامسونگ و سونی گران‌ترین اجناس این بازار هستند و قیمتشان 800 هزار تومان است. از وجود کنترلی با قیمت 2 میلیون و 400 هزار تومان که در نمایندگی‌ها به فروش می‌رسد ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید آخرین مدل کنترل‌های هوشمند 4K 2019 قیمتش 850 هزار تومان است. این فروشنده می‌گوید تمام کنترل‌های موجود در بازار چینی است و چون کنترل‌هایی که نمایندگی‌ها می‌فروشند گران‌تر هستند مشتریان بیشتر به این بازار مراجعه می‌کنند تا اینکه از نمایندگی‌ها کنترل‌های گران‌تری را بخرند.  به گفته او کنترل‌هایی که در بازار پشت شهرداری به فروش می‌رسد قیمتشان تقریبا نصف قیمت کنترل‌هایی است که در نمایندگی‌های خیابان جمهوری به فروش می‌رسد. تعمیر کنترل شاید برای کنترل‌های معمولی که قیمت چندانی ندارند معمول نباشد و این کار به ویژه در کنترل‌های هوشمند معمول و به‌صرفه است. تعمیر یک کنترل معمولی 10 تا 20 هزار تومان و تعمیر کنترل‌های هوشمند 70 تا 100 هزار تومان هزینه می‌برد. اما فروشنده دیگری که می‌گوید کنترل تعمیر نمی‌کند معتقد است اغلب کسانی که این کار را انجام می‌دهند معمولا قطعات دست دوم را روی کنترل تعمیرشده نصب می‌کنند و سود بالایی دارد.

 افزایش 25 تا 30 درصدی قیمت کنترل

از فروشنده دیگری که مشغول نشان دادن مدل‌های مختلف کنترل به یک مشتری است در مورد تاثیر قیمت دلار بر بازار کنترل می‌پرسم. می‌گوید صد درصد؛ قیمت دلار همان‌طور که بر همه بازارها تاثیر دارد بر کار ما هم تاثیرگذار است. به گفته او کنترل تلویزیون سامسونگ تا دو ماه گذشته 17 هزار تومان خریداری می‌شد اما با گران شدن قیمت ارز تا 23 هزار تومان افزایش قیمت داشته یا کنترلی که 22 هزار تومان خریداری می‌شد الان قیمتش 27 هزار تومان است. این فروشنده هم با بیان اینکه این کنترل‌ها «همه از چین می‌آیند» می‌گوید محدودیت واردارت محصولات سامسونگ و ال‌جی روی کار آنها تاثیری ندارد چون این کنترل‌ها از نمایندگی‌های معتبر خریداری نمی‌شود بلکه واردکننده این کنترل‌ها را سفارش می‌دهد تا در چین ساخته شود و کالای ساخته‌شده را وارد کرده و می‌فروشد.

 رکود چند ساله

اما به یک تعبیر کنترل تلویزیون یک کالای ضروری است. کمتر کسی است که با خراب شدن کنترل تلویزیون این کالا را تهیه نکند و یک تلویزیون چند میلیون تومانی را بی استفاده بگذارد. با این وجود جالب است که بازار کنترل تلویزیون هم گرفتار رکودی چند ساله است. به گفته یکی از فروشندگان کنترل در خیابان فردوسی اگر تا چند سال پیش کسی کنترل هوشمند تلویزیون‌اش خراب می‌شد به بازار مراجعه می‌کرد و با قیمت 150 هزار تومان یک کنترل جدید تهیه می‌کرد اما این روزها همان کنترل 850 هزار تومان است و کمتر کسی این توان مالی را دارد که این قیمت را برای یک کنترل هزینه کند و برای همین خیلی‌ها ترجیح می‌دهند با 30 یا 40 هزار تومان یک کنترل معمولی تهیه کنند که هوشمند نیست اما می‌توانند با آن کار کنند.

 تقلبی نداریم، درجه 2 داریم

در هر بازار جنس اصلی و تقلبی وجود دارد. بازار کنترل هم استثنا نیست. هم کنترل اصل و هم تقلبی در چین تولید می‌شود اما فروشندگان کنترل از واژه تقلبی استفاده نمی‌کنند و می‌گویند ما کنترل‌های درجه یک (اورجینال) و کنترل‌های درجه 2داریم. کنترل‌های درجه 2 هم مانند اجناس اورجینال در چین تولید می‌شود اما دوام دکمه و صفحه بورد آنها کمتر است.

 تلویزیون ایرانی، کنترل چینی

جالب است که کنترل تلویزیون‌های ایرانی هم از چین وارد می‌شود. به گفته یکی از فروشندگان، کنترل هیچ‌یک از تلویزیون‌های ایرانی در داخل کشور تولید نمی‌شود بلکه همه در چین تولید شده و وقتی وارد می‌شوند برچسب شرکت داخلی روی آنها چاپ می‌شود. همزمان یک مشتری وارد می‌شود و می‌پرسد «کنترل ماهواره چنده؟»‌ فروشنده 3 مدل کنترل با 3 قیمت متفاوت به او نشان می‌دهد. درجه یک 70 هزار تومان و دو مدل دیگر که 30 و 40 هزار تومان است. مشتری می‌پرسد «فرقش چیه؟»، فروشنده به کیفیت متفاوت آنها اشاره می‌کند و پاسخ می‌شنود که «یکی از همین معمولی‌ها بدهید». کاهش قدرت خرید حتی روی بازار کنترل هم تاثیر داشته و آن‌طور که فروشندگان می‌گویند میزان فروش کنترل‌های درجه 2 و 3 بسیار بیشتر از کنترل‌های اورجینال است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان