عوامل افزایش قیمت دلار چیست؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اظهار کرد: یکی از عواملی که به افزایش قیمت دلار در روزها و هفته‌های گذشته منجر شده، تاثیراتی است که تجارت ایران و تمام کشورهای دنیا از شیوع ویروس کرونا دریافت کرده‌اند. بر اساس برآوردهای جهانی، احتمالا حجم تجارت بین المللی در سال 2020، حدود 30 درصد کاهش خواهد یافت و این مسئله برای بسیاری از دولت‌ها مشکل‌ساز شده و رشد اقتصادی آنها را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به آمارهای صادراتی ایران در ماه‌های گذشته بیان کرد: آمارهای صادراتی این ماه‌ها نیز از آن حکایت می‌کند که صادرات ایران بیش از 30 درصد کاهش یافته و حتی در صورتی که در ماه‌های پیش‌رو بخشی از این آمار جبران شود، همچنان باید انتظار داشت که میزان صادرات کشور به حد سابق نرسد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به تداوم تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران و کاهش فروش نفت، گفت: آمارهای سال گذشته نشان می داد که با وجود تحریم، ما بخشی از نیاز ارزی کشور را با فروش نفت تامین کرده بودیم اما در سال جاری با توجه به تداوم تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت، احتمالا میزان صادرات کشور در این حوزه بار دیگر کاهش خواهد یافت و صادرات محصولات وابسته به نفت که یکی از اصلی‌ترین کالاهای سبد صادراتی ما را تشکیل می‌دهد نیز پایین خواهد آمد.

حریری بالا بودن نرخ تورم را یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر افزایش نرخ ارز دانست و اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته، نرخ تورم در ایران همواره دو رقمی بوده است و حتی اگر برایند سالانه قیمت یک محصول را با نرخ تورم بگیریم، افزایش قیمت امری قابل پیش‌بینی خواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: میانگین نرخ دلار ایران در سال گذشته حدودا 14 هزار تومان بوده است و اگر نرخ تورم را بین 30 تا 40 درصد نیز در نظر بگیریم، اینکه دلار به حدود 20 هزار تومان برسد، یعنی طبق نرخ تورم و مشابه بسیاری از دیگر کالاها رشد قیمت داشته است.

قیمت ارز در طول روزهای گذشته بار دیگر صعودی شده و بانک مرکزی اعلام کرده علت این اتفاق شوکی جدید به این بازار است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان