رواج استفاده از لیرترکیه در بین ساکنان ادلب سوریه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، اخیرا برخی رسانه های خارجی مثل میدل ایست نیوز اعلام کرده اند که ترکیه در مناطق تحت تسلط خود در سوریه از جمله ادلب اقدام به رواج لیر خود نموده و حتی حقوق تروریست های تحت امر خود را با پول خود پرداخت کرده است.

ترکیه همچنین برای خرید محصولات کشاورزان در این مناطق از پول خود استفاده می‌کند. رسانه های ترکیه مانند خبرگزاری آناتولی مدعی شده‌اند که مردم سوریه در پی کاهش شدید ارزش لیره سوریه در برابر دلار همه خریدهای روزانه خود ونیز پس اندازهای خود را با لیر ترکیه انجام می‌دهند. ارزش لیر سوریه از زمان آغار بحران تاکنون حدود 6000 برابر سقوط کرده است.

به گزارش فارس، استفاده از لیر ترکیه در معاملات بین ترک‌ها و اهالی ادلب و نیز رایج شدن آن در امور روزانه مردم سوریه می‌تواند دو دستاورد مهم برای ترکیه داشته باشد، دستاوردهایی که به این کشور کمک می‌کند تا بخشی از آنچه که در میدان نبرد نتوانست به دست آورد، با ترویج پول ملی خود به دست می آورد. این دستاوردها عبارتند از:

1-استفاده از پول ملی سبب گسترش تبادلات بین ترکیه و مناطق اشغالی شده سوریه خواهد شد چرا که دلار به عنوان ارز رایج در تبادلات که اکنون در سوریه نیز بسیار بالارفته حذف می شود و همین مساله سبب سهولت در مبادلات تجار حتی در صورت آزاد سازی مناطق تحت اشغال خواهد شد. نکته مهم این است که ادلب در کنار دومین شهر اقتصادی سوریه یعنی حلب قرار دارد از این رو ترویج پول ملی ترکیه در این منطقه می‌تواند شهر حلب را نیز تحت تاثیر قرار دهد این موضوع می‌تواند به خودی خود سبب افزایش نفوذ اقتصادی ترکیه در سوریه ای شود که سال ها علیه آن جنگیده است.

2- اقدام بعدی که بسیار مهم تر از اولی است حذف حاکمیت سوریه از مناطق اشغالی و تثبیت نفوذ ترکیه در این مناطق است که نشان می دهد ترکیه بر خلاف ادعاهایش برنامه هایی برای در تصرف نگه داشتن ادلب دارد.

براساس این گزارش، ارتش ترکیه از اواخر تابستان سال گذشته برای حمایت ازتروریست های تحت حمایتش وارد ادلب در شمال سوریه شد. این اقدام ترکیه اعتراض شدید دولت سوریه را به دنبال داشت و حتی در زمستان سال گذشته بیش از 30 سرباز ترک در درگیری بین نیروهای ارتش سوریه و تروریست های تحت حمایت ترکیه کشته شدند که با میانجیگیری روسیه توافق آتش بس موقتی بین طرفین منعقد شد.

ترک‌ها می‌دانند که دولت سوریه و متحدانش اجازه ماندن آن ها در مناطق اشغالی را نمی‌دهند از این رو با استفاده از فرصت آتش بس و با ترویج پول ملی هم زمان با کاهش ارزش لیره سوریه به دنبال گسترش نفوذ و تطهیر چهره خود در بین ساکنان ادلب و سایر مناطق تحت اشغال برای افزایش قدرت چانه زنی خود در مذاکرات آینده به خصوص مذاکرات آستانه است تا بتواند امتیازات بیشتری بگیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان