سردرگمی کاخ سفید از نشت اطلاعات محرمانه

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مایک پمپئو روز پنج‌شنبه گفت: بسیاری هستند که از طالبان استفاده می‌کنند یا سالیان طولانی از طالبان به عنوان نیروهای نیابتی استفاده کرده‌اند و از سراسر جهان به آنجا وجوهات مالی منتقل شده است.

پمپئو مدعی شد: رییس جمهوری ترامپ این موضوع را جدی گرفته است. ما امیدواریم که در برنامه صلح و آشتی‌مان پیشرفت داشته باشیم و به هر تهدیدی خواه از جانب ایرانی‌ها در زمینه استفاده از طالبان باشد یا روس‌ها، پاسخ دهیم.

وی افزود: روس‌ها سال‌هاست که طالبان را تامین تسلیحاتی کرده‌اند و این چالش دائمی است که با آن روبه رو هستیم و نیروهای ما در افغانستان نسبت به تهدید طالبان خواه با حمایت طرفی ثالث باشد یا نه، کاملا واقف و آگاه هستند.

وزیر خارجه آمریکا در حالی از تامین مالی طالبان توسط روسیه سخن می‌گوید که به گواه تاریخ، آمریکا طالبان را ایجاد کرد تا با حضور شوروی سابق در افغانستان مقابله کند.

پمپئو در بخش همچنین مدعی شد: هیچ دولتی در آمریکا به اندازه دولت کنونی، روس‌ها را پاسخگو نکرده است. ای کاش جو بایدن معاون رئیس جمهوری سابق هم روس‌ها را مورد سوال قرار می‌داد. ای کاش او برای اوکراینی‌ها سلاح تامین می‌کرد و از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد (INF) خارج می‌شد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال 1987 میان میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی (سابق) و رونالد ریگان رئیس‌جمهوری وقت آمریکا امضا شد. این پیمان تولید موشک‌های میان‌برد هسته‌ای و غیرهسته‌ای با برد بین 500 تا 5 هزار و 500 کیلومتر را منع کرده است. آمریکا از این پیمان خارج شده است.

پمپئو افزود: شکست‌های دولت قبلی آمریکا، به روس‌ها فضای زیادی برای اقدام داد. ما بیش از هر دولت دیگری در تاریخ آمریکا، افراد زیادی از روسیه را تحریم کرده‌ایم.

وی در مورد ادعای حضور داشتن افسرانی سرکش در جامعه اطلاعاتی آمریکا که قصد تضعیف دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور را دارند، گفت: نمی‌دانم این اطلاعات از کجا درز می‌کند اما این مطالب قلب مرا می‌شکند، زیرا افسران اطلاعاتی و نظامیان ما را در معرض خطر قرار می دهد.

وزیر خارجه آمریکا در مورد اتهام وارده به ایران مبنی بر کمک مالی به طالبان برای کشتن نظامیان آمریکایی در افغانستان و اشاره وی به این مساله در زمانی که عضو سیا بود، مدعی شد: بله، من درمورد کمک مالی ایران به طالبان در نقش کنونی‌ام به عنوان وزیر خارجه نیز صحبت کرده و دولت‌های قبلی را مورد انتقاد قرار داده‌ام.

پمپئو همچنین اظهار کرد: ما تلاش کرده‌ایم تا اطمینان یابیم که پاکستان پناهگاه امنی برای طالبان در افغانستان نیست.

 روزنامه نیویورک تایمز به تازگی نوشت که یک واحد تجسسی روسیه گروه طالبان را تشویق به حمله به نظامیان ائتلاف آمریکایی در افغانستان کرده و برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان پاداش نقدی تعیین کرده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه این گزارش را کذب و بی اساس دانست و گفت: سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا که به ضربه زدن به رییس جمهوری خود ادامه می‌دهند، باید به اظهارات او در این باره نیز توجه کنند.

رییس جمهوری آمریکا در پیام توییتری در باره گزارش نیویورک تایمز نوشت: هیچ‌کس به من، مایک پنس معاونم یا مارک میدوز رئیس کارکنان کاخ سفید درباره به‌ اصطلاح حمله به نیروهای ما در افغانستان از طریق روسیه که از سوی منبع ناشناس رسانه اخبار جعلی نیویورک تایمز گزارش شده بود چیزی نگفته است. همه در حال تکذیب آن هستند و حملات زیادی علیه نیروهای ما صورت نگرفته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان