فعالان بازار تاکید میکنند که در حال حاضر نه فروشندگان مایل به عرضه خودروی خود به بازار هستند و نه خریداری در بازار وجود دارد.
آنها ادامه میدهند دلیل هر دو طرف برای عدم حضور در بازار نیز متاثر از وضعیت نابسامان نرخ ارز است. فروشندگان نگران این هستند که نرخ ارز افزایش یابد و آنها با فروش خودروی خود و عدم امکان جایگزینی، به نوعی از بازار عقب بمانند اما دلیل بیرغبتی خریداران برای حضور در بازار متفاوت از فروشندگان است. خریداران با توجه به نوسانی که طی یک ماه اخیر در نرخ ارز اتفاق افتاده است این امیدواری را دارند که در صورت کاهشی شدن نرخ ارز، فروشندگان پای میز معامله بیایند و راضی شوند خودروهای خود را با قیمتهای به مراتب پایینتر از قیمتهای اعلامی به فروش برسانند.
در حالی که به نظر میرسد قفل شدن معاملات در بازار خودرو دغدغه اصلی فعالان و دستاندرکاران بازار باشد اما نمایندگیهای خودروسازان این روزها با چالش دیگری مواجه هستند.
در اواخر اردیبهشت ماه به دنبال صعودی شدن قیمتها، سیاستگذار کلان خودرو به منظور آرام کردن بازار از بسته سیاستی خود، رونمایی کرد. بخشی از این بسته در مسیر حذف یا کاهش دلالی و واسطهگری در بازار خودرو بود. در این راستا جلوگیری از خروج خودروی بدون پلاک از کارخانه به مدیران خودروساز تکلیف شد حال همین سیاست تبدیل به چالش نمایندگیها شده است.
پیشتر واحدهای فروش شرکتهای خودروساز محصولات تحویلی را با نصب پلاک ویژه حمل توسط پیمانکاران به نمایندگیها تحویل میدادند. نمایندگیها نیز بعد از دریافت خودرو از پیمانکار وارد فرآیند تحویل خودرو به مشتری میشدند. بخشی از این فرآیند مربوط به شمارهگذاری خودرو بود. متقاضیانی که پیشتر پلاک به نام داشتند و پلاکشان فک شده بود موظف بودند با حضور در مراکز شمارهگذاری اقدام به دریافت پلاک خود کنند. آنها با در دست داشتن پلاک به نمایندگی مراجعه کرده و خودروی خود را تحویل میگرفتند. بعد از ابلاغ سیاست جدید، مراکز پلاک از تحویل پلاکهای فک شده به متقاضیان منع شدهاند.
این مراکز موظف شدهاند که پلاکها را به اداره تحویل خودروسازان ارسال کنند اما از آنجا که این سیاست به خودروسازان تحمیل شده و پیشتر روال این نبوده است اداره تحویل شرکتهای خودروساز، ظاهرا ساز و کاری برای ساماندهی پلاکهای ارسال شده توسط مراکز شمارهگذاری ندارند.
در این زمینه یکی از مدیران نمایندگی به خبرنگار ما میگوید بعد از اجرایی شدن این سیاست شاهد مراجعه متقاضیانی به نمایندگی هستیم که سند خودرو برای آنها صادر و ارسال شده است اما هنوز خودرو را تحویل نگرفتهاند.
وی ادامه میدهد دلیل اصلی این مساله نبود نیروی آموزشدیده و همچنین زیرساخت مناسب برای تخصیص پلاکهای ارسال شده در اداره تحویل شرکتهای خودروساز است.
این فعال نمایندگی میگوید مشکل به اینجا ختم نمیشود هنگامی که خودرو بعد از طی مراحل یاد شده در نهایت به نمایندگی میرسد و نمایندگی آن را به مشتری تحویل میدهد چندی بعد مشتری با برگه خلافی به نمایندگی مراجعه کرده پیگیر دلایل جریمه شدن خودروی خود در روز تحویل است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا باید خودروهای تازه تحویل جریمه شده باشند میگوید این مساله مربوط به پیمانکاران تحویل خودرو است. او ادامه میدهد از آنجا که خودروها دارای پلاک شخصی هستند و دیگر برای آنها از پلاک موقت ویژه تحویل به نمایندگی استفاده نمیشود، هر گونه نقض قانونی توسط پیمانکاران تحویل، سبب جریمه شدن خودرو میشود.
آنطور که این مدیر نمایندگی میگوید سرعت غیرمجاز، تردد در مسیر اتوبوسهایBRT شرکت واحد و ورود به منطقه طرح ترافیک عمدهترین دلایل جریمه خودروهای تحویلی است.
این مدیر نمایندگی تاکید میکند این جریمهها تبدیل به محل مناقشه میان نمایندگی و مشتریان شده و از آنجا که شرکتهای خودروساز پرداخت این جریمهها را تقبل نمیکنند و نمایندگی نیز به پیمانکاران تحویل دسترسی ندارد به ناچار در صورت اصرار مشتری مجبور است که هزینه خلافی خودرو را از جیب خود پرداخت کند.
قیمتها در بازار بیمشتری
حال به سراغ بازار خودرو برویم و وضعیت قیمت محصولات حاضر در بازار را بررسی کنیم.
بر اساس اعلام فعالان بازار پراید 131 با قیمت 76 میلیون تومان در بازار حضور دارد. همین خودرو با مدل 111 نیز قیمتی معادل 83 میلیون تومان دارد.
متقاضیان ساینا نیز میتوانند با پرداخت 97 میلیون تومان این خودرو را در اختیار بگیرند. تیبا صندوقدار با قیمت 86 میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود و مدل هاچبک این خودرو یعنی تیبا 2 نیز قیمتی معادل 96 میلیون تومان دارد.
خودروی دو رنگ کوییک R که دارای رینگ نیز هست با قیمت 112 میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه میشود. کوییک تک رنگ هم با قیمت 104 میلیون تومان در بازار موجود است.
حال به سراغ بازار محصولات خانواده پژو میرویم. پژو 206 تیپ 2 با قیمت 139 میلیون تومان قابل خریداری است. 206 تیپ 5 نیز با قیمت 165 میلیون تومان داد و ستد میشود. پژو 206 صندوقدار با 5 میلیون تومان کمتر نسبت به 206 تیپ 5 با قیمت 160 میلیون تومان در دسترس متقاضیان قرار دارد.
در شرایطی که 207 هاچبک با گیربکس دستی قیمتی معادل 215 میلیون تومان دارد همین خودرو با گیربکس اتومات در بازار 270 میلیون تومان قیمت خورده است.
متقاضیان پژو 405 مدل GLX میتوانند با پرداخت 125 میلیون تومان این خودرو را در اختیار بگیرند.
پژو پارس نیز 153 میلیون تومان قیمت خورده است.
سمند LX و سمند با موتور EF7 نیز به ترتیب با قیمتهای 126 میلیون و 140 میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه میشوند.
رانا و دنا پلاس نیز با قیمتهای 124 میلیون تومان و 230 میلیون تومان خرید و فروش میشوند.
سری هم با بازار خودروهای مونتاژی بزنیم. سراتو با قیمت 528 میلیون تومان در بازار حضور دارد. فروشندگان ساندرو استپ وی برای خودروی خود قیمت 325 میلیون تومان را در نظر گرفتهاند و ساندرو نیز 298 میلیون تومان قیمت دارد.