راهی برای کاهش بدهی بزرگترین بدهکار بانکی

در حالیکه وضعیت بدهی دولت به نظام بانکی در پایان سال گذشته نشان از رشد آن دارد، یک کارشناس اقتصادی ضمن اعلام اینکه عامل اصلی بدهی‌های دولت به نظام بانکی کسری بودجه است؛ راهکارهایی برای کاهش یا تسویه این بدهی‌ها مبتنی بر چگونگی تامین کسری بودجه ارائه کرد.

راهی برای کاهش بدهی بزرگترین بدهکار بانکی

به گزارش ایسنا، طبق آنچه بانک مرکزی درباره بدهی‌های دولت به نظام بانکی منتشر کرده، میزان بدهی دولت به بانک مرکزی در اسفند پارسال معادل 100 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال قبلش معادل 4.4 درصد افزایش داشته است.

در این زمینه کامران ندری به ایسنا، اینگونه توضیح داد:زمانی که دولت کسری بودجه دارد و نمی‌تواند مالیات کافی جمع‌آوری کند و نفت بفروشد، بخشی از این کسری را از طریق دریافت وام‌های بانکی تامین می‌کند که این امر موجب فشار بر بانک مرکزی می‌شود. همچنین، دولت حسابی به نام تنخواه نزد بانک مرکزی دارد که سقف برداشت از آن توسط مجلس تعیین می‌شود و باید آن‌ها را بازگرداند که در نهایت بر اثر عدم بازگشت این قبیل وام‌ها و تسهیلات بانکی بدهی‌های دولت افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر کسری بودجه از طریق منابع بانکی تامین شود، نقدینگی رشد می‌کند، گفت: به هر شکلی که دولت بخواهد از منابع نظام بانکی برای تامین کسری بودجه خود استفاده کند، موجب رشد نقدینگی خواهد شد.

چگون بدهی‌های دولت به نظام بانکی کم می‌شود؟

در ادامه این تحلیلگر اقتصادی درباره اینکه چگونه می‌توان بدهی‌های دولت به نظام بانکی را کاهش یا تسویه کرد، توضیح داد: اگر رشد اقتصادی داشته باشیم که در پی آن درآمدهای مالیاتی دولت هم افزایش پیدا کندو همچنین، در صورتی که دولت بتواند نظام مالیاتی را اصلاح کند، این عوامل کمک موثری در این امر خواهند داشت اما با این شرایط فعلی نمی‌توان برای اقتصاد کشور رشد اقتصادی و اصلاح یا افزایش درآمدهای مالیاتی را متصور بود.

وی افزود: راهکار دیگر در این زمینه این است که دولت هزینه‌های غیرضرور خود را تا حدودی کاهش بدهد که این اقدام هم سخت است زیرا، دولت‌ها توانایی کاهش هزینه‌ها را ندارند و وقتی که می‌خواهند هزینه‌ها را کاهش بدهند سراغ کاهش هزینه‌های عمرانی می‌روند که این امر مشکلاتی را در اقتصاد ایجاد می‌کند.

نقش نرخ بهره بانکی در کاهش بدهی و تامین کسری بودجه دولت

به گفته این کارشناس اقتصادی انتشار اوراق نیز یکی دیگر از راهکارهای موجود در این زمینه است که در این مورد هم دیده شده تا دولت بانک‌ها را مجاب به خرید این اوراق کرده که اگر بانک‌ها آن‌ها خریداری کنند، مجدد باعث رشد نقدینگی می‌شود. بنابراین، بهتر ‌بود که این اوراق را به مردم بفرشند که این اقدام، کم‌خطرترین راه تامین کسری بودجه است اما متاسفانه با قیمتی که این اوراق دارند و بازدهی کمتر از 15 درصدی آن‌ها، مردم تمایلی به خرید این اوراق ندارند.

ندری در پایان سخنانش با بیان اینکه اگر نرخ بهره بانکی کم باشد مردم تمایلی به خرید اوراق بدهی نخواهند داشت، افزود: در صورتی که نرخ بهره بانکی بالا باشد هم تبعاتی دیگری دارد زیرا، ممکن است که منجر به افزایش کسری بودجه در سال‌های بعدی شود بنابراین، باید به طور دقیق و کارشناسی به این سوال که نرخ بهره بانکی چگونه و با چه نرخی تعیین شود، پاسخ داد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان