افزایش چشمگیر غلظت ازن در ساعات بعد ازظهر روزگذشته

غلظت آلاینده ازن در هوای تهران طی عصر روز گذشته (۱۰ تیر) افزایش چشمگیری یافت و به‌صورت موقت در ساعت ۱۸ دیروز به عدد ۱۷۲ رسید و در شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه قرار گرفت.

افزایش چشمگیر غلظت ازن در ساعات بعد ازظهر روزگذشته

به گزارش ایسنا بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای تهران، غلظت آلاینده ازن در بعد ازظهر روز گذشته (10 تیر) بین ساعات 12 تا 18 به‌صورت چشمگیری افزایش یافت و شاخص برخط کیفیت هوا به صورت موقت در ساعت 18 این روز به عدد 172 رسید.

بر این اساس بعد از این زمان با کاهش نور خورشید و کاهش سطح واکنش­‌های فتوشیمیایی غلظت آلاینده ازن نزولی شد همچنین تحت تأثیر این شرایط شاخص میانگین 24 ساعته کیفیت هوا  طی امروز  نیز به عدد 149 رسید و در آستانه شرایط ناسالم برای تمام افراد قرار گرفت.

درباه چرایی افزایش غلظت آلاینده ازن در پایتخت باید توضیح داد که غلظت این آلاینده درحالی افزایش پیدا کرد که تغییر محسوسی در دمای هوا نسبت به روز دوشنبه (9 تیر) - که غلظت ازن در شرایط مجاز قرار داشت - مشاهده نشد.

 با این‌وجود ایجاد شرایط سکون نسبی طی روز گذشته (10 تیر) و کاهش محسوس سرعت باد از میانگین 4.3 طی روز9 تیر به 2.4 متر بر ثانیه طی روز10 تیر سبب شد غلظت پیش‌سازهای تولید آلاینده ازن ازجمله دی اکسید نیتروژن به میزان قابل‌ توجهی نسبت به روز قبل افزایش یابد که تأثیر زیادی در افزایش واکنش­‌های فتوشیمیایی تولید آلاینده ازن داشت.

 با توجه به تغییرات زیاد غلظت این آلاینده در ساعات مختلف شبانه ‌روز  به‌ویژه در ماه­های گرم سال و افزایش قابل‌ توجه این آلاینده طی ساعات آفتابی و میانی روز به شهروندان توصیه می­‌شود تا جایی که امکان دارد فعالیت‌های خود را در فضای باز طی این ساعات محدود کنند و با مراجعه به وب­سایت شرکت کنترل کیفیت هوا و اپلیکیشن "کیفیت هوای تهران" از شاخص برخط وضعیت این آلاینده مطلع شوند.

بر اساس روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، به طور کلی آلاینده ازن به‌طور مستقیم در هوا منتشر نمی‌شود بلکه توسط واکنش‌های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن (NOx) و ترکیبات آلی فرار(VOCs) در حضور نور خورشید ایجاد می‌شود و به همین علت میزان ازن در تابستان و در ساعات بعد از ظهر بیش از سایر مواقع است. پتانسیل اکسیدکنندگی بالای ازن باعث بروز مشکلات جدی تنفسی در انسان می‌شود همچنین تنفس ازن می‌تواند مشکلاتی ازجمله درد سینه، سوزش گلو و چشم، حملات آسمی، برونشیت و سردرد را در پی داشته باشد. در مواجهه با ازن، کودکان بیشتر در معرض خطر هستند چرا که ریه­‌های آن­ها در حال رشد و تکامل است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان