دستگاهها و سیستمهای عیبیابی خودروها پیشرفتهتر و هوشمندتر از گذشته شدهاند و حالا مایکروسافت و بریجستون از سیستمی برای شناسایی آسیب لاستیکها رونمایی کردهاند.
در حالی که سیستمهایی برای بررسی فشار لاستیکها توسعه پیدا کردهاند، اما نمیتوان توسط آنها وضعیت لاستیکها را بررسی کرد و برای جلوگیری از آسیب به آنها نیاز سرویسهای دورهای و منظم است. وضعیت لاستیکها معمولا با بررسی دستی مشخص میشود، اما مایکروسافت با همکاری بریجستون این موضوع را تغییر میدهد.
بر اساس گزارش Engadget، نتیجه این همکاری توسعه سیستم نظارت بر آسیب لاستیک (TDMS) است که برای شناسایی صدمات لاستیکها بصورت لحظهای، با پلتفرم خودروهای متصل مایکروسافت (MCVP) در ارتباط است. این سیستم از الگوریتمهای برای شناسایی مواردی که میتواند روی سطح لاستیک تاثیرگذار باشند، استفاده میکند.
این سیستم نیاز به کیت اضافه ندارد و از فریمورک ابری MCVP و اطلاعات سنسور مورد استفاده در سخت افزار خودرو استفاده میکند. این سیستم علاوه بر تشخیص آسیب، نحوه وقوع آن را نیز شناسایی میکند که این موضوع به مسئولین اجازه رفع مشکلات جاده را میدهد. این سیستم میتواند در آینده برای خودروهای خودران نیز مفید واقع شود.
در حالی که برای اولین بار شاهد توسعه چنین سیستمی نیستیم و جگوار لندرور نیز قبلا روی آن کار کردهاند، مایکروسافت و بریجستون اولین نمونه موفق آن را توسعه دادهاند.
به گفته بریجستون، آسیب لاستیک سهمی 30 درصدی در تصادفات دارد، بنابراین سیستم TDMS میتواند نقش مهمی در ایمنی جادهها ایفا کند. بر اساس گزارشی که این هفته از سوی «Consumer Reports» منتشر شد، در صورتی که تجهیزات ایمنی استاندارد خودروها افزایش پیدا کند، میزان تلفات جادهای کاهش چشمگیر حتی 50 درصدی را تجربه خواهد کرد.