شبانه‌های آخر هفته خانواده‌های ایرانی با دورهمی!

برنامه دورهمی که چند سالی است شاهد تولید و پخش آن از شبکه نسیم هستیم مقوله‌ای است که می‌خواهم درباره‌ی آن با شما عزیزان صحبت کنم. نیاز مبرم مردم به شادی و سلامتی و آرامش روان بی شک جز نیازهای اساسی جامعه‌ی امروزی است.

شبانه‌های آخر هفته خانواده‌های ایرانی با دورهمی!

محمد رضا دژکام - روان شناس و مشاور خانواده

 

تحریریه زندگی آنلاین : دنیای این روزهای جامعه‌ی امروزی ما سرشار از استرس و اضطراب و خشم و افسردگی و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است. در روزگار ما، به قول استاد مسعود کیمیایی:«مردم سخت زندگی می‌کنند!» پرداختن به مسائل روزمره زندگی و دغدغه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی و معیشتی در ساختار برنامه سازی بایستی به گونه‌ای باشد که مخاطب را جذب کند و این یعنی هدف اصلی یک برنامه‌ی تلویزیونی موفق.

 

برنامه دورهمی که چند سالی است شاهد تولید و پخش آن از شبکه نسیم هستیم مقوله‌ای است که می‌خواهم درباره‌ی آن با شما عزیزان صحبت کنم. نیاز مبرم مردم به شادی و سلامتی و آرامش روان بی شک جز نیازهای اساسی جامعه‌ی امروزی است. بر اساس گزارش‌های روان شناسی، ایران عزیز دومین کشور در جهان از حیث افسردگی است و اولین کشور در جهان از حیث خشم و عصبانیت! این موضوع بس نگران کننده است، حال در کنار این مشکلات روان شناختی، به آن مشکلات اقتصادی و معیشتی و تکراری شدن زندگی روزمره را نیز اگر اضافه کنید، خواهید دید که در چه عصری زندگی می‌کنیم. بگذریم! برنامه دورهمی با ساختاری متفاوت در چند سال اخیر، توسط تیم «مهران مدیری» به روی آنتن شبکه نسیم در حال پخش شدن است. تاکنون سه فصل از این ساخته‌ی مهران مدیری را دیده‌اید و اکنون فصل چهارم این برنامه آخر هفته‌ها میهمان خانه‌های ایرانیان است. همه‌ی شما بی تردید مهران مدیری را می‌شناسید. او بیش از دو دهه است که در عرصه‌ی طنز، برنامه سازی موفق بوده و برنامه دورهمی نیز از ساخته‌های موفقیت آمیز او به شمار می‌رود.

 

بیشتر بخوانید:

گفتمان غالب در آواز ایران متعلق به شجریان است

*مدیری همواره در برنامه‌هایی که ساخته، به نکات خوبی توجه کرده، نحوه‌ی چینش بازیگران در دورهمی و دکور خود و دعوت از چهره‌های مطرح در عرصه‌های گوناگون سیاسی، فرعنگی، هنری، ورزشی و نیز میهمانان در سالن برگزاری برنامه و پرسش و پاسخ با آنان و مسابقه و جایزه دادن باعث دیده شدن بهتر برنامه شد

 

مهران مهران مدیری چه رویکردی را در دورهمی دنبال می‌کند؟

مدیری همواره در برنامه‌هایی که ساخته با دغدغه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و نیز مسائل و مشکلات روزمره مردم سعی در جذب مخاطب دارد. نگاه ریز بینانه تیم نویسندگان، و پرداخت درست و گاهی چاشنی طعنه، به نوعی او را با برنامه‌های طنز و خنده دیگر متمایز می‌کند.

 مدیری، خوب می‌داند که از زبان مردم چه بگوید و شاید به نوعی با زبان اعتراض قصد سخن گفتن از موضوعات مرتبط با جامعه‌ی امروزی ما را دارد. البته جسارت در پرداختن به مسائل روزمره زندگی و دغدغه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی و معیشتی در ساختار برنامه سازی بایستی لحاظ شود اما دیگر این مهم مطرح می‌شود که آیا با بیان این مقوله‌ها، همه چیز رو به راه خواهد شد؟!

 

بیشتر بخوانید:

از لایو اینستاگرام نمی‌توان مردمی شد

 بگذریم! چه فاکتورهایی در دیده شدن بهتر برنامه بایستی لحاظ شود؟

مدیری همواره در برنامه‌هایی که ساخته، به نکات خوبی توجه کرده، نحوه‌ی چینش بازیگران در دورهمی و دکور خود و دعوت از چهره‌های مطرح در عرصه‌های گوناگون سیاسی، فرعنگی، هنری، ورزشی و نیز میهمانان در سالن برگزاری برنامه و پرسش و پاسخ با آنان و مسابقه و جایزه دادن باعث دیده شدن بهتر برنامه شد. در فصول قبلی دورهمی استفاده از بازیگران مختلف از جمله سیامک انصاری، الیکا عبدالرزاقی، سروش جمشیدی، مهران رنجبر، محمد نادری، سحر ولدبیگی، مه لقا باقری و  ... باعث شد تا مردم با این برنامه بیشتر ارتباط برقرار کنند. آیتم‌های نمایشی و استند آپ های مهران مدیری با موضوع‌های زندگی و مشکلات اقتصادی و معیشتی در ساختار برنامه سازی را خوب بیش برد و نمره‌ی قبولی از مخاطبان خود گرفت! بر طبق یک نظر سنجی روزنامه بانی فیلم درباره برنامه‌های طنز و خنده، دورهمی با اندکی اختلاف از خندوانه، تونست نشان دهد که مورد توجه مردم قرار گرفته است. (نظر سنجی روزنامه بانی فیلم مرداد ماه سال 95)

 تفاوت برنامه دورهمی در فصول قبلی قبلی و فصل جدید

در فصول قبلی، آنچه که باعث شد تا مردم با این برنامه بیشتر ارتباط برقرار کنند این که مردم ما نیازمند خنده بودند و ساختار جدید اجرا و نحوه‌ی پرداخت دقیق و آیتم‌های نمایشی و نیز اجرای موسیقی توسط خوانندگان دعوت شده به برنامه و تنوع رنگ در دکور همه باعث شد تا مردم با این برنامه بیشتر ارتباط برقرار کنند. در فصل جدید با تغییر دکور که به نظر چندان نیز جلب توجه نمی‌کند، نبود آیتم نمایشی به ویژه شخصیت " قیمت" با بازی سروش جمشیدی و نیز عدم دعوت از خوانندگان البته تا به اینجا، به نوعی به ساختار برنامه لطمه وارد کرده است. شاید عجیب باشد ولی حقیقت دارد. حتی هدیه برنامه نیز تغییر کرده است و از تبلت به یک کارت هدیه تبدیل شده که این موضوع نشان از دغدغه‌های اقتصادی است. مهران مدیری عزیز و دوست داشتنی، سعی در عنوان کردن چالش‌های روزگار ما را دارد و شاید به نوعی با زبان اعتراض قصد سخن گفتن دارد! اما این سؤال مطرح است که آیا همه چیز رو به راه خواهد شد؟! نه! مشکلات همچنان بر قوت خود باقی مانده است. آنچه می‌توان بگویم این که مردم ما نیازمند خنده هستند و خسته از چالش‌های روزگار! باز عنوان کردن چالش‌ها نه تنها درمان نیست، بلکه خود روح و روان مردم را با مشکل روبرو می‌کند. درست است که بایستی در ساختار برنامه سازی نکاتی را گفت اما تکرار بیش از حد نیز خسته کننده و کسل کننده است.

 

بیشتر بخوانید:

ناگفته‌های الیکا عبدالرزاقی از معلولیت و دشواری‌های زندگی

کلام پایانی روان شناس:

به هر حال باید خسته نباشید گفت به مهران مدیری عزیز و دوست داشتنی و گروه سازنده‌اش که در کارشان موفق بوده‌اند و هستند و همین لحظه‌هایی که سرشار از استرس و اضطراب و خشم و عصبانیت را به خنده و آرامش حتی برای چند لحظه هم که شده، خود جای بسی تقدیر و تشکر دارد.

مردم ما درگیر و دار این رخدادهای مهم هراسان و تنها در گوشه‌ای دنج با خویشتن خویش خلوت می‌کنند و ناگفته‌های فراوانی دارند که نمی‌دانند و نمی‌توانند که چگونه آنها را به زبان بیاورند و شاید برنامه دورهمی و شخص مهران مدیری بتواند حداقل زبان آنان در مقام نقد و طعنه و گلایه باشد.

آرزو دارم که مشکلات مردم ایران زمین هر چه زودتر تمام شود و خنده از ته دل بر لبان این مردم خسته و آشفته جاری گردد که حق مسلم آنان است و هیچ کس و هیچ چیز نباید سد راه لحظه‌های شیرین و  خوش آنان گردد و باید تشکر کرد از کس که قدمی برای آرامش و خنده‌ی این مردم نازنین بر می‌دارد.

به امید روزهایی سرشار از عشق و مهربانی برای مردم سرزمین مادری ایران عزیز

 بیشتر بخوانید:

روی دیگر سکه زندگی را با کرونا دیدیم

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان